آیا آمریکا می تواند خواب خود را علیه ایران تعبیر کند؟

به گزارش کنفرانس هکا، آمریکا قصد دارد به برجام برگردد. این خبری بود که روز سه شنبه از سوی نیویورک تایمز منتشر شد و همه را در شوک فرو برد.

آیا آمریکا می تواند خواب خود را علیه ایران تعبیر کند؟

مهسا مژدهی: بعد از دو سال از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای، پمپئو در پی طرحی است که با آن بتواند به نحوی به برجام برشود تا بتواند مانع از لغو تحریم تسلیحاتی در قطعانمه 2231 در 27 مهرماه شود. اتکای پمپئو به قطعنامه 2231 است و می گوید از آنجایی که نام این کشور دراین قطعنامه واقع شده است،دستش برای دخالت درتوافق هسته ای باز بوده و می تواند هر وقت که خواست در آن خلل ایجاد کند.این گزارش که بعد پمپئو با اظهار نظرهایش آن را تائید کرد، مورد نقدها بسیاری از مقامات جهان قرار گرفت. اما به نظر می رسد که ایالات متحده کماکان به دنبال همراه کردن اروپایی ها با خود است تا در شورای امنیت بتواند از رای آنها برای رسیدن به مقصود خود استفاده کند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در زمینه تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران نوشت: مایک پمپئو در حال تدوین یک استدلال حقوقی است که براساس آن واشنگتن همچنان یکی از مشارکت کنندگان توافق هسته ای ایران است؛ توافقی که دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شده و آن را بدترین توافق تاریخ آمریکا خوانده است.

نیویورک تایمز در ادامه اشاره کرد که این اقدام بخشی از استراتژی پیچیده فشار به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید محدودیتهای تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران یا اعمال تحریمهای بسیار سختگیرانه است.این استراتژی طی روزهای گذشته ازسوی مقامات دولت آمریکا به عنوان آغاز چرخه ای برای تصویب یک قطعنامه جدید در شورای امنیت که کشورها را ازصادرات تسلیحات متعارف به ایران منع می کند تشریح شده است.این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: هر تلاشی برای تجدید محدودیتهای تسلیحاتی علیه ایران مطمئنا با مخالفت علنی یا غیرعلنی روسیه و چین در سازمان ملل روبرو خواهد شد. بر اساس این گزارش ، روسها پیش از این به همتایان اروپایی خود تاکید کرده اند که مشتاقانه منتظر آغاز فروش تسلیحات متعارف به ایران هستند.

بعد از انتشار این گزارش از سوی نیویورک تایمز و رو شدن دست مقامات آمریکایی، وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکا بعد از شکست تحقیرآمیز در کارزار فشار حداکثری خود به دنبال بازگشت به برجام است، از واشنگتن خواست به رؤیاپردازی پایان دهد.

ظریف در توئیترش نوشت: دو سال پیش، مایک پمپئو و رئیسش، پایان مشارکت ایالات متحده در برجام را اعلام کردند، به خیال این که فشار حداکثری آن ها، ایران را به زانو در خواهد آورد. با توجه به شکست آشکار این سیاست، حالا وی می خواهد در برجام شریک باشد. دست از خیال پردازی بردارید: مردم ایران همواره خودش درباره سرنوشتش تصمیم خواهد گرفت.

کمی بعد هیئت کنندگی روسیه در وین به برخی ادعاهای اخیر مبنی بر اینکه آمریکا هنوز خود را از طرف های برجام می داند، واکنش نشان داد و تاکید کرد که واشنگتن در سال 2018 از این توافق خارج شد.

کننده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم روز یازدهم اردیبهشت،تکاپوی رژیم آمریکا برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران را خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت دانست و گفت: این ادعا که هنوز دربرجام حضور دارند یک طنز بی سابقه تاریخی و ناپذیرفتنی است.

هیئت کنندگی دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به گزارش برخی رسانه ها مبنی بر این که آمریکا هنوز خود را یکی از طرف های برجام می داند تا از این طریق بتواند موجب تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل درخصوص ایران شود، واکنش نشان داد. در این پیام آمده بود: آمریکا در هشتم ماه مه 2018 گفت که به عضویت خود در برنامه جامع اقدام مشترک پایان می دهد و آن را از بین می برد. اکنون ادعاهایی وجود دارد که آمریکا هنوز خود را یکی از طرف ها (در برجام) می داند. آیا این یک موقعیت شبیه به Catch-22 برای ایران، شورای امنیت سازمان ملل و تمام جهان است؟

واکنش مقامات آمریکایی و اروپایی چه بود؟

این گزارش حتی صدای آمریکایی ها را هم درآورد.مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی به گزارش ها درباره طرح وزیر خارجه آمریکا برای استفاده از برجام به منظور تشدید فشار بر ایران واکنش نشان داد. ریچاد هاس که قبلاً مدیر دفتر برنامه ریزی های سیاسی در وزارت خارجه آمریکا بوده درباره طرح پمپئو برای بازگرداندن تحریم های تسلیحاتی علیه ایران در توئیتر نوشت: همان طور که وزیر خارجه اسبق آمریکا، جان بیکر می گفت از این هم آبی گرم نمی شود. دولت ترامپ با خروج یکجانبه از برجام عجولانه عمل کرد. اکنون با پیشبرد این طرح خودمان را بیشتر از ایران منزوی می کنیم آن هم در زمانی که تمرکزمان باید روی فعالیت های هسته ای ایران باشد.

استفان والت تحلیلگر ارشد آمریکایی، استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد و از چهره های شناخته شده مکتب واقعگرایی هم تلاش وزیر خارجه کشورش برای توسل به مکانیسم ماشه در برجام را امر و نهی کردن یک فرد مطلقه به همسر سابقش خوانده است. والت در پیامی توئیتری نوشت: تلاش پمپئو برای کلید زدن ساز و کار بازگشت اتوماتیک (مکانیسم ماشه) برجام بعد از اینکه ایالات متحده این توافق را رها کرد و دور انداخت، شبیه به کسی است که همسرش را رها می کند، طلاق می گیرد و سپس می گوید که اوست که درباره دیدار همسرش با دیگران تصمیم گیر است.

دو روز بعد یک سناتور آمریکایی تصمیم وزیر امور خارجه این کشور برای ارائه طرحی حقوقی که موجب اعمال فشار بر شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شود را مورد انتقاد قرار داد.

الیزابت وارن سناتور کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات 2020 آمریکا درباره تلاش اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور برای ارائه طرحی حقوقی که نشان دهد آمریکا هنوز عضوی از برجام است تا از آن برای اعمال فشار بر شورای امنیت سازمان ملل در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده کند، در صفحه توییترش نوشت: ممنوعیت بین المللی تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر به پایان می رسد. دولت آمریکا برای تمدید این تحریم تسلیحاتی ناگهان استدلال می کند که آمریکا عضوی از توافقی است که از آن خارج شد. این هیچ معنایی ندارد. تصمیمت را بگیر مایک پمپئو.

هیئت کنندگی دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به گزارش برخی رسانه ها مبنی بر این که آمریکا هنوز خود را یکی از طرف های برجام می داند تا از این طریق بتواند موجب تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل درخصوص ایران شود، واکنش نشان داد. در این پیام آمده بود: آمریکا در هشتم ماه مه 2018 گفت که به عضویت خود در برنامه جامع اقدام مشترک پایان می دهد و آن را از بین می برد. اکنون ادعاهایی وجود دارد که آمریکا هنوز خود را یکی از طرف ها (در برجام) می داند. آیا این یک موقعیت شبیه به Catch-22 برای ایران، شورای امنیت سازمان ملل و تمام جهان است؟

اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی هشدار داد که حمایت انگلیس، فرانسه و آلمان از طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، توافق هسته ای ایران را تنها چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری 2020 به مخاطره می اندازد.

این اندیشکده در یادداشتی تحلیلی آورده است که گزینه های پیش روی سه کشور اروپایی عضو برجام در حمایت و یا مخالفت با طرح آمریکا چندان ایده آل نیست و ممکن است به فاجعه ختم شود. اما شاید بهترین گزینه برای آنها این باشد که بگذارند تحریم های سازمان ملل علیه ایران طبق توافق برجام منقضی شده و هم زمان محدودیت های سخت گیرانه ای را در حوزه معاملات سلاح با ایران وضع کنند.

وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به تلاش های جدید آمریکا برای تمدید محدودیت های تسلیحاتی سازمان ملل علیه کشورمان تاکید کرد که پاریس کاملا به توافق هسته ای و قطعنامه 2231 شورای امنیت پایبند است. وزارت امور خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی درباره موضع این کشور در خصوص پایان تحریم فروش سلاح های متعارف به ایران در سال 2020 که در برجام درج شده است و اینکه آیا فرانسه خواستار تمدید این تحریم است؟ تاکید کرد: فرانسه عمیقاً متعهد به توافق وین و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت؛ با وجود خروج آمریکا از برجام، این کشور در کسوت عضو سازمان ملل متحد می تواند خواستار تحریم تسلیحاتی علیه ایران شود.جوسپ بورل روز پنجشنبه در گفت وگو با رادیو آزاد اروپا به خروج آمریکا از برجام اشاره و شرح داد که این کشور دیگر به عنوان عضو این توافق به حساب نمی آید.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت: ایالت متحده پس از پایان یافتن محدودیت های تسلیحاتی سازمان ملل، اجازه نمی دهد که ایران بتواند تسلیحات نظامی خریداری کند. وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای که متن آن پنجشنبه منتشر شده ادعا کرده کشورهای اروپایی با موضع آمریکا در خصوص ضرورت تحریم تسلیحاتی ایران موافق هستند.مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای که پنجشنبه متن آن منتشرشده مدعی شده انگلیس، فرانسه و آلمان با موضع این کشور درباره لزوم تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران موافق هستند. او پیش از این هم با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه درباره پرتاب ماهواره نظامی نور توسط ایران گفت وگو کرده بود.

واکنش های رسانه ای به طرح پمپئو

دو خبرگزاری غربی رویترز و فرانس پرس به نقل از دیپلمات های خارجی در سازمان ملل گزارش دادند که آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران راه دشواری پیش رو دارد و تلاش هایش در این زمینه به چالش کشیده خواهد شد.

به گزارش بامداد سه شنبه خبرگزاری فرانسه، دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا همواره توافق هسته ای با ایران را رد کرده است اما این دولت در حالی که تلاش می کند تا تحریم های تسلیحاتی علیه ایران تمدید شود، به دنبال آن است تا مدعی شود که هنوز شریک برجام است. این رویکرد تازه دولت ترامپ با بدبینی متحدان غربی واشنگتن و تردید منتقدان روبرو شده است.ترامپ پیشتر بارها برجام را یک توافق ناقص خوانده بود و 2 سال پیش با همین بهانه از آن خارج شد و تحریم ها را علیه ایران بازگرداند.

سه روز بعد از گزارش نیویورک تایمز یک دیپلمات اروپایی به سی ان ان گفت: شما سه کشور اروپایی امضاکننده برجام را نخواهید دید که پیشنهاد آمریکا را تایید کنند چرا که پایان تحریم تسلیحاتی بخشی مآغاز از توافق است. سی ان ان در گزارشی در خصوص طرح آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران در اکتبر آینده، به نقل از پیتر استانو، سخنگوی امور خارجی و سیاست امنیتی کمیسیون اروپا نوشت که این موضع ایالات متحده منجر به تعجب شده است. وی در بیانیه ای که در اختیار سی ان ان قرار داده تصریح کرده است که آمریکا از زمان خروج از برجام در هیچ جلسه ای در چارچوب این توافق مشارکت نکرده است. او با این حال گفت در خصوص مواضعی که ممکن است آمریکا یا دیگر کشورها در قبال برجام اتخاذ کنند، نظری نمی دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دهم اردیبهشت ماه به نقل از منابع آگاه گزارش داد، آمریکا پیش نویس یک قطعنامه را به سازمان ملل ارائه داده و به دنبال آن است که از این طریق تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را برای مدتی نامعلوم تمدید کند.

به گفته مقامات آمریکایی و دیپلمات های سازمان ملل سند پیش نویس این قطعنامه که تا به امروز در اختیار تعداد کمی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته، انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر را هدف قرار می دهد و خواستار تمدید این تحریم ها برای مدتی نامعلوم است.

به اعتقاد کارشناسان، به طور عامیانه می توان این اقدام آمریکا را بازی با الفاظ دانست. اگرچه این کشور از برجام خارج شده اما می خواهد حضور و مشارکتش را القا کند. البته باید منتظر بود و دید که تفسیر آمریکایی ها از این مسأله و عبارت (Participant) چیست.

استدلال آنها شاید این باشد که اگرچه آمریکا از این توافق خارج شده اما از منظر حقوقی هنوز عضو بوده تا بتواند از فواید حضورش بهره ببرد و از شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بخواهد که تحریم خرید تسلیحات متعارف ایران را برای مدتی دیگر تمدید کند.

23/ 312 310

بیست آمار: آشنایی با علم آمار و ریاضیات

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10352

به "آیا آمریکا می تواند خواب خود را علیه ایران تعبیر کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آمریکا می تواند خواب خود را علیه ایران تعبیر کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید