شاهنامه رفیع ترین قله ادب پارسی است، بدون فردوسی سرنوشت زبان فارسی مبهم بود

به گزارش کنفرانس هکا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت روز ملی فردوسی، شاهنامه را رفیع ترین قله ادب پارسی و بزرگ ترین اثر حماسی ایران، آیینه تمام نمای فرهنگ، زبان و ملت ایرانی دانست.

شاهنامه رفیع ترین قله ادب پارسی است، بدون فردوسی سرنوشت زبان فارسی مبهم بود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی به مناسبت بزرگداشت روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی پیامی صادر کرد.

در ابتدای این پیام آمده است:از جمله قله های پرافتخار و مایه مباهات ایرانیان، بلکه رفیع ترین قله ادب پارسی اثر جاودان حکیم طوس ابوالقاسم فردوسی است که حد و غایتی برای آن نمی توان متصور شد. شاهکاری که اعتلای فرهنگ و هنر ایران زمین و دین مداری و وطن دوستی و اخلاق محوری ایرانیان را به زیباترین وجه به تصویر کشید و از این منظر اثری بی نظیر خلق کرده است. او به افتخارات ایران کهن جان داد و مکارم ایرانیان را آشکار ساخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که شاهنامه فردوسی، بزرگترین اثر حماسی ایران، آیینه تمام نمای فرهنگ، زبان و ملت ایرانی و حکیم ابوالقاسم فردوسی مصدرنشین شعرای ایران زمین است افزود:روایت ها و افسانه های پهلوانی این اثر، مناظر خیال انگیز و نقش های دلپذیری خلق کرده که عمری به بلندای تاریخ دارد و هرگز رنگ زوال و کهنگی به خود نمی گیرد.

در ادامه این پیام آمده است:فردوسی احیاگر تاریخ گذشته ایران و برانگیزاننده آدمیان و الهام بخش هنرمندان مومن و معتقد برای آفرینش گری امروز و فردای سرزمین ماست و شاهنامه نقطه درخشان چکاد ادب فارسی، گنجی پربها و منبعی پایان ناپذیر برای آفرینش و خلاقیت و درخشش هنرمندان ایران زمین بوده و خواهد بود. هفت خوان عشق و نزاع تن و نبرد روح، جهتی برای رسیدن به کمال و راهیابی به روشنایی فراروی ما می گشاید.

صالحی عنوان کرده است: این اثر جاودانه، در مانایی و پویایی زبان فارسی نقشی بی مانند داشت، بی فردوسی و شاهنامه سرنوشت این زبان مبهم و نامعلوم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتهای این پیام بیست و پنجم اردیبهشت، سال روز نکوداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز بزرگداشت زبان فارسی را فرصت دوباره ای برای تعمق و تفکر در این اثر ژرف دانسته تا از جهت آن راه به کمال بیابیم.

4104/

ترکیه: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

مجله دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10538

به "شاهنامه رفیع ترین قله ادب پارسی است، بدون فردوسی سرنوشت زبان فارسی مبهم بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهنامه رفیع ترین قله ادب پارسی است، بدون فردوسی سرنوشت زبان فارسی مبهم بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید