حاجی میرزایی: هنوز هم درصدد بازگشت به آموزش های حضوری هستیم

به گزارش کنفرانس هکا، تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش، شامگاه امروز سه شنبه 27 آبان ماه 99 باحضور در برنامه مدرسه ایران شبکه چهار سیما به پرسش های مربوط به مسائل گوناگون حوزه آموزش و پرورش کشور پاسخ داد.

حاجی میرزایی: هنوز هم درصدد بازگشت به آموزش های حضوری هستیم

محسن حاجی میرزایی در این برنامه با اشاره به شرایط خاص حاکم بر دستگاه تعلیم و تربیت بعد از پاندمی کرونا اظهار کرد: کرونا پدیده غیر منتظره ای بود که همه جهان را غافلگیر کرد. واکنش ها درمقابل این پدیده از نظر سرعت و دقت و اصابت به هدف معین نماینده است. آموزش و پرورش هم از دستگاه هایی بود که به شدت از این پدیده موثر شد. ما با مسئله ای جدی روبرو شدیم که باید راهکاری برای آن پیدا می کردیم.

آموزش های مجازی می توانست حدود 70 درصد مسائل راحل کند

وی ادامه داد: در مواجهه با این بحران جهان به سمت آموزش مجازی رفت؛ البته این راهکار هم تنها می توانست حدود 70 درصد مسائل راحل کند و احتیاج به آموزش حضوری همچنان وجود داشت، لذا استراتژی ما در سال جدید تحصیلی تاکید بر آموزش حضوری بود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید نمود: در آموزش حضوری بعضی کارنمودهای تربیتی میسر می گردد که در روش مجازی ممکن نیست، ولی علیرغم تقسیم شدن دانش آموزان به گروه های کوچکتر برای حضور در مدرسه با تصمیم ستاد کرونا کلاس ها تعطیل شد. البته ما هنوز هم درصدد بازگشت به آموزش های حضوری هستیم ولی تابع سیاست های ستاد ملی کرونا هستیم.

وی درباره 30 درصد به جامانده جمعیت دانش آموزی که به دستگاه هوشمند و اینترنت برای آموزش مجازی دسترسی ندارند گفت: ما برای این افراد آموزش های تلویزیونی را ارائه می کنیم، البته مشکل این آموزش ها این است که تعاملی نیست و نتیجه یادگیری را نمی بینیم. توصیه شده این دانش آموزان حداقل هر 10 روز یکبار برای برطرف اشکال به مدرسه مراجعه نمایند.

تاکید ما براین است که مدرسه به هیچ وجه تعطیل نگردد

حاجی میرزایی با تاکید بر تهیه اطلس یادگیری در مدارس برای شناسایی روش های یادگیری هر دانش آموز گفت: تاکید ما براین است که مدرسه به هیچ وجه تعطیل نگردد و مدیر و معلمان باحضور در مدرسه این امکان را مهیا نمایند که هیچ دانش آموزی از تحصیل بازنماند.

وی با تاکید بر اهمیت نقش والدین در دوره کرونا درباره افزایش توانمندی خانواده ها در یاری به تحصیل فرزندان گفت: همه دروس برای دیدن والدین در شاد بارگذاری می گردد. یک کانال مخصوص اولیا با بیش از سه میلیون عضو نیز در شاد راه اندازی شده است و هر هفته موضوع خاصی در آن مورد بحث و آنالیز قرار می گیرد. برنامه های تلویزیونی هم در دسترس اولیا واقع شده است.

امروز شاد بزرگترین اپلیکیشن ایرانی است

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به اینکه آموزش وپرورش دائما احتیاجمند کوشش و کسب تجربه بیشتر است گفت: عملکرد آموزش وپرورش کشور در برابر کرونا در قیاس با کشورهای جهان خوب بود. امروز شاد بزرگترین اپلیکیشن ایرانی است و تبدیل به بزرگترین سرویس مبتنی بر آی تی در کشور شده است.

تلخترین بی عدالتی ها در نابربری فرصت های آموزشی است

وی در شرح کوشش های وزارتخانه متبوع خود در امر تحقق عدالت آموزشی گفت: شاید یکی از تلخترین بی عدالتی ها در نابربری فرصت های آموزشی باشد. امروز این هدف تحقق یافته و تنها 1.2 درصد از بازماندگان از تحصیل پیروز به ادامه تحصیل نشدند و بقیه به تحصیل بازگشتند. دوم سطح کیفی آموزش هاست و ما باید کیفیت آموزش ها را گسترش دهیم. سال جاری به دلیل کرونا این موقعیت فراهم شده که تدریس بهترین معلمان را در اختیار دورترین نقاط کشور قرار دهیم که به تحقق عدالت آموزشی یاری نموده است.

حاجی میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال صرف هزینه های جاری مدارس در ایام کروما برای ساخت و تجهیز مدارس گفت: اعتبارات نوسازی مدارس در دولت تدبیر و امید 4 برابر شده و بودجه آموزش وپرورش هم 4 برابر شده است. مشارکت خیرین از 800 میلیارد به 4 هزار میلیارد رسیده است و دولت هم در ازای هر 30 درصد سرمایه گذاری خیرین 70 درصد را تامین می نماید. البته بخش اعظم بودجه آموزش وپرورش صرف حقوق کارکنان می گردد.

تعهدی برای استخدام معلمان شاغل در مدارس غیردولتی نداریم

وزیر آموزش و پرورش درباره شرایط معلمان شاغل در مدارس غیر دولتی گفت: راستا برای جذب این افراد بسته نیست و آنها می توانند با شرکت در کنکور یا آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش شوند اما مدارس غیر دولتی جزو بخش خصوصی است و ما تعهدی برای استخدام این افراد نداریم.

197 هزار معلم کم داشتیم که به روش های مختلف تامین کردیم

وی درباره تامین نیروهای مورد احتیاج دستگاه آموزش و پرورش گفت: سال جاری 197 هزار معلم کم داشتیم که به روش های مختلف تامین کردیم که شامل 20 هزار نفر به وسیله دانشگاه فرهنگیان و تبدیل شرایط افراد حق التدریس و ماده 28 جذب شدند. ما در 1400 به تعادل در نیروی انسانی خواهیم رسید.

حاجی میرزایی در پاسخ به سوالی درباره جوابگو نبودن ورودی دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با احتیاج آموزش وپرورش گفت: فلسفه دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم توانمند برای نظام تعلیم و تربیت است بنابراین اصل در این دانشگاه بر کیفیت است ولی در صورت احتیاج به کمیت هم توجه می کنیم.

وی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان مهمترین ماموریت این وزارتخانه گفت: ماموریت تفکرمحوری به جای حافظه محوری و تقویت روحیه پرسشگری از اهداف سند تحول است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با فراوری منابع آموزشی تحقق این هدف را برعهده دارد. این محتوا را یک معلم باید تدریس کند که در دانشگاه فرهنگیان تربیت می گردد. از طرفی ما به یک نظام ارزشیابی برای سنجش بازخورد برنامه های اجرایی در قیاس با اهداف آموزش وپرورش احتیاج داریم. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قصد دارد تربیت فرد را در 6 ساحت بسط دهد تا همه قابلیت ها در دانش آموزان پرورش یابد و این راستا هم باید ارزشیابی خاص خودش را داشته باشد.

رقابت کنکور تنها برای 15 درصد رشته محل هاست

وی در پاسخ به پرسشی درباره حذف کنکور سراسری اظهار کرد: کسانی که اعتقاد دارند باید کنکور را برداریم باید عمیق تر برخورد نمایند. امروز 85 درصد رشته محل ها به وسیله سابقه تحصیلی معین می گردد و رقابت کنکور تنها برای 15 درصد رشته محل هاست. به تدریج سهم سابقه تحصیلی افزایش می یابد.

طراحی 25 بسته تحولی به عنوان نقشه راه تحقق سند تحول بنیادین

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و راه های تحقق آن اشاره نمود و گفت: زیرنظام ها تدوین شده، کتاب ها همسو شده، اهداف سند تدوین شده ولی هنوز سند تحول اجرایی نشده است به همین دلیل سال جاری 25 بسته تحولی با اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طراحی شده اند که راستا و نقشه راه تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: برای اجرایی شدن سند تحول ما برای نقش مدارس (صف) نقش بزرگی قائل هستیم. ما باید یک گفتگوی جمعی حول محور سند شکل دهیم. مثلا یکی از اهداف سند یادگیری یک مهارت برای دانش آموزان متوسطه است. باید این موضوع را به تقاضای اجتماعی تبدیل کنیم و این حس در میدان عمل شکل می گیرد لذا انگیزه معلمان و دانش آموزان و خانواده ها را تقویت می نماید.

حاجی میرزایی با اشاره به اهمیت کاهش تمرکز در نظام آموزش و پرورش جدید کشور گفت: طی دوسال اخیر برنامه ای تحت عنوان برنامه ویژه مدرسه (بوم) اجرا می گردد که به مدرسه اجازه می دهد راسا برتی دو ساعت در هفته برنامه ریزی کند و موضوع انتخاب کند. چندتالیفی نیز راهکار دیگری برای افزایش نقش مناطق است.

وی تاکید نمود: اگر مسایل آموزش و پرورش را به موضوع مورد حساسیت همه جامعه تبدیل کنیم بسیاری از مسائل ما حل می گردد. به نطر من آموزش وپرورش هرگز آنچنان که باید درک نشده است. اهداف نظام تعلیم و تربیت و استفاده از فرصت ها برای تحقق این اهداف احتیاجمند تامل بیشتری است.

وزیر آموزش و پرورش در سرانجام در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط وزرای آموزش وپرورش با رئیس جمهور گفت: همراهی دولت درخصوص بودجه های مورد احتیاج آموزش و پرورش خصوصا در دوره کرونا در حد امکانات دولت خیلی خوب بوده است. هر هفته یکی از اعضای دولت طی برنامه گفتگوی هفته به آموزش و پرورش می آیند تا راه های همکاری دوجانبه را آنالیز کنیم. امروز آموزش و پرورش صندلی مهمی برای همه بخش های مالی کشور است.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12217

به "حاجی میرزایی: هنوز هم درصدد بازگشت به آموزش های حضوری هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاجی میرزایی: هنوز هم درصدد بازگشت به آموزش های حضوری هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید