رفتار های درست و نادرست تغذیه ای در ایام نوروز

به گزارش کنفرانس هکا، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: متاسفانه بیشتر افراد بر این باورند که تنها خوردن غذا های چرب و پرکالری است که باعث چاقی می گردد.

رفتار های درست و نادرست تغذیه ای در ایام نوروز

دکتر علی ابراهیم خانی درباره غذا های سالم و ناسالم در ایام نوروز اظهار کرد: به دلیل اینکه در ایام عید نوروز فعالیت افراد به دلیل حضور در مسافرت ها کاهش پیدا نموده و طبیعتاً سبک زندگی افراد تغییر پیدا می نماید، ضروری است افراد به نکاتی توجه نمایند. اولا اینکه 14 روز تعطیلات عید نوروز زمان مناسبی است برای اینکه افراد اضافه وزن پیدا نموده و حتی چاق شوند. این ایام اصلا زمان کمی برای چاق شدن نیست؛ بنابراین افراد باید بسیار مراقبت نمایند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دورهمی ها و مهمانی ها در این ایام زیاد می گردد افراد باید هنگامی که در حال گپ و گفت هستند، تلویزیون نگاه می نمایند و ... حواس شان به میزان غذای مصرفی، میوه ها، شیرینی ها، شربت ها و آجیل ها باشد، چون بسیاری از این خوردن ها ممکن است ناخودآگاه باشد و بعد از مدتی شما متوجه نباشید که چه میزانی از چه ماده غذایی را استفاده می کنید.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه نمود: متاسفانه بیشتر افراد بر این باور هستند که تنها خوردن غذا های چرب، برنج، غذا های پرکالری مانند کله پاچه یا سایر غذا های اینچنینی است که باعث چاق شدن افراد می گردد و بیشترا به این موضوع توجه نمی نمایند که مواد غذایی مثل میوه، آجیل ها اگر در مقدار نامناسب و بیشتر از حد احتیاج استفاده شوند می توانند باعث چاقی افراد گردد.

دکتر ابراهیم خانی تاکید نمود: بسیاری از افراد با چایی خود، قند نمی خوردند، ولی میزان زیادی کشمش یا توت خشک می خورند که قطعا اگر بیشتر از مقدار احتیاج بدن باشد می تواند باعث افزایش وزنشان گردد.

میوه های مختلف را با هم مصرف نکنید

وی گفت: توصیه بنده این است که افراد در مصرف میوه ها در این ایام افراط ننمایند. به طور کلی توصیه می گردد که افراد در طول روز 2 تا 4 عدد میوه ستفاده نمایند و اگر ممکن بود و توانستند در کنار میوه از واحد های سبزیجات هم مثل خیار استفاده نمایند. بعلاوه توصیه می گردد که افراد میوه های مختلف را هم با هم مصرف ننمایند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه نمود: راجع به مصرف آجیل ها علی رغم اینکه یکی از سالم ترین میان وعده ها هستند، ولی افراد باید مانند هر ماده غذایی دیگری، اعتدال را در مصرف این مواد رعایت نمایند. به ویژه توصیه بر این است که مغزیجاتی که استفاده می گردد از نوع نمکی یا شور نباشد و ترجیحا مغزیجات خام باشد. به خصوص افرادی که بیماری های خاص دارند ممکن است از مصرف مغزیجات شور متضرر شده و آسیب ببینند.

ابراهیم خانی با بیان اینکه باید سعی گردد مغزیجات باکیفیت تهیه گردد که آلودگی های میکروبی را نداشته باشد، توضیح داد: معمولا در ایام نوروز در سبد غذایی خانوار ها استفاده از شیرینی بسیار مشهود است. ترجیح بر این است که خیلی از این مواد استفاده نگردد، ولی اگر هم به اقتضای این دوران از شیرینی استفاده می نمایند از انواع شیرینی های خشک و در میزان کوچک استفاده نمایند تا شیرینی های تر و پرخامه که اثرات سوء بیشتری دارند.

وی گفت: در این ایام اگر افراد اضافه وزنی داشته باشند به دلیل اینکه تحرک شان پایین است، ممکن است بعد از تعطیلات دچار مشکل شوند و در ظاهر خودشان یا در شرایط سلامتی شان مسئله ای ایجاد گردد و به این خاطر که دوباره می خواهند به آن تناسب اندام قبلی برسند باید زحمت زیادی بکشند و فعالیت ها و رژیم هایی را داشته باشند؛ بنابراین باید از افراط در مصرف مواد غذایی در ایام نوروز خودداری گردد تا پس از نوروز هم از نظر تناسب اندام و هم سلامتی افراد شرایط مناسبی را داشته باشند.

روزانه حداقل 20 دقیقه پیاده روی کنید

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه نمود: بعلاوه افراد باید سعی نمایند در هر کجا که هستند در طول روز 20 دقیقه و در دو تایم 10 دقیقه ای فعالیت داشته و حداقل پیاده روی سریع را داشته باشند، در حدی که ضربان قلب بالا برود و اصلا احتیاجی به عرق کردن نیست. این پیاده روی باید با فاصله از مصرف غذا انجام گردد که بتواند اثرات مطلوب خود را داشته باشد.

ابراهیم خانی اضافه نمود: در این روز هایی که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنیم یکی از نکات مهم استفاده حداقلی از مکان های شلوغی مثل رستوران ها و سوپرمارکت ها است که بین راه وجود دارند. خانواده ها سعی نمایند مواد غذایی مورد احتیاج خود را از منزل همراه خود ببرند که حداقل توقف را در مکان های شلوغ بین راهی داشته باشند.

وی گفت: متاسفانه افراد در ایام نوروز به صورت افراطی از انواع نوشیدنی های صنعتی استفاده می نمایند. عده زیادی گمان می نمایند که دلستر هیچ ضرری ندارد و به جای نوشابه به صورت نامتعارف و افراطی از دلستر استفاده می نمایند، کما اینکه اصلا اینگونه نیست و اتفاقا دلستر حاوی مقادیر بسیار زیادی از قند هست و این مواد گازدار هستند و ممکن است عوارض گوارشی و پوکی استخوان به وجود آورند؛ بنابراین در مصرف دلستر هم همچون نوشابه متعادل رفتار نمایند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره مصرف دوغ هم با بیان اینکه دوغ ها هم مقادیر زیادی نمک دارند، تاکید نمود: طبیعتاً در مصرف این نوشیدنی ها هم باید احتیاط کرد.

منبع: جامعه 24

خبرنگاران وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 خرداد 1401 بروزرسانی: 2 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13780

به "رفتار های درست و نادرست تغذیه ای در ایام نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفتار های درست و نادرست تغذیه ای در ایام نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید