سکوت مرموز اروپا

به گزارش کنفرانس هکا، با وجود شدت دریافت تحرکات دیپلماتیک ایران و آمریکا در مورد تحریم های تسلیحاتی، کشور های اروپایی عضو برجام سیاست التزام به سکوت را ادامه می دهند. هر چند که در پشت پرده، با آمریکا رایزنی هایی در مورد برجام و تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران انجام می دهند.

سکوت مرموز اروپا

با ما سفر کنید و با تور ترکیبی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، در ادامه کوشش های خود برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به لندن سفر کرد و با مقامات وزارت خارجه بریتانیا در مورد تحریم های تسلیحاتی ایران مصاحبه هایی انجام داد. اظهارات هوک در این مصاحبه ها در رسانه ها منتشر شد. اما اینکه مقامات بریتانیا در این مصاحبه ها چه چیزی گفته اند، به طور دقیق معین نیست. این ابهام در ادامه سیاست سکوت اروپایی ها در مسئله برجام و پرونده تحریم های تسلیحاتی ایران است؛ پرونده ای که روز به روز فوری تر و مهم تر می گردد. با این حال، اروپایی ها همچنان از اتخاذ یک موضع شفاف در این خصوص خودداری می نمایند.

همزمان با سفر هوک به بریتاینا، وودی جانسون، سفیر آمریکا در بریتانیا، در توئیتی نوشت: نماینده ویژه، برایان هوک، در لندن حضور دارد تا این نکته را آنالیز کند که چرا ناتوانی در تمدید تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران دنیا را خطرناک تر خواهد نمود.

به رغم اینکه سفر هوک در شرایط فعلی از اهمیت خاصی برخوردار است، اما وزارت خارجه بریتانیا با خودداری از انتشار جزئیات این سفر، عملا سعی کرد آن را کم اهمیت نشان دهد. این در حالی است که این سفر در ادامه تحرکات دیپلماتیک اروپا و آمریکا برای تدوین یک رویکرد جدید در مورد ایران انجام شد.

دو روز قبل از سفر هوک به لندن، وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه، که هر دو عضو برجام هستند، درباره ایران مصاحبه هایی انجان دادند. دومینیک راب، درباره این مصاحبه ها در توئیتی نوشت: بریتانیا و فرانسه به همکاری برای حمایت از امنیت و ثبات دنیای ادامه می دهند. امروز با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، مباحثات خوبی درباره موضوعات دارای اهمیت مشترک منجمله ایران و کوشش ها برای ممانعت از الحاق (کرانه باختری) انجام دادم... .

بیشتر بخوانید:

تحرکات برایان هوک به چه معناست؟

سفر هوک به بریتانیا بخشی از یک تور گسترده تر این مقام آمریکایی است. او قبل از سفر به اروپا، ابتدا به تونس و سپس به قطر و کویت رفت. سپس راهی بریتانیا و استونی شد. هدف همه این سفرها، جلب حمایت بین المللی برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران است. تونس و استونی هر دو عضو شورای امنیت هستند و به همین خاطر هوک امیدوار بود که حمایت آن ها را در شورای امنیت به دست آورد.

هنوز معلوم نیست که بین هوک و مقامات بریتانیایی چه مسائلی آنالیز شده است. اما ظاهرا، درباره یک پیشنهاد اروپایی برای تمدید تحریم های تسلیحاتی و در عین حال جلوگیری از فروپاشی کامل برجام رایزنی هایی اجرا شده است.

به نوشته روزنامه گاردین، هوک یک پیشنهاد اروپایی برای تمدید تحریم های تسلیحاتی اتحادیه اروپا را رد نموده است. چرا که این تحریم ها به ایران اجازه می دهند از خارج از اتحادیه اروپا و آمریکا سلاح خریداری کند.

برایان هوک در لندن

اکتبر سرنوست ساز

این در حالی است که آمریکا دنبال اعمال تحریم های تسلیحاتی دنیای علیه ایران است. هوک در لندن به صراحت به این امر اشاره نمود و گفت: عالی است که اروپا این تحریم ها را ادامه می دهد. اما آنچه ما احتیاج داریم، تحریم های دنیای است. اگر شما تحریم های دنیای نداشته باشید، این به ایران اجازه می دهد که این سلاح ها را بخرد.

تحریم های تسلیحاتی اروپا در سال 2023 منقضی می شوند. اروپایی ها در ماه ها و هفته های اخیر، از اتخاذ یک موضع واضح در مورد تحریم های تسلیحاتی ایران خودداری نموده بودند. آن ها چندی پیش گفته بودند که برطرف تحریم های سازمان ملل علیه ایران تبعات بزرگی برای منطقه خواهد داشت. امری که به معنای نگرانی اروپایی ها از احتمال برطرف تحریم های تسلیحاتی قلمداد شد.

اما در عین حال، اروپایی ها موضع واضحی در مورد لزوم تمدید تحریم های تسلیحاتی نیز نگرفته اند. به گفته گاردین، اروپایی ها برخلاف آمریکا می خواهند برجام را حفظ نمایند و از این رو نگران هستند که تمدید تحریم های تسلیحاتی به خروج ایران از برجام منجر گردد. چنین نگرانی ای چندان دور از واقعیت نیست. اوایل ماه مه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در توئیتی گفته بود که تمدید تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران مرگ ابدی برجام را رقم خواهد زد.

ظاهرا مواضعی از این دست باعث شده اروپا تامل بیشتری در مورد تحریم های تسلیحاتی بکند. اروپایی ها نمی خواهند برجام از بین برود. چون به گفته گاردین، معتقدند که پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ممکن است به بازگشت آمریکا به برجام منجر گردد.

به هر حال، فارغ از اینکه اروپا چه موضعی نسبت برجام و تحریم های تسلیحاتی دارند، رویکرد فعلی شان دیر یا زود تغییر خواهد نمود. اروپا فعلا موضع مبهمی دارد و نمی تواند در ماه های آینده این مو ضع را ادامه دهد. چرا که حتی با فرض شکست ترامپ در انتخابات نوامبر، او تا بعد از ماه اکتبر (موعد برطرف تحریم های تسلیحاتی) در کاخ سفید خواهد بود و بنابراین اروپایی ها ناچار خواهند بود که تا ماه اکتبر موضع خود را در مورد تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران معین نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 11513

به "سکوت مرموز اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکوت مرموز اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید