خنک کردن موتور هواپیما با پوشش نانولوله ای

به گزارش کنفرانس هکا، با استفاده از نانولوله های سرامیکی، پوششی ساخته شده است که می تواند حرارت را از موتور های جت هواپیما به سرعت خارج کرده و عمر موتور را افزایش دهد.

خنک کردن موتور هواپیما با پوشش نانولوله ای

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی خبرنگاران، قالب مقاله ای با عنوان High-Temperature Polaritons in Ceramic Nanotube Antennas در نشریه Nano Letters توسط محققان دانشگاه پوردو به تازگی به چاپ رسیده که نشانگر این است که محققان این دانشگاه پیروز به مهندسی نانو لوله های سرامیکی شدند شدند که همانند آنتن های حرارتی عمل می کنند که امکان کنترل تابش های گرمایی را دارند.

اهمیت این نانو لوله های سرامیکی به این دلیل است که توربین های گازی که در ساخت موتور های جت هواپیما استفاده می شود به پوشش های سرامیکی وابسته است تا بتواند در دما های بالا پایداری ساختاری خود را حفظ کند. اما این پوشش ها نمی توانند تابش گرمایی را کنترل کنند که این موضوع عملکرد موتور را محدود می کند.

بیشتر بخوانید: تهران جزو 50 شهر خلاق دنیا / درآمد شهرداری باید از محل شهر هوشمند باشد

این طراحی یک گام به سوی دسته جدیدی از سرامیک ها است که می توانند در دما های بسیار بالا و با کارایی بالا کار کنند و به عنوان آنتن عمل کرده و از نوسانات نور-ماده برای کنترل تابش حرارتی استفاده کنند.

زوبین جاکوب از محققان این پروژه می گوید: با کنترل تابش در دما های بالا، ما می توانیم طول عمر پوشش را افزایش دهیم.

این پروژه بخشی از یک تحقیقات در حوزه پوشش های مقاوم در برابر حرارت است. در سال 2016، جاکوب و همکارانش پیروز به ساخت شبه ماده ای از جنس اکسیدهافنیم و تنگستن شدند که می تواند تابش حرارتی را کنترل کند و با این کار، از حرارت به هدر رفته برای تولید الکتریسیته در نیروگاه های حرارتی می توان استفاده نمود.

این گروه تحقیقاتی به تحقیقات خود ادامه دادند تا دسته جدیدی از سرامیک ها را معرفی کردند که می تواند حرارت را کنترل کند. آن ها با همکاری لونا لو و همکارانش از دانشگاه پوردو اقدام به ساخت نانولوله هایی از جنس نیترید بور نمودند که پایداری حرارتی بالایی دارد.

این نانولوله ها با استفاده از پولاریتون ها که نوسانات میان نور و ماده ای است می توانند به کنترل تابش کمک کنند. دمای بالا موجب برانگیختگی پولاریتون می شود و نانولوله مانند یک آنتن عمل کرده و تابش را هدایت می کند. این آنتن ها می توانند تابش را به گونه ای کنترل کنند که موجب خنک شدن سیستم شود. این گروه به دنبال توسعه مواد سرامیکی دیگری هستند تا از ویژگی پلاریتون برای کاربرد های مختلف استفاده کنند.

افزایش طول عمر نانوپوشش های لوله های سرامیکی

مجله آیرخ: مجله گردشگری و مسافرتی

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7669

به "خنک کردن موتور هواپیما با پوشش نانولوله ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خنک کردن موتور هواپیما با پوشش نانولوله ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید