شرکتی که شتاب دهنده خطی درمان سرطان را بومی سازی کرد، هواپیما هم می سازد!

به گزارش کنفرانس هکا، تور رسانه ای که به ابتکار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از تابستان سال جاری به طور مستمر در حال برگزاری است، این بار به اصفهان رسید. در راستای برگزاری این تور بازدید از چندین شرکت دانش بنیان صورت گرفت، بعلاوه این تور با با اختتامیه نخستین رویداد جایزه ملی فناوری نکست نیز همزمان شد و فرصت خوبی برای آشنایی با دستاوردهای دانش بنیان و کلان طرح های حوزه فناوری و نوآوری به وجود آورد.

شرکتی که شتاب دهنده خطی درمان سرطان را بومی سازی کرد، هواپیما هم می سازد!

تینا مزدکی: در راستای برگزاری تورهای بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از دستاوردهای دانش بنیان و کلان طرح های حوزه فناوری و نوآوری، تور فناورانه این بار به اصفهان رسید. در این تور از چندین شرکت فعال در حوزه فناوری و بعلاوه دانش بنیان از جمله شرکت مبین صنعت توحید، بهیار صنعت سپاهان، خانه خلاق آفتاب، مجتمع فولاد مبارکه و بعلاوه ذوب آهن اصفهان بازدید شد.

بازدید از دومین شرکت دانش بنیان به نام بهیار صنعت سپاهان با معرفی به وسیله علی مهاجری کارشناس فروش این شرکت شروع شد. او گفت: شرکت بهیار صنعت سپاهان در چندین حوزه فعالیت می نماید و حوزه اصلی فعالیت آن ها حوزه تجهیزات پزشکی است که از محصولات ساده مانند برانکارد گرفته تا محصولات پیچیده مانند سی تی اسکن و رادیولوژی و دستگاه شتاب دهنده خطی درمان سرطان و ... همگی در این مجموعه ساخته می شوند.

این مجموعه اما در سال 98 در حوزه ای نو، یعنی ساخت هواپیمای 8 نفره ورود نموده است. او گفت: عنوان این هواپیما بهیار جت است و 8 سرنشین دارد که شامل شش مسافر و دو خلبان می گردد. برد پرواز این جت 2500 کیلومتر و سقف پرواز آن 12 کیلومتر است و اصطلاحا در کلاس هواپیماهای تجاری طبقه بندی می گردد. در حال حاضر بخش سرنشین و قسمت دم افقی این هواپیما تکمیل شده و باقی قسمت های این سازه در حال تکمیل است.

در این شرکت بعلاوه از پرینتر سه بعدی پلیمر و دستگاه دیگری به نام پرینتر سه بعدی فلز بازدید شد، به گفته علی مهاجری برای ساخت پره های هواپیما نیز از همین دستگاه استفاده می گردد. دستگاه دیگری که از آن بازدید شد در اتاقی با دیوارهای بتنی در زیر زمین قرار داشت. این دستگاه، دستگاه شتاب دهنده خطی درمان سرطان است که فرآیند اصلی آن فراوری اشعه ایکس است.

به گفته این کارشناس، امروزه فناوری ساخت این تجهیز در اختیار سه شرکت در دنیا است و طبق استاندارد سازمان بهداشت دنیای به ازای هر یک میلیون نفر سه دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی موردنیاز است. در کشور ما نیز با توجه به شرایط سرطان و استاندارهای درمان سرطان، مراکز درمانی بسیاری به این تجهیز نیازمندند. فراوری هر یک از این دستگاه ها برای این شرکت چهارماه زمان می برد و در کشورهای خارجی با ارز آزاد چیزی حدود 120 الی 130 میلیارد هزینه دارد که این شرکت با بومی سازی این دستگاه قیمت نهایی را به 15 الی 20 میلیارد کاهش داده اند.

علی مهاجری در رابطه با این صرفه جویی ارزی گفت : دلیل اصلی این کاهش قیمت هم بومی سازی 95% این دستگاه است که به جز مواد اولیه، آن 5% به جای مانده همان کابل ها و تجهیزاتی است که تمامی شرکت ها آن ها را از بازار خریداری می نمایند. این شرکت بعلاوه دستگاه ایکسری بازرسی کامیون و ماشین های سنگین را فراوری می نماید، دستگاهی که به منظور حفظ حریم مالی و امنیتی ساخته شده و در حوزه های مختلفی همانند سامانه های بازرسی کانتینری، سواری، فرودگاهی، سامانه های پردازش تصویر، دستگاه های رادیوگرافی، سامانه های تشخیص اشیاء و تشخصی چهره، یاری نماینده است.

227323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 اسفند 1402 بروزرسانی: 12 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15601

به "شرکتی که شتاب دهنده خطی درمان سرطان را بومی سازی کرد، هواپیما هم می سازد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکتی که شتاب دهنده خطی درمان سرطان را بومی سازی کرد، هواپیما هم می سازد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید