درباره فواید دوغ و تفاوت آن با کفیر چه می دانید؟

به گزارش کنفرانس هکا، برای همه ما پیش آمده است که دنبال جایگزین سالم برای نوشابه های خوشمزه، آب میوه های صنعتی شیرین و حتی نوشیدنی های انرژی زا بگردیم. انتخاب شما زیاد است اما بسیاری از افراد این روز ها برای داشتن سبک زندگی سالم تر و بهتر، دوغ و کفیر را به همه نوشیدنی های دیگر ترجیح می دهند. اما می خواهیم قبل از صحبت کردن از دوغ و کفیر، می خواهیم در مورد موضوع مهمی به نام الکترولیت ها صحبت کنیم. الکترولیت ها مواد معدنی موجود در بدن شما هستند که قند خون، حجم آب بدن و عملکرد اعصاب و ماهیچه ها را کنترل می کنند. الکترولیت ها طی فعالیت های معمول روزانه از بین می روند. این از دست دادن هنگامی که فعالیت بدنی بیشتری دارید و عرق می کنید بیشتر است و باعث می شود الکترولیت ها را با سرعت بیشتری از دست بدهیم. اما سوال اینجاست که کدام مواد معدنی در سیستم خونی ما به طور طبیعی از مهم ترین الکترولیت های تشکیل می شوند؟ سدیم، پتاسیم، کلسیم و بی کربنات.

درباره فواید دوغ و تفاوت آن با کفیر چه می دانید؟

قند در این میان جایی ندارد. پس آیا بهتر نیست دور نوشیدنی های حاوی ساکارز، گلوکز و فروکتوز را خط بکشیم و دنبال یک جایگزین سالم تر، با ریشه های ارگانیک که هضم آن هم راحت تر است باشیم؟

در یونان وقتی هوا گرم می شود مادران نسل جوان برای بچه هایشان آب میوه وبستنی می گیرند، در حالی که مادران نسل های قدیمی تر ماست و هم زن را بیرون می آورند.آن ها می دانستند چطور بهتر و سالم تر تشنگی خانواده را رفع کنند.

دوغ که در یونان به آن آریانی و در ترکیه آیران می گویند یک نوشیدنی خنک استکه از رقیق کردن ماست با آب، اضافه کردن نمک و سبزیجات خشک مثل نعنا و پونه تهیهمی شود.

تفاوت دوغ با کفیر

کفیر یک نوشیدنی اصیل از سرزمین قفقاز ها است و نام آن از کلمه ترکی کیف بهمعنای لذت بردن گرفته شده است. در تهیه کفیر اصیل، در طول تخمیر آن الکل تولیدمی شود اما از آنجا که مصرف الکل در دین اسلام حرام است، این محصول در ایران بانوع خاصی از استارتر درست می شود. در فرآیند تولید کفیر حلال، شیر تخمیر می شود ونوشیدنی حاصل از آن طعم و مزه ای ترش مشابه کفیر اصیل پیدا می کند اما الکل تولیدشده در آن زیر نیم درصد خواهد بود.

خیلی ها دوغ را با کفیر اشتباه می گیرند و فکر می کنند کفیر نوعی دوغ است، درحالی که این طور نیست و این دو نوشیدنی سفید رنگ اساسا با هم فرق دارند. همانطورکه گفتیم دوغ از ماست رقیق شده با آب و اضافه کردن نمک درست می شود و معمولا سرد وبه همراه یخ سرو می شود. اما بر خلاف دوغ، کفیر از دانه های کفیر که نوعی کپک یاباکتری استارتر است درست می شود. این باکتری شباهت زیادی به گل کلم ریز دارد.

نوشیدنی کفیر به جای ماست از شیر تهیه می شود و دارای سطح بالایی از بیوتین، ویتامین B12،کلسیم، فولات و ویتامین K است. بیوتین به بدن در جذب سایر ویتامین هایگروه B کمک می کند. مصرف کفیر روی حرکت روده ها، کاهش شدت و مدت اسهال،افسردگی و اختلالات فکری، ایمنی بدن و ایجاد سهولت در هضم غذا تاثیر مثبت دارد وبه بازسازی فلور میکروبی غشاهای مخاطی دستگاه گوارش کمک می کند.

هر دولیوان دوغ یا کفیر به اندازه یک لیوان شیر خواص تغذیه ای دارد، بنابراین اگر مبتلا به عدم تحمل لاکتوز شیر هستید می توانید از این نوشیدنی ها بیشتر استفاده کنید.

ayrokh.ir: مجله گردشگری و مسافرتی

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: کتاب کاله
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6368

به "درباره فواید دوغ و تفاوت آن با کفیر چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره فواید دوغ و تفاوت آن با کفیر چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید