فراتر از آراکیس؛ رتبه بندی بازی های تلماسه از بدترین تا بهترین

به گزارش کنفرانس هکا، تلماسه (Dune) یکی از مهم ترین رمان هایی است که تا به امروز نوشته شده است. این کتاب پایه و اساس داستان های علمی تخیلی مدرن را پایه گذاری کرد و داستان های زیادی از آن با الهام از آن نوشته شده است. اثر فرانک هربرت (Frank Herbert) با دنیایی حماسی که سیاره های متعدد را در بر می گیرد، داستان های عمیق و مجموعه ای گسترده از شخصیت ها، بدون شک یک شاهکار ادبی است که مطالعه آن به علاقه مندان این سبک به شدت پیشنهاد می شود. با توجه به مورد گفته شده، قابل درک است که بازی ها و فیلم های متعددی با اقتباس از آن ساخته شوند. حال در این مقاله بازی های ساخته شده بر اساس تلماسه را رتبه بندی خواهیم کرد.

فراتر از آراکیس؛ رتبه بندی بازی های تلماسه از بدترین تا بهترین

7. Frank Herberts Dune

تهیه کننده: Cryo Interactive / سازنده: Widescreen Games

سال انتشار: 2001

پلتفرم: PC, PS2

به عنوان بدترین و تنها اثر غیراستراتژی لیست، Frank Herberts Dune که در سال 2001 منتشر شد، یک بازی اکشن سه بعدی بود که بازیکنان را در نقش پل آتریدیز، پسر دوک لتو آتریدیز، قرار داد. گیم پلی بازی حول عناصر اکشن می چرخد و بازیکنان در جهانی خشن بیابان آراکیس با دشمنان مختلف درگیر می شوند. این بازی همچنین دارای مکانیک های حل پازل است که احتمالا از دسیسه ها و چشم انداز سیاسی پیچیده جهانی تلماسه الهام گرفته شده است. با این حال، بازی یک پیروزیت هنری یا تجاری نبود.

این بازی که اندکی قبل از ورشکستگی Cryo Interactive منتشر شد، از مسائل مختلفی رنج می برد. بسیاری کنترل های بد، گیم پلی تکراری و داستان نه چندان مجذوب کننده در مقایسه با منبع اقتباس را خاطرنشان کردند. این بازی علی رغم کاستی هایی که دارد، به عنوان یک پاورقی در تاریخ بازی های این سری به جای مانده است و اگرچه ممکن است جادوی تلماسه را به تصویر نکشیده باشد، اما یادآور تلاش های مداوم برای آوردن جهانی غنی هربرت به قلمرو تعاملی است.

6. Emperor: Battle For Dune

تهیه کننده: Electronic Arts / سازنده: Westwood Studios

سال انتشار: 2001

پلتفرم: PC

بازی Emperor: Battle For Dune چهارمین بازی از سری استراتژی ریل تایم تلماسه و سومین بازی استودیوی وست وود به عنوان خالق Command & Conquer یا همان ژنرال است. با این حال، زمانی که بازی عرضه شد، وست وود از اوج خود دور شده و از طریق الکترونیک آرتز در سال 2002 تعطیل شد. این بازی دنباله مستقیم Dune 2000 است که شما را به هرج و مرج پس از ترور امپراتور کورینو می برد. سه خاندان بزرگ آتریدیز، هارکونن و اوردوس کمپین منحصر به فرد خود را با خطوط داستانی در هم تنیده دارند که در مرحله نهایی به اوج خود می رسد.

این بازی یک موتور سه بعدی را معرفی کرد که اجازه می داد تا محیط ها و مدل ها با جزئیات بیشتری ارائه شود. گنجاندن حالت کوآپ به بازیکنان این امکان را داد که با هم تیم شوند و آراکیس را فتح کنند. گفتنی است که با اینکه بازی از نظر فنی خوب عمل کرد اما نقص های بزرگی داشت. بازی نسبت به نسخه قبل پیشرفت خاصی نکرده و تاریخ گذشته بود. در این میان هوش مصنوعی ضعیف بود و بسیاری را ناامید کرد. در نهایت اگرچه Emperor: Battle for Dune ممکن است امروزه ارزش تجربه نداشته باشند اما همچنان یک نسخه محبوب در مجموعه بازی های ویدیویی تلماسه است.

5. Dune 2000

تهیه کننده: Westwood Studios / سازنده: Intelligent Games

سال انتشار: 1998

پلتفرم: PC, PS1

بازی Dune 2000 به طرز عجیبی در سال 1998 عرضه شد و بازسازی بازی Dune 2 است که خود بر اساس این رمان بود و هیچ ارتباطی با اولین بازی تلماسه نداشت. بازی یک اثر استراتژی اساسی در نظر گرفته می شود و سفری است به جهانی خشن صحرای آراکیس که در آن شما فرماندهی یکی از سه خاندان بزرگ آتریدیز، هارکونن یا اوردوس را بر عهده می گیرید که برای تسلط بر ارزشمندترین منبع سیاره رقابت می کنند. اسپایس عنصر حیاتی اقتصاد بین ستاره ای است و Dune 2000 حول بدست آوردن آن می چرخد.

شما در بازی پالایشگاه می سازید، اسپایس را برداشت کرده و از درآمد خود برای ساختن یک ارتش قدرتمند استفاده می کنید. برخلاف مدل قبلی خود دون 2، Dune 2000 به شما امکان می دهد چندین واحد را همزمان کنترل کنید و لایه ای از عمق استراتژی را به نبرد های ریل تایم اضافه کنید. در نهایت Dune 2000 یک پیروزیت انتقادی و تجاری بود که به دلیل رابط بصری مناسب، داستان درگیرکننده و وفاداری به جهان تلماسه تحسین شد و حتی با استانداردهای امروزی نیز ارزش تجربه را دارد.

4. Dune Wars

تهیه کننده: Dune Wars Team / سازنده: Dune Wars Team

سال انتشار: 2009

پلتفرم: PC

بازی Dune Wars یک اثر رسمی نبوده و یک بازی مستقل نیز محسوب نمی شود. در واقع دون وارز یک ماد برای Civilization 4: Beyond the Sword در سال 2007 است. البته شما باید هر تصوری که از یک ماد دارید را کنار بگذارید زیرا این ماد مانند یک تبدیل کلی و تماشایی از Civilization به یک تجربه کامل با موضوع تلماسه است. یک بازی تلماسه با مکانیزم گیم پلی Civilization یک ایده عالی بود. در حالی که بازی های قبلی Dune محدود به عناصری نظیر جمع آوری منابع و جنگ بود، دون وارز با عناصر سیاسی، مذهبی و فلسفی، وفاداری خوبی به منبع اقتباس خود داشت.

3. Dune

تهیه کننده: Virgin Games / سازنده: Cryo Interactive

سال انتشار: 1992

پلتفرم: PC

این بازی یک اثر ماجراجویی اشاره و کلیک است که تقریبا به طور کامل کامل داستان کتاب را دنبال می کند و از فیلم تلماسه محصول سال 1984 به کارگردانی دیوید لینچ نیز الهام گرفته است. بازی شما را در نقش پل آتریدیز (Paul Atreides) قرار می دهد که سعی دارد تجارت اسپایس در آراکیس را کنترل کند. داستان با استفاده از عناصر بصری فیلم دیوید لینچ و همچنین بازیگرانی که در فیلم ظاهر شده اند و نقش خود را با صدای خود تکرار می کنند، روایت می شود. گفتنی است که در آن زمان، داستان بازی یکی از بهترین روایت ها در بازی های ویدیویی بود، اما به سرعت از فکر بازیکنان فراموش شد.

2. Dune: Spice Wars

تهیه کننده: Funcom / سازنده: Shiro Games

سال انتشار: 2022

پلتفرم: PC, Xbox Series X/S

به عنوان جدیدترین اثر این لیست، بازی Dune: Spice Wars جهان دوست داشتنی تلماسه را گرفته و بار دیگر آن را به ژانر استراتژی بازمی گرداند. در بازی شما خاندانی را انتخاب کرده و با آن بر آراکیس حکومت می کنید. هر خاندان نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد خود را داشته و گیم پلی بازی به شدت بر کاوش، توسعه، بهره برداری و نابود کردن متکی است. اسپایس در این بازی نیز به عنوان باارزش ترین کالای کهکشان، چیزی است که کل تجربه را هدایت می کند. شما برای برنده شدن به آن نیاز دارید و در این میان باید مراقب کرم های شنی هیولایی باشید که از تپه ها بیرون می زنند تا افراد بی احتیاط را مجازات کنند.

اسپایس وارز به منبع اقتباس خود به خوبی احترام می گذارد و سبک هنری آن زیبایی آراکیس را به خوبی به تصویر می کشد. با این حال، بازی آنطور که برخی از طرفداران ممکن است امیدوار باشند، به عمق داستان نمی پردازد. روایت به نفع گیم پلی استراتژیک عقب نشسته و نوعی فتنه سیاسی که در رمان فرانک هربرت وجود دارد، در این بازی به طور کامل بررسی نشده است. در نهایت بازی علی رغم کاستی هایی که دارد، یک بازی استراتژی فوق العاده است.

1. Dune 2

تهیه کننده: Virgin Games / سازنده: Westwood Studios

سال انتشار: 1992

پلتفرم: PC, Sega Genesis

استودیوی وست وود با تلماسه 2 استاندارد های جدیدی برای آثار استراتژی ریل تایم ایجاد کرد. اگرچه بازی وست وود تنها چند ماه پس از بازی Cryo Interactives با عنوان تلماسه منتشر شد، هیچ ربطی به آن بازی ندارد. بازی در سیاره بیابانی خشن آراکیس، مرکز تجارت اسپایس در جهان تلماسه اتفاق می افتد، اما به جای دنبال کردن سفر پل آتریدیز، Dune II شما را به قلب یک مبارزه استراتژیک می اندازد. با اینکه Dune II اولین بازی استراتژی ریل تایم نبود، اما اثری بود که این سبک را محبوب کرد. بازیکنان به طور مستقیم واحد های خود را به صورت ریل تایم کنترل می کنند، اسپایس جمع آوری کرده، پالایشگاه ها و پادگان ها می سازند و ارتشی ترسناک را روانه دشمنان می کنند.

این اثر در زمان خود دارای ویژگی های چشمگیر و پیشگامی نظیر ساخت پایگاه، مدریت منابع و غیره بود و موسیقی فوق العاده ای داشت که با فضای بازی سازگار بود. از طرفی رابط بصری مناسب، نقشه کوچک و مدیریت منابع نه چندان پیچیده باعث شد تا جهانی آثار استراتژی ریل تایم به مخاطبان گسترده تری معرفی شود. به طور کلی تاثیر Dune II غیرقابل انکار بوده و الهام بخش آثار پیروز زیادی نظیر وارکرفت، ژنرال و استارکرفت است.

در نهایت گفتنی است که بازی جدیدی از تلماسه با عنوان Dune: Awakening در دست توسعه است که فعلا تاریخ انتشار مشخصی ندارد اما ظاهرا در سبک جهان باز بوده و به صورت آنلاین قابل تجربه خواهد بود.

منبع: The Gamer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 فروردین 1403 بروزرسانی: 25 فروردین 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16722

به "فراتر از آراکیس؛ رتبه بندی بازی های تلماسه از بدترین تا بهترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراتر از آراکیس؛ رتبه بندی بازی های تلماسه از بدترین تا بهترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید