شایعات درست و غلط درباره سلامتی

به گزارش کنفرانس هکا، باور عامه نقش مهمی در عادات غذایی در سلامتی و روش های درمان در هنگام بیماری دارند. بعضی از این باورها پایه علمی داشته و بعضی بی پایه و اساس هستند.

شایعات درست و غلط درباره سلامتی

شایعات سلامتی کم نیستند. از باورهایی که در طب بومی هر منطقه ریشه دارند تا گزاره هایی که بر اساس تجربه به دست آمده اند، همه و همه شایعات سلامتی به شمار می آیند.با ما در مجله اینترنتی خبرنگاران همراه باشید تا 7 مورد از این شایعات سلامتی را به همراه هم صحت سنجی کنیم.

عناوین مطلب

  • 7 شایعه سلامتی: درست یا نادرست
    • 1. سوپ به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.
      • درست
    • 2. شکلات باعث جوش می شود.
      • نادرست
    • 3. مصرف یک سیب در هر روز شما را از دکتر دور نگه می دارد.
      • نادرست
    • 4. بیرون رفتن با موهای خیس باعث سرماخوردگی می شود.
      • نادرست
    • 5. هویج به قدرت بینایی در شب کمک می کند.
      • درست
    • 6. در هنگام سرماخوردگی غذا بخورید و در هنگام تب غذا نخورید.
      • درست
    • 7. سیر زیر بالش به خواب کمک می کند.
      • نادرست
    • همچنین بخوانید:

7 شایعه سلامتی: درست یا نادرست

همه ما این شایعات را درباره بیماری ها و درمان های خانگی شنیده ایم. شایعات و ضرب المثل هایی که بعضی وقت ها هیچ پایه پزشکی ندارند و بعضی وقت ها علتی برای آن ها در پزشکی تعریف شده است.

1. سوپ به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.

درست

دکتر لمبرت متخصص تغذیه می گوید : وقتی سرما خورده اید، بهترین چیزی که می توانید بخورید یک سوپ مقوی است. سوپ حاوی ویتامین B12 و سایر آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی است که به سیستم ایمنی بدن و فرآیند هضم کمک می کند. همچنین مرغ یا گوشت اضافه شده به سوپ آن را سرشار از پروتئین می سازد که برای ترمیم سلولی مفید است. افزودن سبزیجات به سوپ، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بهبودی را افزایش می دهد.

2. شکلات باعث جوش می شود.

نادرست

به نقل از کتر لمبرت: پوست میکروبیوم خاص خود را دارد و باکتری های خاص خود را. بنابراین هر چه بهتر غذا بخورید، پوست شما بهتر می شود. اندازه کم شکلات تأثیری بر سلامت پوست نخواهد داشت، اما شکلات کم شیرین بیشتر توصیه می شود.

3. مصرف یک سیب در هر روز شما را از دکتر دور نگه می دارد.

نادرست

دکتر هیزل والاس، متخصص تغذیه می گوید: این گزاره از شایعات سلامتی نادرست است و دقت علمی ندارد. یک مطالعه به شیوه های مراقبت های بهداشتی مصرف کنندگان روزانه سیب پرداخت و نشان داد که علت دیگری برای سلامت افرادی که روزانه یک سیب مصرف می کنند، وجود دارد.

آن ها از سلامت بالاتری برخوردارند اما نه به خاطر مصرف روزانه سیب، بلکه به این علت که معمولا سطح تحصیلات بالاتری داشته و به تغذیه صحیح اهمیت داده و کمتر سیگار می کشند.

با این حال، از آنجایی که سیب مغذی است، یک عدد در روز ایده بدی نیست.

4. بیرون رفتن با موهای خیس باعث سرماخوردگی می شود.

نادرست

دکتر کریشان، پزشک عمومی ، می گوید: درست است که موهای خیس باعث لرز می شود، اما این لرز یک پاسخ هیجانی از سوی بدن است.

اگر سالم باشید، در هوای سرد و با موهای خیس سرما نخواهید خورد. کمبود خواب و استرس بر سیستم ایمنی ما تأثیر گذاشته و ما را مستعد ابتلا به سرماخوردگی می کند. اما این ویروس ها هستند که منجر به سرماخوردگی می شوند.

5. هویج به قدرت بینایی در شب کمک می کند.

درست

دکتر آیان پانجا می گوید: هویج حاوی ویتامین A است که برای بینایی سالم مهم است زیرا به تشکیل رنگدانه ای در شبکیه به نام رودوپسین کمک می کند. رودوپسین برای دید در نور کم ضروری است.

کمبود ویتامین A می تواند منجر به مسائل بینایی در نور کم شود. بنابراین دریافت کافی از غذاهایی مانند هویج، سبزیجات برگ دار و سیب زمینی شیرین برای دید در شب مهم است.

6. در هنگام سرماخوردگی غذا بخورید و در هنگام تب غذا نخورید.

درست

دکتر لامبرت می گوید: این باور درستی است که برای درمان ویروس باید غذا خورد و برای درمان باکتری باید گرسنگی کشید.

تغذیه برای بهبودی مهم است. بنابراین تغذیه در سرماخوردگی، به طور ایده آل باید با کربوهیدرات ها، برای تامین پاسخ های ایمنی در برابر ویروس انجام شود. برعکس، عفونت های باکتریایی با گرسنگی درمان می شوند.کاهش کربوهیدرات ها باعث می شود سیستم ایمنی بیش از حد کار کند.

با این حال، مایعات برای هر دو نوع بیماری ضروری است و بهتر است در صورت امکان وعده های غذایی را کاهش دهید.

7. سیر زیر بالش به خواب کمک می کند.

نادرست

سیر حاوی مواد معدنی از جمله ویتامین B6 و سلنیوم است (به علاوه چندین ترکیب گوگرد که ممکن است حشرات را از بین ببرد) اما هیچ تاثیری بر خواب شما نخواهد داشت. با این حال، خوردن سیر به کاهش کلسترول و فشار خون و تقویت ایمنی کمک می کند.

پیشنهاد مطالعه: فواید دوش آب سرد چیست؟ را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 9 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 14067

به "شایعات درست و غلط درباره سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایعات درست و غلط درباره سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید