سرنوشت تلخ خانم می، بریتانیا کبیر می ماند؟

به گزارش کنفرانس هکا، پس از شکست سنگین حزب محافظه کار در مجلس عوام، ترزامی به برکناری از جایگاه نخست وزیری نزدیکتر شد. این در حالی است که بعضی تحلیلگران معتقدند شاید بریتانیا از اتحادیه اروپا هرگز خارج نشود!

سرنوشت تلخ خانم می، بریتانیا کبیر می ماند؟

بالاخره روز موعود برای می فرا رسید. روزی که سنگ محکی بود برای آنان که او را میراث دار خانم تاچر خطاب می کردند. اما ترزا می، این زن سیاستمدار سرسخت ثابت کرد که از تبار تاچر نیست چرا که او تنها زن آهنین تاریخ بریتانیا بود.

شب گذشته خانم می با بدترین شکست تاریخ دولت بریتانیا روبرو شد.(اینجا) بعضی می گویند او برای پاک کردن این ننگ تاریخی باید استعفا دهد، اما سخنگوی دولت می امروز در نشست خبری گفت که نخست وزیر قصد کناره گیری و استعفا ندارد.

برگزیت در حالی شکست می خورد که اروپا به شدت درگیر بحران مالی است. فرانسه، یونان، لهستان، بلژیک و اسپانیا در ماه های گذشته شاهد اعتراضات مردمی بوده است. ترزا می قبل این شکست سنگین به رهبران اروپایی وعده پیروزی داده بود. اما مجلس عوام شب گذشته به نفع دولت در سایه رای داد. دولتی که طرح ترزا می را از اساس بازنده شده نامید و امروز طرح برکناری او را به مجلس ارائه می دهد. جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس گفت: رد توافقنامه برگزیت در مجلس، یک شکست فاجعه آمیز برای دولت ترزا می به شمار می رود.

گزارشی از شب تاریخی بریتانیایی که دیگر نمی خواهد کبیر باشد....

شامگاه سه شنبه و در جریان رای گیری برای این طرح، تنها 202 نماینده با آن موافقت کردند و 432 نماینده دیگر به این طرح رای منفی دادند. از 202 رایی که در موافقت با توافق بر گزیت داده شد 196 رای متعلق به محافظه کاران، 3 رای متعلق به نمایندگان حزب کارگر و 3 رای نیز متعلق به نمایندگان مستقل بود. از 432 رایی که در مخالفت با توافق برگزیت داده شد 248 رای متعلق به حزب کارگر، 118 رای متعلق به محافظه کاران، 35 رای متعلق به حزب ملی اسکاتلند، 11 رای متعلق به حزب لیبرال دموکرات بریتانیا، 10 رای متعلق به حزب اتحادگرای دموکراتیک، 5 رای نمایندگان مستقل، 4 رای متعلق به حزب Plaid Cymru ولز و 1 رای نیز متعلق به حزب سبز بود.

نمایندگان مجلس عوام در این روز که روزی تاریخی برای بریتانیا خوانده می شد، برای آخرین بار به بحث دربارۀ این توافق پرداختند و سپس حدود ساعت 20 به وقت گرینویچ رای گیری دربارۀ آن را شروع کردند.

با توجه به مباحثی که در روزهای گذشته مطرح شده بود، پیش بینی تحلیلگران این بود که توافق میان لندن و بروکسل رد خواهد شد، پیش بینی که محقق شد.

با رد این توافق دو حالت قابل تصور است: یا خانم می با طرح دومی دوباره به مجلس عوام بازمی گردد و یا همه پرسی دومی با موضوع ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا در این کشور برگزار خواهد شد.

چکیده ای از تحولات روز سه شنبه در بریتانیا را در ادامه می خوانید :

به گزارش یورونیوز، رد توافق برگزیت در مجلس عوام بریتانیا، بزرگترین شکست یک دولت این کشور مقابل مجلس عوام از سال 1864 میلادی به این سو توصیف شده است. بعضی کارشناسان معتقدند که با این رای، بریتانیا گرفتار عمیق ترین بحران سیاسی خود در پنجاه سال اخیر شده است.

بیش از صد تن از نمایندگان محافظه کار یعنی هم حزبی ترزا می نیز به صف مخالفان پیوستند و علیه این توافق رای دادند تا به این ترتیب بدترین شکست دولت در مقابل مجلس در تاریخ نوین بریتانیا رقم بخورد.

ترزا می پس از رای منفی مجلس عوام گفت: کاملا روشن است که مجلس عوام حامی این توافق نیست اما رای امشب چیزی به ما در این باره که بالاخره مجلس هوادار چیست، نگفت... نه چیزی در این باره که مجلس چگونه می خواهد به تصمیم مردم بریتانیا احترام بگذارد و نه اینکه آیا اصلا میخواهد به این تصمیم احترام بگذارد.

همچنین در پی رای منفی مجلس عوام به توافق دولت بریتانیا با اتحادیه اروپا، ارزش پوند مقابل یورو افزایش یافت.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا در پیامی توییتری خطاب به سیاستمداران بریتانیا نوشت: اگر رسیدن به توافق را غیرممکن می دانید و کسی هم خروج بدون توافق نمی خواهد، پس چه کسی این شجاعت را دارد تا بگوید که تنها راه چاره مفید چیست؟

بسیاری از شهروندان بریتانیاییِ هوادار اتحادیه اروپا از نتیجۀ رای گیری شادمان بودند زیرا بر این باورند که با این کار، خروج از اتحادیه اروپا به تاخیر خواهد افتاد؛ حتی این احتمال وجود دارد که برگزیت بطور کلی لغو گردد.

سخنگوی دونالد توسک، رئیس شورای اروپا در بیانیه ای گفت: نتیجۀ رای گیری مجلس عوام بریتانیا باعث تاسف ماست... 27 کشور عضو اتحادیه، مانند رفتاری که تمام دوران پیشبرد این روند داشتند، همچنان متحد و مسئول باقی خواهند ماند و به دنبال کاهش آسیبهای ناشی از برگزیت خواهند بود. ما همچنان به آماده سازی خود برای رویارویی با هر پیامدی ادامه می دهیم، از جمله برای سناریوی خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیۀ اروپا. با این رای خطر خروج بی قاعدۀ بریتانیا افزایش یافت آن هم در حالی که مایل به وقوع چنین چیزی نیستیم... این توافق بهترین توافق ممکن و تنها راه برای اطمینان از خروج قاعده مند بریتانیا از اتحادیه اروپا بود.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا ضمن ابراز تاسف از رای منفی مجلس عوام بریتانیا به توافق لندن و بروکسل، از بریتانیا خواست تا در اولین فرصت ممکن موضع و اهداف خود را در موضوع برگزیت رای اتحادیه اروپا روشن کند. او تاکید نمود که فرصت زیادی برای بریتانیا باقی نمانده است.

بلافاصله پس از اعلام نتیجۀ رای عدم اعتماد به طرح ترزا می، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا طرح برگزاری جلسه رای عدم اعتماد به خانم نخست وزیر را نیز رسما تقدیم مجلس عوام کرد. قرار است بحث در این باره از فردا در مجلس عوام شروع گردد.

توافق نخست وزیر انگلیس با اتحادیه اروپا که پس از دو نیم سال مذاکرات پیچیده و پرفراز و نشیب به مجلس ارائه شد در مجلس نیز پس از پنج روز آنالیز شب گذشته در حالی رد شد که دو رکورد منفی جدید را نیز برای حزب حاکم محافظه کار رقم زد.

با توجه به اینکه شمار زیادی از نمایندگان حزب حاکم محافظه کار نیز به این توافق رای منفی دادند بزرگترین مخالفت های درون حزبی نیز ارزیابی و از این جهت نیز رکورد جدیدی به ثبت رسیده است.گفته شد میشل بارنیه نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت نیز برنامه های فردای خود را لغو نموده است که از این اقدام وی به عنوان آمادگی برای ادامه گفتگوها با نماینده انگلیس یاد می گردد.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، بعد از ردشدن توافقنامه برگزیت در مجلس انگلیس، در پیامی در توئیتر نوشت: از انگلیس می خواهم هر چه زودتر مقاصد خود را روشن کند. وقت تقریبا تمام شده است. خطر خروج توام با بی نظمی انگلیس افزایش یافته است.

در همین حال وزیر بهداشت انگلیس گفت: مجلس روز چهارشنبه درخواست سلب اعتماد از دولت ترزا می را به رأی می گذارد. همچنین شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد: حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی در رأی گیری سلب اعتماد از ترزا می در مجلس انگلیس شرکت نمی نماید. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: حدود 100 نماینده در مجلس انگلیس صبح روز چهارشنبه برای برگزاری دومین همه پرسی بر سر برگزیت کوشش خواهند کرد و نمایندگان مجلس انگلیس در حال آماده سازی طرحی برای به تاخیر انداختن فرایند خروج از اتحادیه اروپا هستند.

این طرح بعد از آن پیگیری شد که ترزا می نخست وزیر انگلیس نتوانست توافقنامه برگزیت را به تصویب مجلس برساند.بعضی از وزرای ارشد دولت وی در تماس با رهبران کسب و کار در این کشور گفتند ممکن است تاریخ 29 مارس به عنوان روز خروج از اتحادیه اروپا به تعویق بیفتد.

پیش بینی مکرون

رئیس جمهور فرانسه در مراسم شروع گفتگوی بزرگ ملی تاکید نمود در خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا بازنده اصلی انگلیسی ها هستند.

به گزارش رویترز؛ امانوئل مکرون در مراسم شروع گفتگوی بزرگ ملی در گران بورگترولد در شمال فرانسه در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت نخستین گزینه این است که برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا توافقی حاصل نگردد. در این صورت انگلیسی ها نخستین بازنده خواهند بود. در این شرایط آنها باید دوره انتقال را تمدید نمایند و به هر شکل ممکن در مورد روابط آینده مذاکره نمایند. من به طور رسمی به شما می گویم که در چارچوب این روابط آینده از منافع صیادان دفاع خواهد شد.مکرون گفت گزینه دوم این است که آنها به ما می گویند کوشش می نمایند توافقی را که می توانند با اروپا داشته باشند بهبود دهند و روی آرا نیز بازنگری نمایند. اما من این طور فکر نمی کنم زیرا ما هرکاری که می توانستیم برای دستیابی به توافق انجام دادیم. ما نمی توانیم برای حل مسائل سیاست داخلی انگلیس کاری کنیم. ما باید از منافع اروپایی ها دفاع کنیم.(اینجا)

گزینه سوم هم به دست آوردن زمان بیشتر است. آنها از ما خواهند خواست مهلت بیشتری داشته باشند تا بتوانند در مورد بعضی مسائل بار دیگر مذاکره نمایند. آنها می خواهند زمان بیشتری به دست آورند تا احتمالا انتخابات مجلس اروپا را پشت سر بگذارند تا بتوانند منافعی به دست آورند.

این در حالی است که رهبران اروپایی منتظر بودند تا نمایندگان انگلیسی به طرح نخست وزیر کشورشان رای مثبت بدهند اما زمانی که با پاسخ منفی روبرو شدند در شبکه اجتماعی توئیتر از وضعیتی که روابط بروکسل و لندن را دچار ابهام بیشتر می نماید ابراز ناخرسندی کردند.(اینجا)

در ادامه واکنش ها به شکست خانم می، سباستین کورتس صدراعظم اتریش نیز در توئیتر موضع خود را گفت و نوشت: از نتیجه ای که در مجلس عوام در لندن حاصل شد، متاسفم. در هر صورت، در مورد توافقنامه خروج، دوباره مذاکره نخواهد شد.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا نیز قرار است امروز در مجلس اروپا در استراسبورگ فرانسه سخنرانی کند هشدار داد که خروج ناگهانی انگلیس از اتحادیه اروپا یک فاجعه برای انگلیس خواهد بود و برای اتحادیه نیز تاثیر منفی دارد.

هر چند بعضی سران اروپایی گفته اند که در مورد توافقنامه خروج انگلیس دوباره مذاکره نخواهند کرد اما بعضی کشورهای دیگر موضعی خلاف آن اتخاذ نموده اند. دولت ایرلند از انگلیس خواسته است تا پیشنهادهای خود را مطرح کند.

بعضی کشورها مانند بلژیک، دانمارک و لوکزامبورگ گفته اند آماده سناریوی موسوم به بدون توافق هستند.

خاویر بتل نخست وزیر لوکزامبوگ نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ما به یک نقشه روشن و سریع برای ادامه راستا احتیاج داریم. وی تاکید نمود که کشورش برای کاهش زیان ناشی از عدم توافق آماده می گردد.

اما گای ورهوفشتات که از جانب مجلس اروپا در مورد برگزیت مذاکره می نماید، از نمایندگان انگلیسی خواست بگویند که چگونه توافقی می خواهند. وی که پیش تر نخست وزیر بلژیک بوده است، در توئیتر نوشت: حالا زمان آن است که نمایندگان انگلیسی بگویند چه می خواهند. در عین حال، باید از حقوق شهروندان محافظت گردد.

لندن در بهت

خبرگزاری ایرنا در گزارشی به موضوع داغ برگزیت پرداخته است: پیش از این، دولت رمزی مک دونالد در سال 1924 با اختلاف 166 رأی از مجلس بازنده شد و انتخابات سراسری شروع شد. جیمز کالاگان هم در سال 1979 با اختلاف 89 رأی و استنلی بالدوین در سال 1924 با اختلاف 77 رأی از مجلس بازنده شدند. (پرونده تاریخی برگزیت را اینجا بخوانید.)

اگرچه به لحاظ قانونی، می احتیاجی به رأی موافق مجلس نداشت تا توافقنامه برگزیت را اجرا کند، اما در شرایط حساس کنونی که شکاف عمیقی در میان سیاستمداران و افکار عمومی درباره آینده برگزیت وجود دارد، او بیش از هر چیز به پشتوانه مجلس احتیاج دارد تا ادامه روند خروج از اتحادیه اروپا را بااراده قوی تری دنبال کند.

بیشتر نظرسنجی ها نشان می دهد که نوسانات مالی ناشی از برگزیت در دو سال گذشته، رأی مردم انگلیس را درباره خروج از اتحادیه اروپا تغییر داده و آن ها خواستار برگزاری مجدد همه پرسی برگزیت هستند. تحلیل گران بر این باورند که قفل بن بست برگزیت تنها با کلید رأی مردم باز می گردد. با این حال ترزا می که از سوی بسیاری از نزدیکانش به یک دندگی مشهور است، بارها مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی مجدد اعلام نموده و تأکید دارد که دولت به اجرای رأی سه سال پیش مردم مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا متعهد است.

اما اگر دولت رأی اعتماد نیاورد تمام معادلات به هم می ریزد و نخست وزیر 14 روز فرصت خواهد داشت تا رأی اعتماد مجلس را کسب کند، در غیر این صورت انتخابات سراسری شروع خواهد شد. این در حالی است که در هفته گذشته خانم می بار دیگر از مجلس رای اعتماد گرفت تا در مقام نخست وزیری باقی بماند. (اینجا)

می پیش تر گفته بود که قبل از برگزاری انتخابات سراسری سال 2022 از مقام خود استعفا خواهد داد، به همین خاطر به نظر می رسد که او آمادگی دارد تا در صورت رأی عدم اعتماد مجلس، دولت جدیدی را تشکیل دهد.

در عین حال او در ماه های اخیر فشار زیادی را پس از استعفای تعدادی از وزرای کابینه در مخالفت با برنامه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا تحمل کرد و ممکن است بعد از خاتمه رأی گیری، از مقام خود کناره گیری کند. در چنین حالتی انتخابات داخلی حزب محافظه کار شروع شده و رهبر جدید با در اختیار داشتن اکثریت کرسی های مجلس، نخست وزیر خواهد شد.(اینجا)

بعضی از نشریات انگلیسی از هم اکنون به آنالیز گزینه های احتمالی برای جانشینی ترزا می پرداخته اند. در میان آن ها نام افرادی همچون بوریس جانسون وزیر امور خارجه اسبق انگلیس، دیوید دیویس وزیر اسبق برگزیت، جرمی هانت وزیر امور خارجه و امبر راد وزیر کشور به چشم می خورد.

به هر شکل، درصورتی که مجلس به دولت می رأی اعتماد ندهد، نخست وزیر هر که باشد دولت جدیدی را تشکیل خواهد داد که بایستی به تائید مجلس برسد. اما اگر ظرف چهارده روز دولت جدید انگلیس معرفی نگردد، انتخابات سراسری شروع خواهد شد.

نبود اجماع بر سر سرنوشت برگزیت

بارأی مخالف مجلس انگلیس به توافقنامه پیشنهادی برگزیت، دولت موظف است تا ظرف سه روز آینده برنامه دوم خود را برای ادامه روند برگزیت ارائه دهد. ترزا می در دو سال گذشته بخش زیادی از اعتبار خود را خرج دست یابی به توافقنامه برگزیت کرد و شاید در محاسبات خود کمترین احتمال را به رأی مخالف مجلس اختصاص داده بود.

او اینک به صورت پیش فرض به دنبال چانه زنی با اتحادیه اروپا خواهد بود تا در فرصت باقیمانده به خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، امتیازهای بیشتری را برای بهبود توافقنامه برگزیت کسب کند. حزب کارگر هم امیدوار است با پس دریافت سکان دولت از چنگ محافظه کاران، رهبری مذاکره با اروپا را بر عهده بگیرد.

درواقع، کمتر از 74 روز مانده به خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، هیچ یک از احزاب سیاسی برنامه معین و از همه مهم تر اجماعی بر سر آینده برگزیت ندارند.

آرایش کنونی مجلس انگلیس به گونه ای است که گروهی از نمایندگان مجلس خواستار توافق بهتر با اروپا هستند، درحالی که طرفداران برگزیت هیچ اعتقادی به توافق با اروپا ندارد. بعضی از نمایندگان مجلس هم خواستار توقف برگزیت و ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا هستند که این تشتت آراء کار برای نخست وزیر را به شدت سخت نموده است.

فیلیپ هاموند، وزیر دارایی انگلیس شامگاه سه شنبه در جمع فعالان مالی از احتمال تمدید مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به عنوان یکی از گزینه های محتمل اطلاع داد. او درعین حال احتمال برگزاری مجدد همه پرسی برگزیت را رد و بیان کرد که آخرین همه پرسی سه سال پیش، دو سال زمان برد تا به نتیجه برسد.

نشریه گاردین روز چهارشنبه در سرمقاله خود نوشت: در شرایط کنونی هیچ اجماعی بر سر طرح جایگزین توافقنامه برگزیت دیده نمی گردد و این مساله می تواند به فاجعه خروج انگلیس بدون دست یابی به توافق از اتحادیه اروپا منجر گردد.

این نشریه عامل اصلی رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در همه پرسی سال 2016 را اختلافات طبقاتی در داخل کشور نسبت داد و توضیح داد که این مساله ربطی به عضویت در اتحادیه اروپا نداشت، چنانچه اکنون خروج از آن هم چاره کار نخواهد بود.

انگلیس میخواهد تا 29 ماه مارس از اتحادیه اروپا خارج گردد و به عضویت 40 ساله خود در این اتحادیه خاتمه دهد. بااین حال کیفیت خروج این کشور از اتحادیه اروپا، اصلی ترین سؤالی است که رهبران اروپا هم برای شنیدن پاسخ آن منتظر هستند.

چه اتفاقی می افتد؟

با رای منفی مجلس عوام بریتانیا به طرح مورد توافق دولت محافظه کار ترزا می و اتحادیه اروپا، کار برای خروج آسان بریتانیا گره خورد. شبکه خبری یورونیوز سناریوهای پیش رو پس از این رای تاریخی را آنالیز نموده است؛

در درجه اول و آن چه که احتمال آن می رود خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون کسب توافق است و به این بدان معنی است که بریتانیا تمام منافع مشترک خود با اتحادیه اروپا را از دست خواهد داد.

به جز محافظه کاران حامی برکسیت بدون توافق حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند نیز مخالفت خود را با توافق جدید اعلام نموده است. البته این دو حزب خواستار برگزاری همه پرسی دوباره برگزیت هستند.

پیشتر اعضای تندروی هم حزبی ترزا می سعی کردند تا با طرح رای اعتماد می را از قدرت برکنار نمایند که البته با دو رای کمتر پیروز به انجام این کار نشدند.

بریتانیا حالا حدود 21 روز برای نشان دادن آخرین برنامه خود برای خروج با توافق از اتحادیه اروپا فرصت دارد. طرفداران بازگشت می گویند باید با برگزاری یک رفراندوم جدید در همین بازه زمانی، امکان اظهار نظر دوباره شهروندان را درباره عضویت در اتحادیه، فراهم کرد. نه احزاب سیاسی و نه اتحادیه اروپا روی خوشی به این پیشنهاد نشان نداده اند.نخست اما به نظر نمی رسد که این محافظه کاران تندرو بتوانند نظر رقبای اصلی یعنی اعضای حزب کارگر در مجلس بریتانیا را جلب نمایند.

به این ترتیب معلوم نیست که پس از رای مجلس محدوده های زمانی برای اجرای همه پرسی مجدد و یا اجرای برگزیت بدون توافق کجا قرار می گیرند. این موضوع در حالی رخ می دهد که برگزیت در خاتمه ماه مارس امسال میلادی یعنی کمتر از سه ماه دیگر نهایی می گردد.

در شرایط فعلی به نظر می رسد ترزا می باید از پست نخست وزیری استعفا بدهد یا با رای عدم اعتماد نمایندگان، برکنار گردد. به این ترتیب او از رهبری حزب محافظه کاران نیز کنار می رود باید برای 124 هزار عضو این حزب انتخابات مجدد رهبری برگزار گردد و احتمالا ترزا می یکی از کاندیداها خواهد بود. به نخست وزیر تشکیل گردد.

این در حالی است که اگر قانونگذاران به نخست وزیری ترزا می رای عدم اعتماد دهند، راه برای انتخابات تازه باز خواهد شد.

تصاویری از تجمع مخالفان و موافقان برزگیت مقابل مجلس/ رویترز و یورونیوز

52310

ayrokh.ir: مجله گردشگری و مسافرتی

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 1626

به "سرنوشت تلخ خانم می، بریتانیا کبیر می ماند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت تلخ خانم می، بریتانیا کبیر می ماند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید