حجازی فر مطرح نمود: کیفیت در اولویت تئاتر های جشنواره هامون

به گزارش کنفرانس هکا، دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون گفت: 22 اثر منتخب در بخش صحنه ای از پانزهم تا بیست و پنجم بهمن ماه امسال در 2 سانس مختلف اجرا خواهند شد.

حجازی فر مطرح نمود: کیفیت در اولویت تئاتر های جشنواره هامون

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، هادی حجازی فر، دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری این جشنواره اظهار کرد: در بخش آثار صحنه ای 649 نمایش تا پانزدهم آذر ماه ثبت نام کردند که با وجودی که فراخوان دیر منتشر شد، از برآورد اولیه ما بیشتر بود.

وی در ادامه گفت: برخلاف خیلی از جشنواره ها از آنجا که خودم در گذشته در جشنواره های مختلف شرکت می کردم و مسائلی در آن وجود داشت و برخی آثار حتی از بازبینی هم به دلیل یکسان بودن متن جا می ماندند، اجازه ندادیم این اتفاق در جشنواره تئاتر هامون بیافتد و همه کار های متقاضی بازبینی شدند و حتی کسانی که معترض بودند که چرا در مرحله اول بازبینی کارشان منتخب نشد نیز کارهایشان مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

حجازی فر اضافه نمود: قطعا ممکن است نقص هایی در فرایند بازبینی و داوری وجود داشته باشد، اما ما در ستاد برگزاری جشنواره همه تلاشمان را کردیم که عادلانه همه کار ها را بازبینی و داوری کنیم.

نهایتاً 20 کار توسط هیات انتخاب، برگزیده شدند، اما از آنجا که شرط موجود در فراخوان این بود که کار های متقاضی پیشتر اجرای عمومی نداشته باشند و بعداً متوجه شدیم که آثار شهرستانی به خاطر اینکه بتوانند در جشنواره ها شرکت کنند باید چند روز اجرای عمومی داشته باشند، اعلام کردیم که اگر آثار شهرستان تا 10 روز اجرای عمومی رفته باشند، ایرادی ندارد، اما بعداً در گزارش های نهایی تعیین شد که دو کار منتخب، دوازده اجرا داشته اند و از آنجا که نمی خواستیم به دیگر آثار ظلم شود این دو اثر را که اتفاقاً جزو کار های خوب و منتخب بودند را به آن ها اضافه نمودیم و نهایتاً 22 کار در این رقابت در بخش صحنه ای قرار گرفتند.

*کیفیت در اولویت تئاتر های جشنواره هامون

دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون همچنین درباره هدف از برگزاری این جشنواره این گونه شرح داد که همیشه دنبال این هستیم که استعداد خاص یا لحظه ای خاص را بتوانیم در متن، بازیگری، کارگردانی و اجرا شناسایی و معرفی کنیم و مطمئنیم حداقل 10 کار در این جشنواره جزو تئاتر های پنج ستاره است و این مساله خودم را نیز غافلگیر کرد چرا که تصورم بر این بود حتی اگر 10 کار خوب هم به این جشنواره بیاید می تواند امیدوار کننده باشد، اما جدیت و کیفیتی که شرکت کنندگان در این جشنواره از خود نشان دادند من را هم شگفت زده کرد.

حجازی فر با بیان اینکه 22 اثر منتخب در بخش صحنه ای از پانزدهم تا بیست و پنجم بهمن ماه امسال در ساعت های 18:30 و 21 اجرا خواهند داشت، گفت: همه تلاش مان این است که به گونه ای هماهنگی ها انجام شود تا فضای رفاقت و صمیمیت بین گروه های اجرایی و تیم ستادی جشنواره ایجاد شود چرا که این حالت خانوادگی باعث می شود آن ها احساس کنند که این جشنواره تئاتر برای آن هاست و همین گونه هم باید باشد.

*معرفی هیات داوران نخستین جشنواره تئاتر هامون

وی درباره چگونگی انتخاب هیات داوران نخستین جشنواره تئاتر هامون، اظهار کرد: در چینش ترکیب هیات داوران برخلاف برخی از جشنواره های برگزار شده، سعی کردیم که به گونه ای این کار انجام شود که ترکیب هماهنگی باشد و اینطور نباشد که یک نفر تاثیرگذار روی رای بقیه اثر بگذارد؛ بنابراین به نظر خودم ترکیب داوران به خوبی چیده شده است.

به گفته مدیر هنری تئاتر هامون، در نخستین دوره این جشنواره، پیام لاریان، علی سرابی، ژاله صامتی و فرهاد مهندس پور و هادی حجازی فر در بخش نمایش های صحنه ای اعضای هیات داوران هستند و جضور حجازی فر در هیات داوران نیز به خاطر این است که کننده سالن در هیات حضور داشته باشد و سیاست های مورد نظر جشنواره در رای هیات داوران کننده داشته باشد.

*مشارکت مخاطبان حرفه ای تئاتر در جشنواره

دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون ادامه داد: یکی از طرح های مهمی که در این دوره جشنواره اجرایی می شود این است که گروهی از تماشاگران حرفه ای تئاتر که در طول سال تعداد زیادی از نمایش های روی صحنه را می بینند را با همکاری مجموعه تیوال شناسایی کرده ایم که قرار است به صورت فشرده با ما همکاری کنند و به آن ها اختیار تام دادیم که فارغ از هر جانبداری هر نظری در مورد آثار حاضر در جشنواره ما دارند را بنویسند و این طور نیست که بخواهیم به آن ها خط و جهت بدهیم.

در این راستا به ترکیبی از تماشاگران حرفه ای رسیدیم تا تیمی شامل 10 نفر از آن ها بتوانند به آثار این جشنواره ستاره بدهند و یکی از معیار های انتخاب اثر برگزیده هم تماشاگران حرفه ای تئاتر هستند چرا که آن ها بیشتر از بقیه نبض تئاتر را در دست دارند.

*نحوه انتخاب آثار برگزیده

به گفته حجازی فر، به جز بخش های بهترین کارگردانی، بهترین بازیگران و بهترین متن که با رای تخصصی هیات داوران انتخاب خواهد شد، در بخش بهترین اثر به مفهوم مطلق، سازوکاری طراحی شده که انتخاب این اثر با ترکیبی از رای هیات داوران، رای تیم مخاطبان حرفه ای تئاتر و رای تماشاگران هر اثر انجام شود.

بر این اساس جایزه بزرگ نخستین جشنواره تئاتر هامون به یکی از آثاری که بالاترین امتیاز را داشته باشد، ارائه می شود. همچنین جایزه بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین متن و بهترین کارگردانی را هم در این جشنواره اهدا خواهیم کرد و اگر در بخش های دیگر مثل طراحی صحنه، نور، گریم و ... نیز هیات داوران دستاورد خوبی مشاهده کنند نیز آن را هم مورد تقدیر قرار خواهیم داد.

حجازی فر اضافه نمود: در هر بخشی از این جشنواره سه کاندیدا و در صورت اصرار هیات داوران به دلیل نزدیکی آثار از نظر کیفیت تا پنج کاندیدا انتخاب می شوند و علاوه بر اینکه یکی از آن ها برگزیده می شود، از بقیه آن ها هم به گونه ای حمایت خواهیم کرد. البته همه 22 کار شرکت داده شده در نخستین جشنواره تئاتر هامون به صورت حمایتی و درصدی در سالن تئاتر هامون اجرا خواهند داشت.

به گفته وی، به برگزیده نهایی در نخستین جشنواره تئاتر هامون 10 میلیون تومان جایزه نقدی به اضافه دیپلم افتخار و تندیس این جشنواره به عنوان جایزه بزرگ اهدا خواهد شد. همچنین جوایز این جشنواره در بخش های دیگر پنج میلیون تومان به اضافه دیپلم افتخار و تندیس این جشنواره است.

*حمایت ویژه در بخش نمایشنامه نویسی

حجازی فر ادامه داد: در حوزه نمایشنامه نامه نویسی نیز یک اثر انتخاب می شود که جایزه پنج میلیون تومانی دریافت خواهد کرد و امتیاز آثار برگزیده در حوزه نمایشنامه نویسی توسط کمپانی هامون برای چاپ و اجرا خریداری می شود و به گروه هایی از جمله گروه های منتخب در حوزه صحنه پیشنهاد داده می شود.

مدیر هنری تئاتر هامون همچنین درباره بخش نمایشنامه نویسی نخستین جشنواره تئاتر هامون نیز اینگونه شرح داد که در این بخش 440 نفر ثبت نام کردند که نهایتاً 287 متن به دست ما رسید و هیات انتخاب در حال مطالعه آثار هستند و امیدواریم همزمان با اعلام کاندیدا ها در بخش صحنه ای بتوانیم کاندیدا های بخش نمایشنامه نویسی را هم اعلام کنیم.

*نگاهی به درآمد از محل بلیت فروشی نداریم

حجازی فر اظهار کرد: در این جشنواره برخی از آثار را خیلی دوست دارم و مطمئنم جزو استعداد های برتر هستند شاید برخی از آن ها به نظر از حال و هوای حرفه ای تئاتر امروز دور به نظر برسند، اما در حوزه های مختلف طراحی، کارگردانی و ... واقعاً درخشان هستند. همچنین پیش فروش بلیت جشنواره از امروز به قیمت 25 هزار تومان آغاز شده است و یکی از دلایلی که قیمت بلیت نخستین جشنواره تئاتر هامون را پایین انتخاب کردیم این بود که هیچ حسابی تقریباً روی فروش بلیت باز نکردیم و حتی با این وجود برای تماشاگران نیز تخفیف های مناسبی داریم چرا که می خواستیم کار گروه های اجرایی واقعاً دیده شود.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون همچنین گفت: اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر هامون نیز بیست و ششم بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد و این اختتامیه به گونه ای افتتاحیه رسمی سالن تئاتر هامون نیز محسوب می شود.

*جشنواره تئاتر فجر از راستا اصلی خود خارج شده است

دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت برگزاری نخستین جشنواره تئاتر هامون همزمان با جشنواره فجر شرح داد: جشنواره تئاتر فجر تا دوره ای بهترین عملکرد خود را داشت و تقریباً هر سال چند چهره معرفی می شدند و همه به گونه ای تلاش می کردند تا در این جشنواره منتخب شوند و بتوانند در آینده به راحتی در سالن های تئاتر کارهایشان را اجرا کند و این امید را داشتند؛ اما سال هاست که دیگر جشنواره تئاتر فجر استعداد خاصی معرفی نمی کند و از راستا اصلی خود خارج شده است چرا که اتفاقات عجیب و غریبی در این زمینه افتاده، به عنوان مثال ناگهان اعلام کردند که این جشنواره به صورت غیر رقابتی برگزار می شود در صورتیکه رقابتی بودن آن جذابیت اصلی جشنواره تئاتر فجر بود.

به نظر من جشنواره تئاتر فجر کارکرد اصلی خودش را از دست داده و تئاتر های خصوصی هم با مسائل بسکمک از جمله تعطیلی های زیاد در طول سال روبرو هستند و تقریباً سه ماه پایانی سال آن ها به دلیل برگزاری جشنواره فجر و دیگر مسائل کار خاصی نمی توانند انجام دهند.

*جشنواره تئاتر را با همکاری بخش خصوصی ادامه می دهیم

وی ادامه داد: تا زمانی که سالن های خصوصی به رسمیت شناخته نشوند نمی توان کار خاصی انجام داد. امیدواریم با برگزاری نخستین جشنواره تئاتر هامون بتوانیم ضمن جلب اعتماد از سوی مخاطبان و هنرمندان تئاتر، این جشنواره را در سال های آینده با همکاری سالن های خصوصی در سطح ملی و بین المللی برگزار کنیم و روزی برسد که جشنواره فجر از سیطره دولت خارج شود و بخش خصوصی آن را بر عهده بگیرد.

البته به هیچ وجه با مدیران فعلی مرکز هنر های نمایشی و ستاد جشنواره تئاتر فجر مسئله ای ندارم بلکه مشکل اصلی من با نگاه دولتی است که روی این حوزه وجود دارد؛ چرا که تقریباً دولت از همه چیز حمایت می کند، اما از تنها جایی که حمایتش را برداشته، تئاتر است.

وی اضافه نمود: البته مسئولان تئاتر کشور و جشنواره تئاتر فجر نیز کار سختی پیش رو دارند چرا که باید به شرکت کنندگان، اجرا در سالن اصلی یا کمک هزینه بدهند و به گونه ای همه را راضی نگه دارند و این کار بسیار سخت است، اما ما با برگزاری نخستین جشنواره تئاتر هامون استارت هدفی را زدیم تا بتوانیم در آینده با همکاری دیگر سالن های خصوصی این جشنواره را بزرگتر و البته با نامی دیگر برگزار کنیم.

مدیر هنری سالن تئاتر هامون گفت: در این حوزه حجم استقبال از جشنواره و نیرو های داوطلب افتخاری برای برگزاری آن ما را شوکه کرد خوشحالم که مخاطبان تا این حد به ما اعتماد کردند و تلاش می کنیم تا با رعایت شفافیت بتوانیم اعتماد آن ها را بیش از از پیش جلب کنیم.

*عملکرد مالی خود را شفاف اعلام می کنیم

وی اضافه نمود: امیدوارم با برگزاری این جشنواره با هدفی که داریم کار به جایی برسد که همه به این باور برسند در کار های دانشجویی آثار خوبی وجود دارد که البته می توان به تئاتر لانچر 5 یا تئاتر های دانشجویی که در سالن هایی مانند مولوی نمایش داده می شود، اشاره کرد.

آموزشگاه ما: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8433

به "حجازی فر مطرح نمود: کیفیت در اولویت تئاتر های جشنواره هامون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجازی فر مطرح نمود: کیفیت در اولویت تئاتر های جشنواره هامون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید