خیز ستاد نانو برای صادرات سالیانه یک میلیارد دلاری، با محصولات فناوری پایین امکان رقابت نیست

به گزارش کنفرانس هکا، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو فراوری محصولات با فناوری پیشرفته و قیمت مناسب را از مزیت های رقابتی کشور در عرصه صادرات محصولات نام برد و گفت: براساس برنامه ریزی های اجرا شده درصدد هستیم تا خاتمه برنامه 10 سال دوم این ستاد صادرات را به سالی یک میلیارد دلار افزایش دهیم واین ظرفیت در کشور وجود دارد.

خیز ستاد نانو برای صادرات سالیانه یک میلیارد دلاری، با محصولات فناوری پایین امکان رقابت نیست

به گزارش خبرنگاران، دکتر سعید سرکار در اختتامیه جشنواره نانو و رسانه که عصر امروز (چهارشنبه، 16 مرداد) برگزار گردید، با اشاره به تحولات ایجاد شده در صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: ما در عرصه فناوری نانو چند دهه صبر نکردیم تا در آینده به اهمیت این حوزه نوظهور پی ببریم. بلکه توانستیم با اختلاف دو تا سه ساله نسبت به کشورهای پیشرو در حوزه فناوری نانو وارد شویم.

وی با بیان این که ما در ابتدا بنیه ضعیفی داشتیم، خاطر نشان کرد: در شروع راه تعداد کمی از اساتید دانشگاه ها نسبت به علم نانو آشنایی داشتند و برای این منظور اقدام به ایجاد ستادی در این حوزه کردیم.

سرکار گفت: در این ستاد نه تنها به عرصه فراوری پرداختیم بلکه کلیه اقدامات در زنجیره ارزش را برنامه ریزی کردیم و با برنامه ریزی های اجرا شده در حال حاضر 37 هزار نفر متخصص نانو از مقطع کارشناسی ارشد به بالا داریم.

دبیر ستاد نانو رتبه کشور در این حوزه را رتبه چهار جهانی ذکر کرد و ادامه داد:تعداد مقالات محققان کشور از سال 2001 از 10 مقاله به بیش از 10 هزار مقاله در سال رسیده است که در این حوزه رشد هزار برابری را شاهد بودیم.

سرکار با اشاره به رتبه 7 ایران در حوزه علم نانو از نظر کمی اظهار کرد: گزارشی که از سوی دانشگاه جورجیا تکس در زمینه بروز و ظهور فناوری نانو و حرکت در این عرصه منتشر شده، ایران را در این شاخه حائز رتبه 5 جهانی اعلام نموده است.

دبیر ستاد نانو رسیدن به این صندلی را دارا بودن پیشینه علمی خوبی دانست که در این عرصه ایجاد شده است و ادامه داد: بدون این بنیه علمی توسعه فناوری و نوآوری محقق نمی گردد و علاوه بر آن بنیه علمی یکی از شاخص های علم و فناوری کشورها به شمار می رود.

سرکار با تاکید بر این که 25 درصد فراوریات علمی کشور در عرصه فناوری نانو است اضافه نمود: این میزان یک چهارم فعالیت های علمی کشور است علاوه بر آن بالغ بر 250 ثبت اختراع بین المللی در حوزه نانو داریم که این میزان 30 درصد کل ثبت اختراعات کشور می گردد.

دبیر ستاد توسعه نانو با بیان این که در برنامه 10 ساله دوم ستاد نانو، توسعه صنعت بازار و رسوخ فناوری در صنایع موجود هدف گذاری شده بود ادامه داد: با این برنامه ریزی توانستم فناوری نانو را در 15 حوزه صنعتی رسوخ دهیم. چرا که می دانستیم اگر صنعت به فناوری نانو توجه نکند بازار خود را از دست خواهد داد. از این رو در بازار فناوری نانو هدف ما این بود که صاحب صنعت شویم.

وی در عین حال با تاکید بر این که ما در ایران بیشتر کارخانه داریم تا صنعت اظهار کرد: کارخانه یک موجود ایستا ولی صنعت یک موجود پویا است و زمانی ما می توانیم که ادعا کنیم صنعت درایم که صاحب ماشین آلات باشیم.

وی با تاکید بر تهیه خوارک برای حوزه های صنعتی ، فناوری را خوراک مورد احتیاج بخش های صنعتی نام برد و ادامه داد: این فناوری است که موجب رشد ، پویایی و رقابت پذیری بخش های فناوری می گردد و این در حالی است که در حال حاضر کارخانجات ما اشتهای لازم برای جذب فناوری ها را ندارد و این یکی از چالش های ما به شمار می رود.

سرکار از طراحی و ساخت 30 ماشین آلات صنعتی پیشرفته و صادرات آن اطلاع داد و گفت: در حال حاضر 217 شرکت فراوریی در حوزه فناوری نانو داریم که محصولات آنها مورد تایید است ضمن آن که 600 محصول حوزه فناوری نانو به بازار عرضه شده است.

دبیر ستاد نانو با تاکید بر این که ما در حوزه نانو به توان خو د متکی بودیم گفت: سال جاری سال فراوری است و فراوری بدون بازار یعنی حرکت در کوچه بن بست ولی از سوی دیگر بازار داخل کوچک است و ما به دنبال صادرات محصولات های تک در حوزه فناوری نانو هستیم.

وی با اشاره به اقدامات این ستاد برای فروش محصولات های تک گفت: ما در کوششیم که از اقدامات در حوزه ترویج و فروش، پول درآوریم و ما اگر نتوانیم فناوری های های تک را عرضه کنیم بعد از مدتی بازار اشباع خواهد شد از این رو ما باید جهت توسعه صادرات محصولات های تک را فراهم کنیم.

سرکار با بیان این که در حال حاضر محصولات نانویی ایران به 42 کشور جهان صادر می گردد تاکید نمود: این اطمینان را می دهم که صادرات سنتی به سقف خود رسیده است هر چند که ممکن است رشد 10 تا 20 درصدی را ببینیم. ولی در توسعه صادرات محصولات های تک فضا به اندازه بی نهایت باز است و باید امروز صادرات ما مبتنی بر محصولات فناورانه باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر این که امروز جهان ایران را در حوزه های های تک به رسمیت نمی شناسد خاطر نشان کرد: در این راستا باید کوشش کنیم تا نام ایران را در زمره کشورهای دارای فناوری قرار دهیم و این در حالی است که ما با بازار، رفتار و همچنین بازرگان سنتی نمی توانیم در این راه پیروز باشیم.

سرکار به تجربه چین برای تسخیر بازارهای جهانی اشاره و توضیح داد: کشور چین با محصولات با فناوری پایین و قیمت کم توانست بازارهای جهانی را کسب کند ولی ما نمی توانیم در حوزه محصولات با فناوری پایین با کشورهای مانند چین رقابت داشته باشیم.

سرکار مزیت رقابتی کشور را محصولات با فناوری پیشرفته و قیمت مناسب دانست و گفت: با چنین سیاستی در شرایط تحریم توانستم خط فراوری نانو الیاف را در کشور کره به فروش برسانیم.

دبیر ستاد نانو با تاکید بر این که ما برای توسعه صادرات محصولات با فناوری پیشرفته باید انسان های خاص تربیت کنیم اظهار کرد: ما همچنین احتیاج به بازاریابی در این زمینه داریم و باید یادمان باشد بازاریابی احتیاج به صبر و حوصله دارد.

سرکار اولویت اول ستاد نانو را توسعه صادرات ذکر کرد و گفت: براین اساس برنامه داریم تا خاتمه برنامه 10 ساله دوم ستاد نانو، صادرات را به سالی یک میلیارد دلار برسانیم. ما این ظرفیت را داریم مشروط بر آن که زیرساخت های آن فراهم گردد.

ayrokh.ir: مجله گردشگری و مسافرتی

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 4652

به "خیز ستاد نانو برای صادرات سالیانه یک میلیارد دلاری، با محصولات فناوری پایین امکان رقابت نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز ستاد نانو برای صادرات سالیانه یک میلیارد دلاری، با محصولات فناوری پایین امکان رقابت نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید