دلفیناریوم آبروریزی فرهنگی است

به گزارش کنفرانس هکا، خبرنگاران/اصفهان طرح پارک دلفین ها در اصفهان در دست آنالیز است. این پیامی است که در کانال تلگرامی ندا واشیانی، عضو شورای شهر اصفهان در روزهای اخیر منتشر شده است و در تکمیل آن عنوان شده برای بهره برداری کامل این پروژه 130 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

دلفیناریوم آبروریزی فرهنگی است

به گزارش خبرنگاران؛ این پیغام در حالی از سوی یکی از اعضای شورای شهر اصفهان منتشر شده است که در مرداد ماه امسال فعالان محیط زیست اصفهان در نامه ای خطاب به شهردار احداث دلفیناریوم را مشارکت در نسل کشی دلفین ها اعلام نموده بودند.

در بخشی از این نامه آمده بود هر سال، بیش از 20 هزار دلفین و نهنگ در تایجی ژاپن برای اجرای نمایش در دلفیناریوم ها زنده گیری می گردد که بسیاری از آن ها در مراحل شکار، نگهداری و انتقال می میرند.

غیر ممکن است که یک دلفین بتواند زندگی مناسبی را در اسارت سپری کند و اینها تنها بخشی از ظلمی است که در پس پرده دلفیناریوم ها به این موجودات بی پناه تحمیل می گردد و اصفهان، پایتخت فرهنگی کشور آرامگاه ضامن آهو میخواهد در این نسل کشی شریک گردد.

مخالفیم این پاسخ مدیرکل محیط زیست اصفهان به ماجرای ساخت دلفیناریوم است که به رسانه ها گفته است ما با ساخت این مکان تفریحی، مخالفت خود را اعلام نموده ایم؛ چرا که اعتقاد داریم نباید برای مفرح شدن ما فضایی زجرآور برای حیوانات ایجاد گردد.

با این حال به نظر می رسد برخلاف سکوت شهرداری پس از اعلام این خبر ساخت دلفیناریوم همچنان در دستور کار است و قرار نیست متوقف گردد. سابقه حیوان آزای شهرداری اصفهان به ساخت دلفیناریوم محدود نمی گردد. این نهاد شهری پیش از این بارها به دلیل شرایط نامناسب حیوانات در باغ وحش صفه و باغ پرندگان مورد نقد قرار گرفته است. باغ خزندگان شهرداری نیز شرایط مطلوبی ندارد.

به همین دلیل، سپهر سلیمی، فعال زیست محیطی که پیش از این بارها به ساخت دلفیناریوم در اصفهان اعتراض نموده است به خبرنگار خبرنگاران منطقه اصفهان گفت: ارسال دلفین به دلفیناریوم ها قاچاق حیات وحش و از نظر زیست محیطی با مسائل متعددی روبرو است.

وی ادامه داد: دلفین ها حیوانات فوق العاده باهوش و باشعوری هستند. آن ها دارای خانواده اند و حتی امواج صوتی که این حیوانات برای برقراری ارتباط با یکدیگر ارسال می نمایند در هر خانواده با خانواده دیگر متفاوت است. دلفیناریوم ها تنها این آبزیان را افسرده می نمایند و نمایش هایی که از این حیوانات می بینیم دروغی بیش نیست.

این فعال زیست محیطی گفت: دلفین ها را با داروهای ضد استرس در دلفیناریوم نگهداری می نمایند و همه این اتفاقات برای شادی انسان ها رخ می دهد و این یک بی فرهنگی است. دلفیناریوم در تمام دنیا سمبل حیوان آزاری است.

سلیمی افزود: چرا اصفهان با وجود هزاران نوع گردشگری می خواهد به واسطه دلفیناریوم گردشگر جذب کند؟ گفته شده 130 میلیارد تومان برای این مهم در نظر گرفته شده است. این درحالی است که در همین زمان در پایین دست رودخانه کشاورزانی هستند که به واسطه نداشتن آب با مسائل اقتصادی روبرو هستند. این ها تضادهای علنی برای اصفهان ایجاد می نماید. با 130 میلیارد تومان چندین کار و اشتغال پایدار می تواند ایجاد کرد؟

وی ادامه داد: داشتن دلفیناریوم در یک شهر توهم پر آبی ایجاد می نماید و مردم فکر می نمایند که آب دارند. ایجاد آب نماها، دلفیناریوم و آکواریوم ها در اصفهان با وجود کوشش برای انتقال بحران آبی قطعاً در رویه زندگی مردم تغییری ایجاد نمی نماید چرا که آن ها تصور می نمایند آب هست.

این فعال محیط زیست اضافه نمود: از طرف دیگر می گویند دلفیناریوم می تواند خشونت را کاهش دهد. چه کسی گفته دلفیناریوم می تواند خشونت را کاهش دهد؟ آیا در تهران دلفیناریوم باعث کاهش خشونت شده است؟ بلیط دلفیناریوم ها در کشور ما بین 50 تا 60 هزار تومان است. آیا یک خانواده متوسط می توانند از دلفیناریوم استفاده نمایند؟ اگر راست می گویید به جای ساخت دلفیناریوم 100 میز پینگ پنگ و چند زمین فوتبال رایگان در اختیار مردم قرار دهید.

سلیمی توضیح داد: شهری که یک سالن موسیقی و سینمای درست و حسابی ندارد چرا به سمت ساخت دلفیناریوم حرکت می نماید؟ در حالی که دلفیناریوم های دنیا در حال تعطیلی هستند و استقبال از آن ها هر روز کم می گردد آیا اصفهان فرهنگی باید بازار فروش و قاچاق صنعت دلفین گردد؟

وی اظهار کرد: دلفیناریوم، دنیا نمای دوم خواهد بود. وقتی 16 سمن اصفهان با ساخت دلفیناریوم مخالف می نمایند، چرا بودجه کلان شهری که می تواند هزاران عائده برای اصفهان داشته باشد به این سمت می رود؟

این فعال محیط زیست افزود: برای احداث چنین مکان هایی دو مجوز احداث و بهره برداری باید از اداره کل محیط زیست اخذ گردد، اما در باغ وحش، باغ پرندگان و باغ خزندگان اصفهان، مدیریت شهری ابتدا باغ ها خود را احداث کرد و محیط زیست را در عمل صورت گرفته قرار داد و بعد به دنبال مجوز بهره برداری رفت. در موضوع آکواریوم نیز همین اتفاق رخ خواهد داد. دلفیناریوم با 130 میلیارد تومان احداث می گردد و بعد از آن محیط زیست در عمل صورت گرفته قرار می گیرد؛ چه کسی جرأت می نماید بگوید به 130 میلیارد تومان هزینه مجوز نمی دهد؟

سلیمی اعلام نمود: شهردار اصفهان با دوچرخه تردد می نماید، عکس او هنگام جمع آوری زباله منتشر می گردد بنابراین وقتی 16 سمن محیط زیستی با اجرای یک پروژه مخالفت می نمایند جا دارد جلوی پروژه را بگیرد؛ به نظر می رسد ادامه دار بودن این داستان عجیب است.

وی توضیح داد: فعالان محیط زیست آمادگی دارند ثابت نمایند که دلفیناریوم برای اصفهان هیچ عایدی ندارد و فقط آبروریزی فرهنگی است. مدیران باید بدانند اصفهان مثل شهرهای تازه به دوران رسیده نیست، اینجا پایتخت فرهنگ و تمدن دنیا اسلام است.

مجله آزات وب: مجله آموزشی توسعه اسکریپت های تحت وب

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8699

به "دلفیناریوم آبروریزی فرهنگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلفیناریوم آبروریزی فرهنگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید