طرز تهیه سکنجبین با شکر برای کاهو به روش بازاری

به گزارش کنفرانس هکا، خنک شدن در تابستان احتیاج به یک نوشیدنی سرد شیرین دارد و هیچ چیز بهتر از یک لیوان سکنجبین به کار نمی آید. سکنجبین نوعی شربت است که با کاهو در عصرهای بلند تابستانی برای خنک شدن سرو می گردد. طرز تهیه سکنجبین با شکر را در ادامه آنالیز می کنیم. قبلا طرز تهیه کاهو سکنجبین عسلی را در کتاب کاله مرور نموده بودیم، می توانید آن را هم مطالعه کنید.

طرز تهیه سکنجبین با شکر برای کاهو به روش بازاری

مواد لازم برای تهیه سکنجبین با شکر

  • آب 6 پیمانه
  • شکر 5 پیمانه
  • سرکه انگور یا سیب 1 پیمانه
  • نعناع تازه 5 شاخه کوچک
  • زعفران دم نموده 1 قاشق چای خوری
  • گلاب 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه سکنجبین با شکر

اولین مرحله از طرز تهیه سکنجبین با شکر این است که شکر و آب را در یک قابلمه با هم مخلوط کنید و بجوشانید. در مدت زمان 10 دقیقه مدام مخلوط آب و شکر را هم بزنید تا شکر حل گردد و قوام بیابد بعد نعناها را که قبلا شسته و خشک نموده اید را اضافه کنید و کمی هم بزنید. هم زمان سرکه را به تدریج به شربت اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. در نهایت زعفران دم نموده و گلاب را به شربت اضافه کنید و شعله را خاموش کنید. بعد شربت را از صافی عبور دهید و در ظرفی درب دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه سکنجبین

استفاده از شکر قهوه ای به جای شکر سفید در تهیه سکنجبین

برای آن که شربت سکنجبین شما سالم تر باشد می توانید به جای شکر سفید از نصف شکر قهوه ای بهره ببرید. یادتان باشد که با این کار طعم سکنجبین شما عمیق تر می گردد. از طرف دیگر با توجه به طبع سرد سکنجبین می توانید برای تعدیل طبعش از عسل به جای شکر بهره ببرید. البته بعضی هم از شربت بهار نارنج به جای شرکت استفاده می نمایند.

نکته مهم دیگر در استفاده از شکر برای تهیه سکنجبین این است که می توانید اندازه شکر را برای تهیه سکنجبین به دلخواه خود کم یا زیاد کنید.

استفاده از عرق نعنا به جای نعناع در تهیه سکنجبین

اگر دسترسی به نعناع تازه ندارید می توانید از عرق نعناع هم بهره ببرید. نکته جالب این است که با این کار عطر و طعم سکنجبین بهتر خواهد شد.

جلوگیری از ترش شدن شربت سکنجبین

یکی از مهمترین نکات برای جلوگیری از ترش شدن شربت سکنجبین این است که بگذارید شربت به اندازه کافی بجوشد اما عده ای هم در فرایند قوام آمدن شربت داخلش سفیده تخم مرغ می ریزند و به این ترتیب ناخالصی داخل شربت را می گیرند اما اگر با استفاده از این موارد باز هم شربت سکنجبین شما ترش شد می توانید از روش های زیر بهره ببرید. فقط یادتان باشد ظرفی که شربت را در آن نگهداری می کنید هم باید کاملا تمیز و استریل باشد.

1. جوشاندن مجدد

اگر شربت شما بعد از سرد شدن قوام کافی نداشت باید دوباره آن را روی حرارت ملایم قرار بدهید و به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید. این کار باعث می گردد که میکروب ها و قارچ های احتمالی موجود در شربت از بین بروند و شربت ترش نگردد.

2. اضافه کردن سرکه

اضافه کردن اندازه کمی سرکه به شربت ترش شده می تواند تعادل طعمی را به آن برگرداند. به ازای هر لیتر شربت، یک تا 2 قاشق چای خوری سرکه اضافه کنید و بعد از مخلوط شدن کامل، طعم شربت را بچشید. در صورت احتیاج، می توانید اندازه سرکه را بیشتر کنید.

3. صاف کردن شربت

اگر ذرات معلق و ناخالصی در شربت وجود داشته باشد می تواند باعث ترش شدن شربت گردد پس حتما شربت رو از صافی پارچه ای یا صافی کاغذی عبور دهید تا ذرات معلق جدا شوند و شربت ترش نگردد.

نحوه نگهداری شربت سکنجبین

بعد از این که شربت سکنجبین شما خنک شد باید آن را در ظرف شیشه ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید البته برای نگهداری طولانی مدت سکنجبین می توانید آن را در فریزر هم نگهداری کنید.

فواید سکنجبین

سکنجبین دارای خواص بی شماری است که باعث شده از آن به عنوان یک شربت خوشمزه و سالم برای مصرف روزانه استفاده نمایند. اما خواص و فواید کلی سکنجبین شامل موارد زیر است:

  • خاصیت ضدعفونی نماینده از جمله خواص اصلی سکنجبین است و می تواند به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا یاری کند.
  • سکنجبین ملین است و می تواند به برطرف یبوست یاری کند.
  • سکنجبین خنک نماینده است و می تواند به کاهش دمای بدن در فصل گرما یاری کند.
  • سکنجبین اشتها آور است و می تواند به افزایش اشتها یاری کند.
  • سکنجبین مفید برای کبد است و می تواند به سم زدایی کبد یاری کند.

موارد مصرف سکنجبین

سکنجبین یک شربت خوشمزه است که معمولا در کنار کاهو به عنوان یک نوشیدنی خنک در فصل گرما میل می گردد اما این تنها کاربرد سکنجبین نیست و می توان از آن در موارد زیر هم استفاده کرد.

  • سکنجبین به عنوان شربت: سکنجبین را می توانید به عنوان شربت در کنار غذاهای مختلف مانند کباب و آش رشته سرو کنید.
  • سکنجبین برای سس سالاد: سکنجبین را می توانید به عنوان سس سالاد بهره ببرید.
  • سکنجبین به عنوان ترش مزه: علاوه بر موارد بالا سکنجبین را می توانید به عنوان ترش مزه در غذاهایی مانند خورشت قیمه و فسنجان بهره ببرید.

موارد منع مصرف سکنجبین

سکنجبین به خاطر داشتن شکر و البته سرکه برای همه مناسب نیست بنابراین بهتر است افراد مبتلا به دیابت و بیماری های گوارشی در مصرف سکنجبین احتیاط نمایند. زنان باردار و شیرده هم باید قبل از مصرف سکنجبین با پزشک خود مشورت نمایند.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 7 فروردین 1403 بروزرسانی: 7 فروردین 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16296

به "طرز تهیه سکنجبین با شکر برای کاهو به روش بازاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سکنجبین با شکر برای کاهو به روش بازاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید