خروج امریکا از پیمان پاریس

به گزارش کنفرانس هکا، وظیفه اخلاقی ما حکم می کند هشدار دهیم، مردم جهان در میان بی توجهی دولت ها، با تهدید فاجعه بار افزایش گازهای گلخانه ای روبرو هستند. این بیانیه ای بود که 11 هزار دانشمند از 153 کشور جهان روز سه شنبه در مجله بیوساینس آن هم درست چند ساعت پس از رسیدن نامه دونالد ترامپ به سازمان ملل منتشر کردند؛ نامه ای که رئیس جمهوری امریکا در آن به طور رسمی آغاز فرایند خروج این کشور از پیمان اقلیمی پاریس را گفت.

خروج امریکا از پیمان پاریس

طبق برنامه زمانی که دونالد ترامپ برای خروج کشورش از پیمان پاریس اعلام کرده است، امریکا درست یک روز پس از آنکه انتخابات ریاست جمهوری 2020 را برگزار می کند، از این پیمان که ضامن مبارزه با تغییرات جوی است و کشورهای عضو را ملزم می کند گازهای گلخانه ای را کاهش دهند، خارج می شود.

چین و امریکا، دوکشوری که رقیب اقتصادی و سیاسی یکدیگر هستند، در انتشار گازهای گلخانه ای نیز رقابتی قابل توجه داشته و در رأس منتشر کنندگان گازهای گلخانه ای قرار دارند. هر دو کشور زمانی که اولین نشست پاریس برای مبارزه با تغییرات جوی برگزار شد، واکنشی منفی به آن نشان دادند. اما در اندک زمانی راهشان از هم جدا شد. در حالی که دونالد ترامپ نگرانی های جهانی درخصوص تغییرات جوی را بی فایده می داند و توافق پاریس را یک فاجعه می خواند، شی جین پینگ، به عنوان رهبر کشوری که بیشترین میزان تولید گازهای گلخانه ای را دارد، با احترام به نگرانی های جهانی، همکاری خود برای ایجاد زمینی پاک را افزایش داده است. از همین رو به نظر می رسد، چین برنده رقابت جدید خود با امریکا در زمین تغییرات جوی باشد. هرچند ترامپ معتقد است، پیمان پاریس و محدود کردن شرکت های بزرگ نفت و گاز و زغال سنگ که مولد گازهای گلخانه ای هستند، به اقتصاد امریکا لطمه می زند و برعکس خروج از آن باعث ثروتمندتر شدن امریکا می شود، اما به لحاظ سیاسی اقدام ترامپ باعث تندتر شدن انتقادها از او و انزوای بیش از پیش امریکا شده است. در حالی که در سطح عام، مردم جهان رئیس جمهوری امریکا را تهدیدی برای آینده خود و فرزندانشان می دانند، ناظران مسائل اقلیمی خروج امریکا از پیمان پاریس را غیرمسئولانه توصیف کرده و تأکید می کنند، این اقدام باعث تضعیف پیمان پاریس و بنوعی بی اثر شدن آن می شود. زیرا امریکا تولید کننده 16 درصد از گازهای گلخانه ای جهان است.

در این میان چین با وجود اینکه 26 درصد گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کند، با اقدام های مثبت خود، از حجم انتقادها کم کرده است. دیروز سایت شبکه خبری یورونیوز، در گزارشی خبر داد، امانوئل مکرون که در سفر به پکن قرارداد اقتصادی 15 میلیارد دلاری با همتای چینی خود به امضا رسانده است، با شی به توافق هایی در زمینه مبارزه با تغییرات جوی نیز دست یافته است. بنا بر این گزارش قرار بود، آنها دیشب این توافق را امضا کنند. این قرارداد می تواند سرآغاز همکاری های اتحادیه اروپا با چین در این زمینه باشد. مکرون در خاتمه یکی از دیدارهایش با رئیس جمهوری چین تأکید کرد، همکاری اروپا با چین نقشی تعیین کننده در مبارزه با شرایط اقلیمی دارد. یک مقام فرانسوی نیز به خبرگزاری انگلیسی رویترز گفت: با خروج امریکا از پیمان پاریس، شراکت جین و اروپا بر سر مسائل اقلیمی بسیار ضروری تر از هر زمان خواهد بود. این در حالی است که چین اعلام کرده، میزان گازهای گلخانه ای خود را تا خاتمه 2020، 15 درصد کاهش داده و تا سال 2030 در نهایت تنها 20 درصد میزان کنونی چنین گازهایی را تولید خواهد کرد.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7127

به "خروج امریکا از پیمان پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج امریکا از پیمان پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید