فرشچیان به همه ما حس غرور و خودباوری عطا نموده است

به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران، مراسم رونمایی از 2 اثر محمود فرشچیان با عنوان آسمان چهارم و شام غریبان امروز یکشنبه 15 شهریور با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صادق خرازی، بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی برگزار گردید.

فرشچیان به همه ما حس غرور و خودباوری عطا نموده است

اجرای این مراسم، بر عهده سهیل محمودی بود که وی در ابتدا از نامورمطلق دعوت کرد تا پشت تریبون قرار بگیرد.

نامورمطلق با اشاره به آثار فرشچیان متنی را قرائت کرد که در ابتدای آن آورده شده بود که هر اثر تازه فرشچیان یک رخداد بزرگ است، هر خلق وی یک نوزایی هنری و هر رونمایی از نقاشی هایش یک مکاشفه گروهی است.

وی ادامه داد: نقاشی فرشچیان بیان ضمیر ناخودآگاه ما است جایی که ما حال خودمان را متوجه می شویم. فرشچیان مضامین گروهی را به موتیف و نمادهای جمعی را به اسطوره تبدیل می نماید.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در این مراسم گفت: بسیاری منتظرند استاد اثری تازه بیافریند تا آن را با بیان خویش در بوم های چوبی یا فلزی، نساجی یا سنگی، کاغذی یا مجازی بازتولید و تکثیر نمایند. آثاری مانند عصر عاشورا و ضامن آهو در زمره تکثیریافته ترین آثار نقاشی در طول تاریخ هستند.

نامورمطلق با بیان اینکه این استاد اسطوره ساز خود به یک اسطوره تبدیل شده است، متذکر شد: فرشچیان خودش موضوع نقاشی و شعر شده و بارها روایتش تکثیر شده است. آثار فرشچیان در عین سادگی هزاران لایه دارد به گونه ای که مردم عامی بهره خویش را می برند و حیکمان ژرف اندیش نیز در آنها غرق می شوند. او به نقاشی قابلیت بی انتهای بخشیده است چنانچه رنگ هایش غزل می خواند و قلم ها حماسه می سرایند.

وی در ادامه سخنان خود اعلام کرد: من اینجا به گفتن دو نکته بسنده می کنم که نخست خبر دادن از راه اندازی دانشگاه هنرهای ایرانی برای حفظ هویت فرهنگی جامعه است که متاسفانه بیش از یک دهه در پیچ و خم بروکراسی گیر نموده و دوم ایجاد یک موزه بزرگ برای صنایع دستی است. متاسفانه همان موزه کوچکش در کاخ سعدآباد در دولت پیشین تعطیل شد و هنوز احیا نشده است و آثار هنرمندان بی نظیر این مملکت در انبارها می پوسد.

سپس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پشت تریبون نهاده شد و گفت: گرچه در محضر بزرگان و اصحاب فرهنگ و هنر صحبت کردن برای من بسیار سخت است اما نمی توانستم این فرصت را از دست دهم که از نگاهی دیگر به سهم بزرگی که استاد فرشچیان در نشان دادن فرهنگ و هنر و دیدگاه والای مردم این مرز و بوم برای همه جهان دارد، اشاره ننموده باشم.

وی اضافه نمود: زمانی که برادر بزرگوارم صادق خرازی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک حضور داشت، باعث شد تا آثار استاد را به عنوان هدیه به مهمانان ارائه کنم. من افتخار داشتم مجموعه آثار استاد فرشچیان را چه به عنوان سفیر جمهوری اسلامی و چه در سمت کنونی مهمترین هدیه به مهمانان و سایر سفیران و کسانی را که دوست داشتم با فرهنگ ایران آشنا شوند، هدیه کنم و فکر می کنم این هدیه را برای همه سفرا فرستاده ام.

ظریف با اشاره به مجموعه هایی که به مهمانان اهدا نموده است، شرح داد: من مجموعه سومی از آثار استاد فرشچیان را برای سفرای کشورهای اسلامی فرستادم و مجموعه دوم این آثار را که توسط یونسکو چاپ شد، برای سایر سفرا و وزرا فرستادم و حتی امروز فکر می کنم شاید برای برخی از وزرا دو بار آثار استاد را ارستل نموده باشم. با این حال فکر نمی کنم هیچ اثر دیگری بتواند در یک جلد کتاب ،بزرگی، عظمت، انسان دوستی و معنویت ایران را همچون آثار استاد فرشچیان نشان دهد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: هر بار این آثار هدیه شده اند چه در دیدار های حضوری و چه غیر از آن، همه متعجب شده اند و از حرف تهی مانده اند و من به آنها بیان نموده ام که ضروری است به نیوجرسی و به موزه استاد بروند و ذره بین به دست بگیرند تا بتوانند این آثار را بهتر مشاهده نمایند.

ظریف با اشاره به یکی از خاطرات خود گفت: زمانی من به فردی که برای ما لاف قدرت می زد کتاب آثار استاد را نشان دادم و گفتم با ایرانی که این هنر را دارد نمی توان جز با زبان احترام سخن گفت.

این جمله ظریف باعث شد تا مخاطبان او را تشویق نمایند.

وی در انتها اعلام کرد: سزاوار است به خاطر این افتخار، غرور و حفظ خودباوری که استاد فرشچیان به ما و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همچنین به تک تک ایرانیان اهدا نموده است به احترام او بایستیم و از خداوند طول عمر او را آرزو کنیم.

مجله آیرخ: مجله گردشگری و مسافرتی

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8650

به "فرشچیان به همه ما حس غرور و خودباوری عطا نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرشچیان به همه ما حس غرور و خودباوری عطا نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید