فریاد گوشخراش و وحشت شکارچیان، گوش هیچ انسانی قادر به شنیدنش نیست

به گزارش کنفرانس هکا، در جنگل های بارانی پیرامون اقیانوس اطلس برزیل، فریاد گوش خراش یک دوزیست کوچک مضطرب غوغا می نماید. اما ما انسان ها نمی توانیم این صدا را بشنویم.

فریاد گوشخراش و وحشت شکارچیان، گوش هیچ انسانی قادر به شنیدنش نیست

به گزارش خبرنگاران ، برای اولین بار، محققان فرکانس صدای قورباغه های آمریکای جنوبی را ضبط نموده اند که برای حیوانات ناخوشایند باید باشد، اما برای انسان به جت ناتوانی در شنیدن این بسامد، مسلما خیر.

قورباغه بستر برگ (Haddadus binotatus) فراوان ترین گونه قورباغه در جامعه جنگلی است. آنها بسیار کوچک هستند و حتی میزان ماده هایشان که اندکی بزرگ ترند، ندرت به 64 میلی متر می رسد.

آنها وقتی مورد حمله قرار می گیرند، نمی توانند مبارزه نمایند. بنابراین فریاد می زنند و صدای پریشان اولتراسونیک را منتشر می نمایند.

مدتی است که می دانیم بعضی از قورباغه ها از حنجره خود برای نشان دادن ناراحتی، اخطار و هشدار استفاده می نمایند. قبلا چند مطالعه نشان داده اند که قورباغه ها ممکن است قادر به انتشار امواج فراصوت باشند، این مطالعه تازه این فرضیه را تأیید می نماید.

بر اساس گزارش یک پزشک، اوبیراتا فریرا سوزا، بوم شناس رفتاری، از دانشگاه ایالتی کامپینا در برزیل، می گوید: بعضی شکارچیان بالقوه دوزیستان، مانند خفاش ها، جوندگان، و نخستی های کوچک، قادر به انتشار و شنیدن صداهایی با این فرکانس هستند.

فریاد زدن بخشی از یک سلسله رفتارهای تدافعی است که در آن قورباغه برگی به پشتش قوس می دهد در حالی که جلوی بدنش را بالا می گیرد، دهانش باز می گردد و بعد فریاد می زند.

در حالی که انسان ها فقط می توانند صداهایی در حدود 20 کیلوهرتز و کمتر بشنوند، نرم افزار Souza نشان می دهد که محدوده خروجی صدای این قورباغه ها بین 7 تا 44 کیلوهرتز است.

پس احتمالا طیف گسترده ای از شکارچیان می توانند با این صدا وحشت زده شوند. از آنجایی که قورباغه های دیگری در نقاط دیگر دنیا قادر به انجام چنین فریادهای قدرتمندی هستند، این رفتار ممکن است گسترده تر از آن چیزی باشد که ما تصور می کنیم.

یکی از بوم شناس دانشگاه ایالتی کامپینا گزارش می دهد که رفتار مشابهی را هنگام دست زدن به یک گونه جداگانه قورباغه در بازدید از پارک گردشگری ایالتی ریبیرا در ژانویه 2023 مشاهده نموده، اگرچه او قادر به تأیید وجود باند فرکانس فراصوت در ویدئویی که ضبط نموده بود، نبود.

محققان می گویند مکانیسم های دقیقی که به وسیله آن فریادهای شکارچیان را می تارانند، نامشخص است، اگرچه آن ها پیشنهاد می نمایند که ممکن است مستقیماً آن ها را بترساند یا حتی دشمنان طبیعی شکارچی را جذب کند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 فروردین 1403 بروزرسانی: 27 فروردین 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16745

به "فریاد گوشخراش و وحشت شکارچیان، گوش هیچ انسانی قادر به شنیدنش نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فریاد گوشخراش و وحشت شکارچیان، گوش هیچ انسانی قادر به شنیدنش نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید