صالحی امیری: بابت نتیجه گیری از سفرهایم ضمانتی نمی دهم

به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران، سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک که هفته گذشته برای حضور در مجمع عمومی شورای المپیک آسیا به مسقط عمان سفر کرده بود روز شنبه نشست خبری برگزار کرد تا دستاورد خود را از این سفر و دیدارهای برگزار شده در آن تشریح کند.

صالحی امیری: بابت نتیجه گیری از سفرهایم ضمانتی نمی دهم

ملاک های کسب کرسی های بین المللی

وی در آغاز نشست خود با تاکید بر تاثیرگذاری دیپلماسی بر ورزش گفت: اولین الزام در کسب کرسی بین المللی روابط سیاسی است، قدرت اقتصادی در درجه دوم اهمیت واقع شده است. به همین دلیل کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن و چین به خاطر سرمایه گذرای بیشتر امکان کسب کرسی بیشتری هم دارند.

باید از امروز برای آینده برنامه ریزی کرد

صالحی امیری به رای مجمع شورای المپیک آسیا برای میزبانی جدید قطر در بازی های آسیایی 2030 اشاره کرد و ادامه داد: نکته بعدی که باید توجه داشته باشیم اهداف بلند مدت است، اگر خواستار کرسی در چند سال آینده هستیم باید امروز برای آن برنامه داشته باشیم.

تاثیر تربیت نیروی انسانی بین المللی

وی قدرت چانه زنی و مذاکرات دیپلماسی را عامل چهارم و تاثیرگذار دیگر در کسب کرسی بین المللی بیان نمود و گفت: فعالیت در عرصه بین المللی و تربیت نیروی انسانی تاثیر زیادی در این زمینه دارد.

خیلی از کرسی ها تاثیری برای ورزش ایران ندارند

رئیس کمیته ملی المپیک با تاکید بر اینکه باید تعریف درستی از کرسی داشت، اظهار داشت: از مجموع کرسی هایی که ورزش ایران در اختیار دارد، شاید 10 درصد مهم و نتیجه بخش خواهند بود. با صراحت می گویم خیلی از کرسی ها تاثیری در ورزش قهرمانی ما ندارند. کرسی باید قدرت و توانایی اثرگذاری برای یک فدراسیون و رشته مربوطه در عرصه بین المللی داشته باشد. بیشتر کرسی ها جنبه تشریفاتی دارند.

صالحی امیری در همین زمینه با بیان اینکه باید از این پس دنبال کرسی های اثرگذار باشیم، یادآور شد: شاید اگر خیلی از کرسی ها امروز از ورزش ایران گرفته شود هیچ اثر سویی برای ورزش مان ندارد.

وی با تاکید بر اینکه برای کسب بین المللی اثرگذار باید به عوامل موثر برای کسب آن توجه ویژه ای داشت، اظهار داشت: به خاطر کرونا طی یک سال گذشته از مجامع و مراودات بین المللی دور شدیم اما مجمع شورای المپیک آسیا فرصت مناسبی بود تا رایزنی هایی داشته باشیم.

دستاوردهای سفر به عمان

صالحی امیری در ادامه به مجموع ملاقاتهایی که در سفر به عمان با مقامات ورزشی کشورهای مختلف داشت، اشاره کرد و دستاورد این سفر را توضیح داد.

به گفته صالحی امیری، وی در سفر به قطر با افرادی همچون شیخ احمد الفهد الصباح رئیس شورای المپیک آسیا، روسای فدراسیون های جهانی کاراته و وزنه برداری، رئیس آسیایی دوومیدانی و مقامات ورزشی کشورهای ازبکستان، قطر، عمان، عراق و ملاقات داشته و در خصوص موضوعات مهمی بحث شده که بازگشت کاراته به المپیک یکی از آنهاست.

افزایش همکاری با ورزش عربستان با کسب مجوز سیاسی

صالحی امیری در پاسخ به پرسشی در رابطه با کارشکنی عربستان و اینکه این کشور میزبان بازی های آسیایی 2034 شده است، در کل برنامه کمیته برای ارتباط ورزشی با عربستان و حضور در مسابقاتی به میزبانی این کشور چیست؟، اظهار داشت: در حوزه ورزشی فعلاً قطع ارتباط هستیم اما در قالب باشگاه ها در آسیا بازی ها را برگزار می کنیم. امیدواریم با دیپلماسی ورزشی همکاریها را افزایش دهیم اما این منوط به کسب مجوز سیاسی از مراجع کشور است.

میزبانی مسابقات آسیایی هندبال از ایران گرفته می شود اگر...

وی در این زمینه به کارشکنی اجرا شده از طرف عربستان در رابطه با مسابقات هندبال اشاره کرد و اضافه کرد: در خصوص هندبال مسئله سیاسی نیست. اینگونه توافق شده که این رویداد اسفندماه در شیراز برگزار شود. البته با توجه به شرایط قرمز شیراز کنفدراسیون آسیا بیان نمود این رویداد را به قطر واگذار می کند. شیخ احمد اما گفت این رویداد در ایران می ماند مگر اینکه شرایط کرونا اجازه ندهد.

برای همکاری با قطر زیرساخت های لازم مهیا نیست

صالحی امیری در رابطه با موضوعی که پیش از این در خصوص کمک ایران به قطر برای برگزاری جام جهانی مطرح شده بود، گفت: با مقامات مربوطه در ایران صحبت هایی داشته ایم، قرار شد بندی در تفاهم نامه مبنی بر مهیا شدن شرایط برای برگزاری اردوی تیم های منتخب جهان در مناطق آزاد داشته باشیم. البته باید استانداردهای لازم و زیرساخت ها را داشته باشیم. مشکل اینجاست که فعلاً زیرساخت ها را الان نداریم اما امیدوارم تا زمان برگزاری جام جهانی شرایط فراهم شود.

مگر شهدا جزو ستارگان نیستند؟

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه نشست خبری خود در خصوص شعار کاروان برای المپیک توکیو گفت: طبق فراخوان اجرا شده ستارگان پارسی بیشترین رای را داشته است، در نشست آینده ستاد عالی نام کاروان را نهایی و مصوب می کنیم. کماکان جام ارجان به عنوان نماد کاروان مصوب است.

وی تاکید کرد: اشکالی گرفته شده مبنی بر اینکه چرا از نام شهدا برای نام کاروان استفاده نشده است، سوال من این است که مگر شهدا جزو ستارگان نیستند؟ رویکرد ما در نظر دریافت جمع قهرمانان است.

کار تخصصی برای لباس کاروان

وی همچنین در خصوص لباس کاروان توضیحاتی کلی از فرایند کار از ابتدا تا به امروز ارائه کرد و گفت: برای اولین بار از سلیقه گرایی شخصی فاصله گرفتیم تا توسط متخصصان حوزه مد و لباس در خصوص پوشش کاروان تصمیم گرفته شود.

امتیازاتی که ورزش ایران از قطر می گیرد

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایران با قطر در کسب میزبانی بازی های آسیایی 2030 همکاری داشته و آیا در کل این همکاری دو طرفه است؟، گفت: اصل دیپلماسی ورزشی در این است که وقتی امتیازی می دهی در مقابل امتیازی هم بگیری؛ ما جلساتی با حضور صاحبنظران در کمیته ملی المپیک داشتیم و به این جمع بندی رسیدیم که درخواست ها مادی نباشد. استفاده از زیر ساخت ها و برگزاری اردوها، بازی محبت آمیز، تبادل مربی و در پیش نویس تفاهم نامه با قطری ها در نظر گرفته شده است. توافقات شفاهی اجرا شده و قرار است به امضا برسد.

بابت نتیجه گیری از سفرهایم ضمانتی نمی دهم

مشابه سفری که شما و همراهانتان به عمان داشتید را روسای پیشین کمیته ملی المپیک و در کل مدیران قبلی ورزش داشته اند اما ای سفرها هیچ گاه تاثیر مثبتی برای ورزش ایران نداشته کمااینکه امروز شرایط ورزش کشور به گونه ای است که خود شما از آن به خصوص شرایط کرسی های بین المللی گله مند هستید. دستاورد این سفر و در کل سفرهای اینچنین شما برای ورزش چیست، چه زمانی مشخص خواهد شد و در کل چه ضمانتی وجود دارد که این سفرها نتیجه داشته باشد؟

این پرسش خبرنگاران بود که سیدرضا صالحی امیری در واکنش به آن گفت: سفر راستای است برای رسیدن به هدف نه خود هدف؛ در این سفر گفتگو هایی داشتیم با دو هدف تولید فرصت و رد تهدید، اینها هدف گذاری است، ما الزام به حضور داشتیم برای اینکه باید در مجمع شرکت می کردیم به خصوص که ایران عضو فعال شورای المپیک آسیاست. تقسیم کار کردیم برای اینکه حضور موثر داشته باشیم نه تشریفاتی، آقای سجادی نشست هایی درحوزه کاری خود داشت، آقای فخری هم گفتگوهای جداگانه ای با برخی مقامات داشت. من هم 10 ملاقات داشتم. این راستا باید ادامه داشته باشد تا به نتیجه برسد، کسی نمی تواند تضمینی بدهد اما من همین را می گویم که در نتیجه همین سفر 5 توافق داشتیم برای امضای تفاهم نامه همکاری.

اعتراض به فیفا به خاطر حذف کمیته المپیک

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص حذف این کمیته از مجمع فدراسیون فوتبال گفت: در همه کشورها کمیته عضو مجمع همه فدراسیون هیات بعضاً ریاست مجمع را هم بر عهده دارد. اینجا بی تدبیری اجرا شده است. من نامه اعتراض به اینفانتینو نوشتم و منتظر پاسخ هستم.

به اختلافی میان شورای نگهبان و ریاست جمهوری ورود نمی کنیم

صالحی امیری همچنین در خصوص اساسنامه کمیته ملی المپیک و فرایند تصویب آن تا به امروز اینگونه توضیح داد: در خصوص اساسنامه و تصویب نهایی آن میان ریاست جمهوری و شورای نگهبان اختلاف حقوقی است که ما وارد آن نمی شویم . اساسنامه بعد از تصویب در هیات اجرایی، به تصویب مجمع رسید و سپس توسط کمیته بین المللی المپیک هم تصویب شد. در کل اساسنامه میان ما و IOC دوازده بار رفت و برگشت داشت و بعد از آن به دولت رفت. این اساسنامه بعد از اینکه توسط کمیسیون اجتماعی تصویب شد به صحن دولت رفت و آنجا هم مصوبه گرفت. در کل ما برای تصویب اساسنامه راستا قانونی را طی کرده ایم.

رئیس کمیته ملی المپیم تاکید کرد: شورای نگهبان بر اساس اصل 85 معتقد است اساسنامه باید به تصویب آنها برسد و دولت هم معتقد است اساسنامه شرکت های دولتی باید به تصویب شورای نگهبان برسد و چون کمیته و فدراسیون ها نهاد عمومی غیر دولتی است لازم نیست به تصویب شورای نگهبان برسد. در کل اینکه ما بر اساس اساسنامه کارها را انجام می دهیم و هر چه توافق دولت و شورای نگهبان باشد انجام و در عین حال دغدغه های شورای نگهبان را رفع می کنیم .

مجله عکسها: مجله تفریحی و سرگرمی عکسها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12451

به "صالحی امیری: بابت نتیجه گیری از سفرهایم ضمانتی نمی دهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صالحی امیری: بابت نتیجه گیری از سفرهایم ضمانتی نمی دهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید