طرز تهیه کباب چنجه ترد و آبدار رستورانی در خانه

به گزارش کنفرانس هکا، کباب چنجه چیست؟ کباب چنجه با گوشت گاو و گوساله یا چنجه گوسفندی یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین کباب های منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه است که حالا تقریبا در تمام نقاط دنیا با انواع گوشت تهیه می گردد. این جزو فهرست و جز محبوب ترین غذاهای منوی رستوران ها است. درست کردن این ترد و آبدار رستورانی در منزل فوت و فن های خاصی دارد. طرز تهیه کباب چنجه به چند روش و فوت و فن های آن را در از مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه کباب چنجه ترد و آبدار رستورانی در خانه

مواد لازم طرز تهیه کباب چنجه گوسفندی (برای 4 نفر)

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
گوشت فیله یا ران گوسفند به همراه کمی دنبه1 کیلوگرم
پیاز2 عدد میانه
فلفل سیاه و نمکبه مقدار لازم
ماست (چکیده یا یونانی)2 قاشق غذاخوری
سس مایونز1 قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ای1 عدد
آب لیموترش تازه یا آبلیمو3 قاشق غذاخوری
روغن زیتون بدون بو یا روغن مایع3 قاشق غذاخوری
نان یا برنج ایرانی و برنج خارجیبرای سرو کباب چنجه
کره و زعفران (دم نموده)برای رومال چنجه
ژله آتش زا و زغال کبابیبرای روشن کردن منقل

مدت زمان آماده سازی و مزه دار کردن مواد چنجه: 8 ساعت

مدت زمان پخت کباب چنجه روی منقل: 20 دقیقه

مقدار کالری در 100 گرم چنجه گوسفندی: حدود 288 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه کباب چنجه گوسفندی در منقل

برای طرز تهیه کباب چنجه در منقل به گوشت فیله یا ران گوسفند احتیاج دارید. اما برخی هم برای درست کردن کباب چنجه رستورانی از فیله گوساله و شتر هم استفاده می نمایند که آن هم یک چنجه خوشمزه و لذیذ است. با طرز تهیه چنجه در خانه به صورت نرم و روش مرینیت گوشت چنجه همراه ما باشید.

مرحله اول؛ گوشت را برای کباب چنجه گوسفندی خرد کنید

ابتدا گوشت چنجه شسته شده و خشک شده را به قطعات مکعبی خرد کنید. ضخامت هر تکه 2 تا سه سانتی متر باشد کافی است. سعی کنید تکه های گوشت هم مقدار باشند تا هنگام پخت یکدست و یکنواخت بپزند.

در صورت تمایل می توانید گوشت گوسفندی و دنبه گوسفندی را از فروشگاه های به روش های و اینترنتی بخرید.

مرحله دوم؛ مزه دار کردن گوشت چنجه

پیازها را نگینی خرد کنید و به همراه ماست، سس مایونز ()، آب لیموترش، فلفل سیاه و روغن زیتون مخلوط کنید. تکه های گوشت را در این ترکیب بخوابانید. برای ترد کردن گوشت قرمز کبابی، گوشت باید در این ترکیب به مدت 8 تا 10 ساعت بماند (اگر از گوشت گوساله یا شتر استفاده می کنید بهتر است ساعات بیشتری به گوشت استراحت بدهید). درب ظرف را ببندید و در یخچال نگه دارید تا مواد خوب به خورد هم بروند. هر چه گوشت بیشتر در مواد بماند کباب چنجه ترد و آبدارتری خواهید داشت.

شما می توانید آبلیمو، ماست، روغن زیتون و سس مایونز را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

مرحله سوم؛ سیخ زدن چنجه ها

در این مرحله از طرز تهیه کباب گوشت قرمز گوسفندی، بعد از استراحت کردن و نرم شدن گوشت، پیازها را از تکه های گوشت جدا کنید و گوشت را به سیخ بکشید. لابه لای تکه های گوشت تکه های دنبه، پیاز، فلفل سبز و فلفل دلمه ای یا هر سبزی دیگری که دوست دارید، بگذارید. فاصله تکه های گوشت و دنبه و سایر مواد از هم باید یک بند انگشت باشد تا گوشت ها خوب بپزند و کباب شوند.

بیشتر بخوانید:

مرحله چهارم: کباب کردن چنجه ها

برای طرز تهیه کباب چنجه در منقل، باید منقل را آماده کنید تا آتش زغال یکنواخت گردد. به خاطر داشته باشید برای این که کباب چنجه شما آبدار گردد و نسوزد کباب چنجه را روی شعله ملایم کباب کنید و چند بار سیخ کباب را زیر و رو کنید تا همه قسمت های کباب، به صورت یکنواخت بپزد.

در آخر چنجه را آبدار و مغز پخت از روی منقل بردارید. کباب چنجه گوشت گوسفند شما آماده است. روی چنجه می توانید مقداری کره آب شده و زعفران دم نموده بمالید. چنجه را با و نان سرو کنید.

کره، زعفران، برنج و نان را به روش های اینترنتی و حضوری از می توانید تهیه کنید.

روش تهیه کباب چنجه با کیوی

این روش طرز تهیه کباب کنجه، فرقی با روش بالا نمی نماید، فقط در این روش برای ترد شدن گوشت گوسفندی برای کباب یا نرم کردن گوشت گوساله برای کباب، از کیوی استفاده می گردد. کیوی باعث ترد کردن گوشت گوساله برای کباب چنجه می گردد. در این صورت، دیگر احتیاجی به استفاده از ماست و آبلیمو نیست، هر چند می توانید از این مواد هم بهره ببرید.

فقط به خاطر داشته باشید که گوشت گوساله یا گوسفندی، نباید برای مدت زیادی در کیوی بماند، چون این میوه، اگر برای زمان زیادی با گوشت مرینیت گردد، گوشت را له می نماید. برای هر 1 کیلوگرم کباب چنجه، 3 تا 4 عدد کیوی کافی است. در این صورت بهتر است گوشت ها به مدت 6 تا 8 ساعت با مواد بمانند و طعم دار شوند. سپس بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید.

روش تهیه کباب چنجه با گوشت گوساله

برای درست کردن چنجه کباب با گوشت گوساله هم باید مراحل تهیه چنجه با گوشت گوسفندی را طی کنید. فقط در این روش، به خاطر سفت تر بودن بافت گوشت، باید گوشت را برای مدت بیشتری با مواد مرینیت بخوابانید تا نرم گردد. هر چه زمان بیشتری را به استراحت کردن گوشت اختصاص دهید، چنجه شما نرم تر می گردد. بعلاوه می توانید از موادی مثل ماست و کیوی هم برای نرم تر کردن گوشت گوساله بهره ببرید.

گوشت گاو و گوساله را به روش های اینترنتی و حضوری از فروشگاه های تهیه کنید.

روش تهیه کباب چنجه روی گاز

یک روش محبوب درست کردن کباب چنجه، کباب کردن گوشت ها روی گاز است که به طرز تهیه کباب چنجه تابه ای هم معروف است. در این روش، بعد از مزه دار کردن و سیخ زدن کباب ها، آنها را در یک تابه باید بچینید و روی شعله گاز بگذارید. کمی کره یا روغن زیتون اضافه کنید. اجازه دهید روی حرارت، یک طرف کباب ها سرخ گردد و آب بیندازد، بعد طرف دیگر سیخ ها را کباب کنید.

در اواخر پخت کباب ها، روی سیخ ها را کمی کره آب شده و زعفران هم می توانید بمالید تا طعم دار و آبدار گردد. می توانید چند عدد گوجه فرنگی یا فلفل دلمه ای هم برای طعم دار و آبدارتر شدن چنجه کباب، به همراه کباب، در تابه بپزید. بعد از اینکه کباب چنجه نرم شد، آن را سرو کنید.

روش تهیه کباب چنجه در فر

برای طرز تهیه کباب چنجه در فر بدون دود، مانند روش اول، گوشت ها را خرد و مزه دار کنید. فر را از 20 دقیقه قبل از آغاز کباب کردن، روشن و روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا کاملا گرم گردد. بعد از اینکه گوشت طعم دار شد، آن را روی سیخ فلزی کوتاه یا سیخ چوبی به سیخ بکشید. چند عدد پیاز را به صورت حلقه ای خرد کنید و با گوجه فرنگی و فلفل سبز خرد شده، کف سینی فر بچینید.

سپس سیخ های کباب چنجه را روی پیاز، فلفل سبز و گوجه فرنگی ها بچینید. بعد سینی را داخل فر بگذارید و اجازه دهید کباب به آرامی بپزد و نرم گردد. حدود 1 ساعت زمان احتیاج است تا گوشت به طور کامل کباب گردد.

در این مدت، باید به جای استفاده از دنبه، از مخلوط کره ذوب شده و زعفران در چندین نوبت با قلم مو روی کباب ها بمالید تا علاوه بر اینکه کباب خشک و سفت نگردد، نرم تر و لذیذتر گردد.

نکات مهم برای نرم شدن گوشت کباب چنجه

  • در طرز تهیه گوشت کبابی اضافه کردن ماست و سس مایونز به مایه چنجه باعث می گردد که کباب چنجه شما تبدیل به کباب کنجه لاری گردد. اما کباب کنجه لاری با کباب چنجه رستورانی هیچ فرقی ندارد. تنها مزیت اضافه کردن ماست و سس مایونز این است که کباب چنجه شما ترد، لطیف و آبدار می گردد.
  • قرار دادن تکه های دنبه بین تکه های گوشت چنجه گوسفندی سبب می گردد تا گوشت ها نسوزند و خشک نشوند. به این ترتیب یک کباب چنجه ترد رستورانی خواهید داشت.
  • اردبیلی ها تکه های چنجه را داخل یک کاسه می ریزند و به سبک ترکیه ای همراه با کره داغ، سماق، نان داغ و پیاز و گوجه فرنگی میل می نمایند. کباب چنجه اردبیلی بسیار لذیذ است. به این نوع سرو کردن کاسه کباب اردبیلی می گویند.
  • برخی ها ترجیح می دهند برای طرز تهیه چنجه رستورانی دو روز کامل گوشت به خصوص گوشت گوساله را در مواد بخوابانند تا حسابی ترد گردد. ترد کردن گوشت گوساله و گوسفند برای کباب چنجه با کیوی هم بسیار مرسوم است چون یک نوع اسید در کیوی وجود دارد که گوشت را ترد و لطیف می نماید.
  • وقتی گوشت چنجه نیم پز شد و حین پخت نمک را به کباب اضافه کنید تا گوشت سفت نگردد.
  • به جز طرز تهیه کباب چنجه با گوشت قرمز گوسفند و گوساله کباب چنجه را با انواع گوشت از شتر گرفته تا بز، مرغ، بوقلمون و شترمرغ هم می توانید درست کنید.
  • برای مزه دار کردن گوشت بوقلمون یا گوشت مرغ برای کباب چنجه از چاشنی کباب بوقلمون بهره ببرید. این چاشنی عبارت است از زعفران، ماست، پیاز، فلفل دلمه ای، کمی روغن مایع و نمک. درست مثل چاشنی جوجه کباب ترد و لطیف. اگر کمی هم کیوی اضافه کنید کباب بوقلمون حسابی ترد می گردد.
  • مقدار گوشت برای کباب چنجه گوسفندی برای هر نفر حدود 200 الی 250 گرم است.

کباب چنجه چیست؟

تلفظ صحیح نام کباب چنجه به فارسی کنجه یا قنجه است و در زبان آذربایجانی چنجه تلفظ می گردد. حالا دیگر در زبان فارسی هم عمدتا به آن چنجه می گویند که به احتمال زیاد متاثر از زبان آذری است. کباب چنجه اردبیلی و چنجه گیلانی بسیار مشهور هستند.

فوت و فن های خوشمزه شدن کباب چنجه رستورانی

طرز تهیه کباب چنجه با گوشت گوساله چگونه است؟

طرز تهیه چنجه با گوشت گوساله هم مرسوم است. برای ترد شدن گوشت گوساله از همان روش چنجه گوسفندی بهره ببرید. از کیوی برای ترد شدن گوشت گوساله برای چنجه بهره ببرید.

آیا کباب چنجه را در فر یا ماهیتابه می توانیم درست کنیم؟

بله، طرز تهیه کباب چنجه در ماهیتابه و در فر هم مرسوم است.

دلیل سفت شدن کباب چنجه چیست؟

1- اگر گوشت را بیش از حد کباب کنید، آب موجود در گوشت بخار و گوشت سفت می گردد.

2- برش دادن گوشت در جهت خلاف بافت های آن باعث جمع شدن بافت و سفت شدن آن می گردد. مراقب باشید که گوشت در جهت بافت آن باید برش داده گردد.

3- وقتی گوشت چنجه نیم پز شد و در اواسط پخت کباب، نمک را اضافه کنید تا گوشت سفت نگردد.

4- اگر از آبلیمو در مواد مرینیت استفاده می کنید، گوشت را زیاد با مواد نخوابانید چون آبلیمو در طولانی مدت باعث سفت شدن گوشت می گردد.

5- اگر شعله یا حرارتی که گوشت را با آن کباب می کنید، زیاد و بلند باشد، در نهایت چنجه سفت می گردد.

برای ترد کردن گوشت گوساله برای کباب چنجه چه کنیم؟

ترد شدن کباب چنجه با کیوی یکی از روش های متعادل برای نرم کردن گوشت گوساله کبابی است.

فرق چنجه و کباب برگ چیست؟

برای طرز تهیه چنجه، گوشت به صورت مکعبی برش می خورد ولی برای تهیه کباب برگ، گوشت ها به صورت ورقه ای و نازک برش داده می شوند و بعد کباب می شوند. ضمناً برای، از گوشت چرب تری نسبت به چنجه استفاده می گردد. مثلا گوشت بره برای این کار مناسب تر است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 12 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 17070

به "طرز تهیه کباب چنجه ترد و آبدار رستورانی در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کباب چنجه ترد و آبدار رستورانی در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید