حیاط خلوت فساد در فوتبال

به گزارش کنفرانس هکا، براندائو جونیور آخرین نمونه از بازیکنان بی کیفیت خارجی است که با تماس دلال ها بار و بندیلش را جمع کرد و به ایران آمد تا پایش در پرسپولیس یکی از بزرگ ترین باشگاه های فوتبال آسیا به توپ بخورد.

حیاط خلوت فساد در فوتبال

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، براندائو جونیور آخرین نمونه از بازیکنان بی کیفیت خارجی است که با تماس دلال ها بار و بندیلش را جمع کرد و به ایران آمد تا پایش در پرسپولیس یکی از بزرگ ترین باشگاه های فوتبال آسیا به توپ بخورد. با این حال این بازیکن با گذشت هفت هفته از لیگ برتر فوتبال آنقدر ناامیدنماینده ظاهر شده که حتی از یک پاس ساده عاجز است و خیلی ها این روز ها به شک و تردید افتاده اند که آیا واقعاً جونیور فوتبالیست بوده است؟ به همین دلیل است که اصغر مدیرروستا در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها با کنایه گفته است: بقال های برزیل بهتر از جونیور بازی می نمایند.

موضوع قابل تأمل هزینه 550 هزار دلاری و 6 میلیاردی است که شماره 7 برزیلی قرمز ها روی دست باشگاه گذاشته است، هزینه ای که دیروز گابریل کالدرون آرژانتینی در صحبت هایی که به نوعی فرار رو به جلو از انتخاب چنین بازیکنی بود، مدعی شد با چنین رقمی مهاجمی بهتر از جونیور به ایران نمی آید!

البته ادعای کالدرون را نباید جدی گرفت، به خصوص که رقم قرارداد بهترین بازیکنان تیم ملی فوتبال که در لیگ داخلی بازی می نمایند کمتر از 6 میلیارد است و بازیکن داخلی نیست که چنین رقمی دریافت کند و بهترین بازیکنان در نهایت 3 تا 4 میلیارد دریافتی دارند.

حال این سؤال پیش می آید؛ چطور مدیران سابق پرسپولیس برای یک بازیکن بی کیفیت خارجی در سالی که مسائل مالی سفره خیلی از مردم را کوچک نموده، 6 میلیارد هزینه نموده اند، آن هم باشگاهی که دولتی است و بخش عمده بودجه سالانه اش از بیت المال تأمین می گردد. البته چنین حیف ومیل هایی را در اکثر باشگاه های دولتی می توان دید، باشگاه هایی که مدیران آن با توجه به پرداخت شدن چنین پول های هنگفتی از حساب دولت، حساسیتی روی کیفیت بازیکن و تعداد صفر هایی که جلوی قرارداد بازیکنان خارجی می گذارند، ندارند.

نمونه دیگری از چنین حیف ومیل هایی را در یک باشگاه غیردولتی و غیرتهرانی می توان دید، باشگاهی که برای قرارداد سه بازیکن خارجی خود نزدیک به 600 هزار دلار پرداخت نموده است، اما این سه بازیکن با گذشت هفت هفته از لیگ، یک دقیقه هم بازی ننموده اند و روی نیمکت نشانده شده اند. چنین مسئله ای یک فساد عیان در فوتبال ایران است که نه وزارت ورزش و نه وزارتخانه های دیگری که در فوتبال تیم داری می نمایند، حساسیتی نسبت به آن نشان نمی دهند.

این در حالی است که پیگیری تنها یک مورد از قرارداد با بازیکنان بی کیفیت خارجی می تواند ریشه این فساد را برملا کند، به خصوص که با توجه به قرارداد های دلاری، علاوه بر بازیکن، خیلی از عوامل از مدیر و مربی گرفته تا سرپرست و دلال از این سفره نفعی دارند، به طوری که گفته می گردد بیش از نصف پول قرارداد بازیکنان خارجی که به ایران می آیند به جیب این بازیکنان نمی رود و در مسیری که آن ها طی می نمایند تا امضا را پای قراردادشان بیندازند، بین افراد مختلف در داخل و خارج باشگاه ها تقسیم می گردد.

با وجود چنین فساد آشکاری، اما همچنان بازیکنان بی کیفیت و ضعیف خارجی در تیم های مختلف دولتی جولان می دهند، طوری که یک دلال بازیکن 50 هزار یورویی را می تواند 250 هزار یورو به یک باشگاه دولتی قالب کند، اما مدیر بالادستی بدون توجه به حیف ومیل هایی که صورت می گیرد، یقه مدیر متخلف را نمی گیرد. البته چنین بی تفاوتی محدود به سال جاری یا سال گذشته نیست و سال هاست که فوتبال ایران به یک حیاط خلوت برای سوءاستفاده دلاری دلال ها و بعضی مربیان و مدیران تبدیل شده است.

وقتی سیستم نظارتی و بازرسی خاموش باشد و برخوردی با چنین حیف ومیل هایی که در باشگاه های دولتی صورت می گیرد، نگردد باز هم شاهد آن خواهیم بود تا دلالانی که در اکثر باشگاه های دولتی نفوذ زیادی دارند، دست چند برزیلی یا خارجی دیگر را بگیرند و آن ها را به ایران بیاورند تا با قول دادن جای خواب و حقوق ماهانه چند هزار دلاری، قرارداد هایی با رقم های چندصد هزار دلاری از جیب بیت المال با این بازیکنان ببندند و بگویند علی برکت الله، بدون آنکه صدای وزیر ورزش یا سایر دولتی ها دربیاید که خروجی چنین هزینه ای، آن هم در این شرایط سخت مالی چیست.

منبع: روزنامه جوان

20amar.ir: آشنایی با علم آمار و ریاضیات

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6813

به "حیاط خلوت فساد در فوتبال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیاط خلوت فساد در فوتبال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید