دستور پخت خورشت قورمه سبزی برای 100 نفر یا بیشتر

به گزارش کنفرانس هکا، دستور پخت خورشت قورمه سبزی برای 100 نفر یا بیشتر ؛ این گزارش را بخوانید تا با بهترین روش آشنا شوید.

دستور پخت خورشت قورمه سبزی برای 100 نفر یا بیشتر

خبرنگاران: قورمه سبزی Ghormeh Sabzi غذای بسیار خوشمزه ایست که هواداران زیادی دارد . و میتوان گفت تقریبا همه این غذا را دوست دارند . در مهمانی ها ، مراسم ها و همچنین برای نذری ها از این غذا استفاده میگردد . با اینکه طبخ این غذا به دلیل پاک کردن سبزی های زیاد و خورد کردن انها ، خیس کردن لوبیاها و پختن آنها کمی مشکل و زمان بر میباشد اما همچنان این غذا به دلیل طعم فوق العاده ایی که دارد یکی از غذاهای پرطرفدار در غذاهای نذری یا مهمانی ها میباشد .

مواد لازم خورشت قورمه سبزی برای 100 نفر:

  • گوشت گوسفندی | 8 تا 9 کیلوگرم
  • لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی | 2 تا 3 کیلوگرم
  • پیاز | 10 کیلوگرم
  • لیمو عمانی | تقریبا 1 کیلوگرم
  • سبزی قورمه سبزی | 10 کیلوگرم
  • برنج | 15 کیلوگرم

دستور پخت قورمه سبزی:

سبزی های تازه ایی که شامل گشنیز ، اسفناج ، جعفری ، تره و شنبلیله میباشند را پاک نموده سپس به خوبی بشویید و آنها را بسیار ریز کنید . سبزی ها را در یک ماهیتابه مناسب و بزرگ در کمی روغن به خوبی سرخ کنید .گوشت گوسفندی که تهیه نموده اید را تمییز بشویید و انها را به قطعات دلخواه (درشت یا ریز خورد کنید) .لوبیا قرمز را نیزدر ابتدا بشویید و چند ساعت در آب بپزید . پیاز ها را نیز خورد نموده و در ظرف جدا نگه دارید .در یک دیگ بزرگ و مناسب روغن ریخته و پیاز ها را در روغن سرخ کنید . سپس کمی زرد چوبه به پیاز ها اضافه کنید . بعد از ان تکه های گوشت را نیز درون دیگ بریزید و تا زمانی که رنگ گوشت عوض گردد صبر کنید . بعد از انکه رنگ گوشت کمی عوض شد و به اصطلاح کمی تفت خورد سبزی هایی که از قبل سرخ نموده اید و لوبیا های پخته شده را نیز به انها اضافه کنید . بعد از انکه مواد به خوبی با هم مخلوط شدند و تفت خوردند به مقدار کافی به ان آب اضافه کنید و شعله گاز را زیاد نگه دارید تا آب به جوش بیاید . بعد از به جوش امدن آب شعله را کم نموده و صبر کنید تا مواد درون خورشت به خوبی بپزند .تقریبا نیم ساعت قبل از اماده شدن خورشت ، نمک و لیمو عمانی ها را به خورشت اضافه کنید .لیمو عمانی ها را از قبل با آب سرد خیس کنید و با چنگال انها را سوراخ کنید یا هم میتوانید هسته های داخل ان ها را بیرون بیاورید تا کلا تلخی انها گرفته گردد . بعد از ان نیم ساعت صبر کنید تا خورشت به خوبی جا بیفتد .

چند نکته در هنگام تهیه قورمه سبزی

1. از شنبلیله به مقدار زیاد استفاده نکنید چون ممکن است خورشت تلخ گردد .

2. میتوانید لیمو عمانی ها را پس از انکه هسته های ان را جدا کردید بکوبید سپس به خورشت اضافه کنید .یا میتوانید تنها از پودر لیمو عمانی بهره ببرید .

3. برای طعم بهتر و ترشی بیشتر خورشت میتوانید به ان کمی ابلیمو یا آبغوره اضافه کنید .

4. ترجیحا در این خورشت از پیاز سفید بهره ببرید .

5. میتوانید به سبزی ها پیازچه نیز اضافه کنید چون طعم بسیار خوبی به غذا میدهد .

6. لوبیا ها را میتوانید از شب قبل خیس کنید .چون در این دستور مقدار لوبیا ها زیاد است اگر لوبیا ها از شب قبل خیس شوند دیگر احتیاج به پختن و تفت دادن ندارند و کار برایتان بسیار راحتتر میگردد .

7. اگر بعد از پخت خورشت آبکی شد شعله را زیاد میکنیم تا آب ان بخار گردد و اگر خورشت بسیار غلیظ شد کمی اب جوش به ان اضاف میکنیم .البته بیشتر این خورشت به صورت غلیظ سرو میگردد .

8. اگر بخواهیم این خورشت سریع تر آماده گردد میتوانیم گوشت ان را درون زودپز بپزیم .

9. میتوان به همراه بقیه سبزی ها از برگ چغندر نیز در خورشت قورمه سبزی استفاده کرد . برگ چغندر خواص غذایی زیادی دارد .

10. از گشنیز هم به مقدار زیاد نباید استفاده کرد چون ممکن است مزه شیرینی به خورشت بدهد . همچنین شنبلیله نیز برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است .

11. میتوان از لوبیای قرمز ، لوبیا چیتی و لوبیای چشم بلبلی استفاده نمود .اما در این دستور که به مقدار زیادی طبخ میگردد بهتر است از لوبیای قرمز استفاده نمود .این نوع لوبیا پروتئین و فیبر زیادی در خود دارد و بسیار مغزی است .

دستور پخت زرشک پلو Zereshk Polo را در سایت epersianfood ببینید.

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

طفره: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: چمدان
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 5001

به "دستور پخت خورشت قورمه سبزی برای 100 نفر یا بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور پخت خورشت قورمه سبزی برای 100 نفر یا بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید