روستای زیبای خرو، سرزمین کوچه باغ ها و آلوهایی جهانی

به گزارش کنفرانس هکا، روستاها و بافت های سنتی یکی از ارکان گردشگری در دوران مدرن هستند. گردشگران بسیاری دیده می شوند که برای فرار از محیط شهری و استرس ناشی از زندگی ماشینی، ترجیح می دهند تا تعطیلات خود را در یک روستای خوش آب و هوا طی کنند و آرامش را تنفس کنند. حال اگر این روستا علاوه بر داشتن بافت سنتی، دارای آبشارهای دیدنی و کوچه باغ های افسانه ای دارای قدمت تاریخی هم باشد که زهی توفیق. روستای خرو نیشابور را می توان بهشت گردشگری ایران در میان روستاها دانست. روستایی که به دلیل داشتن باغ های آلو و با کیفیت به پایتخت لواشک ایران شهرت دارد و این محصولات به تمام دنیا صادر می شوند. برای آشنایی بیشتر با روستای ماسوله ای خراسان یا خرو در ادامه با ما همراه باشید.

روستای زیبای خرو، سرزمین کوچه باغ ها و آلوهایی جهانی

روستای زیبای خرو در کجا واقع شده است؟

برای رسیدن به روستای خرو نیشابور باید راهی استان خراسان شده و خود را از شهر مشهد به شهر نیشابور برسانید. بیست کیلومتر مانده به شهر نیشابور جاده ای در سمت چپ شما واقع شده است که ابتدای راه روستای ماسوله ای خراسان است. این راستا شش کیلومتری تا پایتخت لواشک ایران را می توانید توسط مینی بوس های کنار میدان بار نیشابور طی کنید و یا در پنجراه نیشابور سوار تاکسی شوید. روستای خرو نیشابور به دلیل ساختار پلکانی خود به ماسوله خراسان نیز مشهور است. البته با یک برنامه ریزی دقیق می توانید علاوه بر دیدن جذابیت های روستای زیبای خرو این پایتخت لواشک ایران، از راستا کوهستانی خرو به دیدن طبیعت بی نظیر و زیبای رشته کوه های بینالود هم بروید. باغداری شغل اصلی اهالی روستای زیبای خرو است که بیشتر تولیدات این باغ ها به آلو بخارا اختصاص دارد و از لحاظ کیفیت، آلوهای این روستا شهرتی جهانی دارند. علاوه بر باغ های بیشمار آلو می توانید باغ های گیلاس، سیب و گردو را هم در میان تاکستان های فراوان روستای زیبای خرو مشاهده کنید. اگر در فصل برداشت آلو به روستای خرو نیشابور برسید، یکی از جالب ترین تصاویر زندگی خود را خواهید دید، سبدهای بزرگ و فراوانی که مملو از آلو های باغ های محلی هستند و روی بام خانه ها برای خشکبار آلو پهن شده اند، سبدهایی دایره ای شکل که پر از آلوهای زرد رنگ تازه از باغ چیده شده اند.

آلوهای باغ های روستای زیبای خرو

کشور امارات متحده عربی، کشور بنگلادش، کشور هند و کشور پاکستان از هواداران پر و پا قرص آلوهای روستای زیبای خرو هستند. این مشتریان غیر ایرانی، سالانه بیش از هزار و هفتصد تن از تولیدات خشکبار آلوی روستای خرو را وارد و مصرف می نمایند. پایتخت لواشک ایران دارای بیست و چهار نوع آلو است که در باغ های آن پرورش می یابند، اما از مشهورترین آلوهای باغ های روستای زیبای خرو می توان به آلوی خروی (آلو طرقبه ای)، آلوی عباسی و آلوی رسمی اشاره نمود. روستای زیبا خرو علاوه بر باغ های دیدنی میوه و تاکستان های پربار، دارای مناظر دیدنی فراوانی است و همچون بهشتی دیده می گردد بر روی زمین. رودهای خروشان و چشمه های بی بدیل جوشان در کنار آبشارهای زیبا، دره های سرسبز و کوچه باغ های افسانه ای این روستا را به یکی از زیباترین روستاهای ایران زمین تبدیل نموده است. معماری پلکانی خانه ها، تاکستان های سرسبز، باغ های میوه و سبدهای آلو در کنار طبیعت بکر و چشم نواز، ترکیبی فراهم آورده که هر بیننده ای را سر ذوق می آورد. در ادامه با چند جذابیت گردشگری روستای ماسوله ای خراسان آشنا خواهید شد.

آبشار شش آب

شش او، آبشار شاه آب و یا آبشار بزرگ نام هایی است که بر این آبشار روستای زیبای خرو، پایتخت لواشک ایران نهاده اند. در فاصله نه کیلومتری روستای خرو و در راستا رودخانه ای کوچک یکی از بلندترین و دیدنی ترین آبشارهای خراسان به انتظار شما نشسته است. البته روستای زیبای خرو دارای دو رودخانه بزرگ و کوچک است که سرچشمه هر دو از کوه های زنبورگاه در کوه بینالود است و جالب این که هر دو هم در راستا خود آبشار دارند. آبشار شش او یا همان شش آب در روستای ماسوله ای خراسان، یکی از زیباترین آبشارهایی بوده که دست طبیعت در استان خراسان آن را طراحی نموده است.

دره رودمیان

شیبی تند با چشمه هایی جوشان و زلال، جایی است که به نام دره رودمیان مشهور است. این دره سرسبز که رودخانه بزرگ خرو در آن جاری بوده، دارای دو آبشار با نام های آبشار بزرگ و آبشار رودمیان است که بر زیبایی های این منطقه سرسبز و چشم نواز می افزایند.

گذرگاه تاریخی

جاده ای قدیمی و تاریخی که روزگاری محل عبور قوم تاتار بوده که بعد از فتح توس، از این گذرگاه راهی نیشابور شده بودند، اما این گذرگاه تاریخی روستای خرو نیشابور محلی شد برای جانفشانی مردم دلاور این منطقه در برابر مغولان و تبدیل شدن این گذرگاه به یکی از اماکن تاریخی ایران. این جاده کوهستانی محل ارتباط دشت نیشابور با دشت های شمال رشته کوه بینالود است و با وجود باغ ها، رودها و کوه ها، منظره ای زیبا و بسیار دیدنی است.

کوچه باغ های افسانه ای

اگر اهل اقامت در جاهای لوکس هستید، بهتر است که در نیشابور هتل اجاره کنید، اما اگر از آن دست گردشگرانی هستید که تصمیم دارید در فضایی روستایی شب را صبح نمایید، می توانید به خانه باغ ها و خانه های اجاره ای روستای زیبای خرو فکر کنید. اقامت در این خانه باغ ها و قدم زدن میان کوچه باغ هایی که معمولا از درختان میوه و تاکستان هایی دیدنی انباشته اند، همچون قدم زدن در فضایی خیالی، لذت بخش است و آرامشی دلچسب را میهمان روح و روان شما خواهد نمود. در روستای زیبای خرو می توانید علاوه بر آلو و خشکبار آلو، برای سوغات ریواس هم تهیه کنید. شربت های ریواس روستای خرو هم به اندازه آلوها و کوچه باغ هایش معروف هستند. البته اهالی این سرزمین سبدهای حصیری و قالیچه هم می بافند و می توانید برای سوغات از این صنایع دستی هم تهیه کنید.

خواص آلوهای روستای زیبای خرو

آلو با توجه به تحقیقات جدید، یکی از گیاهانی بوده که دارای خواص دارویی فراوانی است. این میوه را به دو روش خشک می نمایند که به توضیح مختصری از آن می پردازیم: روش اول که روشی سنتی بوده، قرار دادن آلوها در زنبیل است و ریختن آب جوش روی آن ها. با این روش پوست آلو جدا می گردد و این آلوهای پوست کنده را در ظروفی از جنس روی می ریزند و یا روی سبد هایی می گذارند که از جنس حصیر بافته شده اند و در فضای باز آن ها را خشک می نمایند. این روش را می توانید به بهترین و زیباترین شکل ممکن در روستای خرو مشاهده کنید. در روش دوم که روشی است صنعتی، همه این مراحل را به صورت کارخانه ای در مکان های ایزوله انجام می دهند. آلوهای باغ های روستای زیبای خرو را علاوه بر اینکه به طور تازه میل می نمایند، به صورت لواشک، خشکبار، مربا و کمپوت مورد بهره برداری قرار می دهند. آلو با داشتن فیبر غذایی باعث کاهش چربی خون، پیشگیری از بیماری های گوارشی، قلبی و عروقی می گردد و با داشتن آهن زیاد از بروز سرطان جلوگیری می نماید. همچنین خیساندن آلو در غذا باعث ضدعفونی کردن آن نیز می گردد.

ayrokh.ir: مجله گردشگری و مسافرتی

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همگردی
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 4874

به "روستای زیبای خرو، سرزمین کوچه باغ ها و آلوهایی جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای زیبای خرو، سرزمین کوچه باغ ها و آلوهایی جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید