جف بزوس؛ مردی که همه او را با آمازون می شناسند

به گزارش کنفرانس هکا، سال 1994 بود که جفری پرستون بیزوس یا همان جف بزوس (Jeff Bezos) کسب و کار فروش اینترنتی کتاب را شروع کرد و اولین گام برای شروع امپراتوری آمازون را برداشت. اما بلندپروازی های او تنها به تجارت الکترونیکی محدود نیست؛ او در حوزه های رسانه، فراوری گجت های دیجیتال و حتی دنیای سرگرمی حضوری فعال دارد. با زندگینامه جف بزوس همراه خبرنگاران مگ باشید.

جف بزوس؛ مردی که همه او را با آمازون می شناسند

زندگی جف بزوس در یک نگاه

جف بزوس در سال 1964 در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. او از همان ابتدا عاشق کامپیوتر بود و در دانشگاه در رشته ها علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک تحصیل کرد.

او بعد از تمام کردن درسش، در وال استریت مشغول به کار شد. پس از گذشت چهار سال، شغل پرسود خود را رها کرد و در 30 سالگی آمازون را راه انداخت. آمازون به تدریج از یک کتاب فروشی آنلاین به بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی دنیا تبدیل شد. اما بزوس به این راضی نبود و وارد حوزه های جدیدی شد؛ مهم ترین آن ها شاید خرید روزنامه واشنگتن پست در سال 2013 باشد. در ادامه به جزییات بیشتری در خصوص زندگی شخصی و حرفه ای او می پردازیم.

پیش از آمازون

جف بزوس، متولد البوکرکی در نیومکزیکوی آمریکاست. ازدواج پدر و مادرش تنها یک سال دوام داشت و وقتی جف چهار ساله بود، مادرش با یک مهاجر کوبایی ازدواج کرد. جف، نام خانوادگی بزوس را از ناپدری اش گرفته است.

او از همان دوران کودکی، روحیه کنجکاوی داشت و گاراژ خانه شان را به آزمایشگاه تبدیل نموده بود. او خود را با قطعات الکترونیکی سرگرم می کرد. در نوجوانی به همراه خانواده اش به میامی مهاجرت کرد.

جف در آن سال ها به دنیای جذاب کامپیوترها دل بست. او به دانشگاه پرینستون رفت و در رشته ها علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک از آنجا فارغ التحصیل شد.

پس از خاتمه تحصیل، او در چند شرکت مختلف در وال استریت (Wall Street) ازجمله Fitel، Bankers Trust و شرکت سرمایه گذاری D.E. Shaw مشغول به کار شد.

او در طول چهار سال حضور در بازار وال استریت، پیروزیت های زیادی به دست آورد. در حالی که همواره چیز عالی به نظر می رسید، جف بزوس بزرگ ترین تصمیم زندگی اش را گرفت. او در سال 1994 از شغلش کناره گیری کرد، به سیاتل رفت و کسب وکار اینترنتی خود را راه انداخت. اینجا بود که داستان آمازون آغاز شد.

داستان الهام بخش آمازون

سال 1994 بود و جف بزوس 30 سال داشت. او مثل بسیاری از رهبران کنونی دنیای دیجیتال، پتانسیل نامحدود اینترنت را در بهترین زمان ممکن درک کرد و آن را بنیان کسب وکار خود قرار داد.

او دفتر کار کوچکی را در گاراژ خانه اش برپا کرد. در ابتدا فقط چند کارمند داشت. آن ها کار روی نرم افزار سایت را آغاز کردند. مدتی بعد دفتر کارشان را به خانه ا دو اتاق خوابه منتقل کردند و پس از مدت کوتاهی نمونه آزمایشی وب سایت موردنظرشان را ساختند.

تست بتای سایت با مشارکت 300 نفر با پیروزیت انجام و در 16 جولای سال 1995 سایت Amazon.com رسما به دنیا آمد.

پیروزیت اولیه آمازون حقیقتا عجیب و غریب بود. در 30 روز اول، Amazon.com بدون هیچ گونه تبلیغاتی در ایالات متحده آمریکا و 45 کشور دیگر، کتاب فروخت. در عرض دو ماه، فروش این وب سایت به 20 هزار دلار در هفته رسید.

در سال 1997 و با تداوم پیروزیت های آمازون، بسیاری از تحلیل گران اقتصادی در خصوص آینده آمازون دچار تردید شدند. خیلی از کتاب فروشی های سنتی کم کم سایت های فروش خود را راه می انداختند؛ در آن شرایط، آمازون چه وضعیتی پیدا می کرد؟

دو سال گذشت و نه تنها آمازون متوقف نشد، بلکه از تمام رقبا پیشی گرفت و به عنوان رهبر دنیای تجارت الکترونیکی شناخته شد.

از سال 1998، آمازون محصولات دیگری را هم برای فروش روی سایت قرار داد؛ ابتدا با CD و ویدیو آغاز شد و به تدریج لباس، وسایل الکترونیکی، اسباب بازی و چندین رسته دیگر هم روی آمازون نهاده شد.

جف بزوس به آمازون اکتفا نکرد

اکثر مردم جف بزوس را با فروشگاه اینترنتی اش یعنی آمازون می شناسند. اما بلندپروازی های او حد و مرزی ندارد.

آمازون در سال 1998، وب سایت معروف IMDb را از آن خود کرد. یک سال بعد، وب سایت Alexa را خرید که در زمینه ارایه داده ها و تحلیل های صفحات وب فعالیت می نماید. در سال 2007 هم وب سایت DPReview که به آنالیز تخصصی دوربین های دیجیتال می پردازد به زیرمجموعه ای از آمازون تبدیل شد.

آمازون در هزاره سوم سال به سال اوضاع اقتصادی بهتری پیدا می کرد. در سال 2007، جف بزوس دست به کار شد و به سراغ فراوری محصولات دیجیتالی رفت. در این سال او از اولین کتاب خوان الکترونیک آمازون با نام کیندل (Kindle) رونمایی کرد.

اما این که چیزی نیست! جف بزوس در همان سال در شرکت Blue Origin هم سرمایه گذاری کرد. شرکتی که در زمینه فناوری های مربوط به سفرهای فضایی فعالیت می نماید.

در سال 2011 و یک سال پس از معرفی اولین آیپد شرکت اپل، جف بزوس هم اولین تبلت آمازون را معرفی کرد. این تبلت، کیندل فایر (Kindle Fire) نام داشت. آمازون تا این لحظه چندین مدل کتاب خوان الکترونیک و تبلت را به بازار عرضه نموده است.

در سال 2013 جف بزوس بار دیگر خبرساز شد. او به یک رسانه قدرتمند نیاز داشت و از این رو، روزنامه واشنگتن پست (Washington Post) و تمام ناشران مرتبط با آن را خرید. بزوس برای انجام این کار 250 میلیون دلار خرج کرد. این خرید شخصا مربوط به جف بزوس است و ارتباطی با شرکت آمازون ندارد.

در همین سال خبر جالب دیگری در رسانه ها منتشر شد. جف بزوس ایده ارسال کالا با پهپاد را عنوان کرد. آمازون در حال حاضر روی این طرح که با نام آمازون پرایم ایر (Amazon Prime Air) شناخته می گردد، کار می نماید.

جف بزوس همچنین شرکتی به نام بزوس اکسپدیشنز (Bezos Expeditions) را تاسیس نموده است. سرمایه گذاری های شخصی او به وسیله این شرکت انجام می گردد.

بسیاری از شرکت ها، سرویس ها و سایت های شناخته شده امروزی، تمام یا بخشی از سرمایه ی خود را از بزوس اکسپدیشنز دریافت نموده اند. از آن میان می توانیم به وب سایت خبری معروف BusinessInsider.com اشاره کنیم.

مرد پیروز دنیای تجارت در زندگی شخصی

رسانه ها جف بزوس و همسرش مکنزی را پول دارترین زوج تاریخ خطاب می کردند؛ آن ها پیش از این که آمازونی در میان باشد پیمان زناشویی بسته و قریب به 25 سال به این پیمان وفادار بودند.

این زوج میلیاردر اولین بار در 1992 سر یک مصاحبه شغلی یکدیگر را دیدند. مکنزی توتل (در بسیاری از کشورهای غربی بانوان پس از ازدواج نام خانوادگی شوهر را اختیار می نمایند) دنبال شغل می گشت که از قضا مصاحبه نماینده شرکت، جف بزوس بود.

همانطور که بالاتر خواندید آن روزها بزوس در بازار سرمایه کار می کرد و کارش را هم خوب می دانست. شاید هم دانشگاهی بودن (هردوشان فارغ التحصیل پرینستون بودند) یا شاید هم عشق در یک نگاه بزوس را به پذیرش همسر آینده اش ترغیب کرد.

خودش می گوید: از همان اول به نظرم دختر بادست وپایی رسید؛ باهوش بود و خوش فکر و البته خیلی جذاب! تازه رزومه اش هم دست من بود و نمی توانست معدل دیپلمش را بعدا از من مخفی کند.

بعد که همکار شدند دفترشان کنار هم افتاد و آنطور که مکنزی می گوید خوش خندگی جف عامل اصلی معادله شد.

بزوس می گوید: تکلیفم از اول با خودم معلوم بود؛ همسری می خواستم که زیرک باشد و وقتی مکنزی را دیدم تقریبا تصمیمم قطعی بود.

با این حال جسارت مکنزی بیش تر بود و برای دعوت جف به اولین ناهار دونفره شان پیش دستی کرد. کلا سه ماه نامزد بودند و ظرف شش ماه در 1993 ازدواج کردند.

خیلی از ازدواجشان نگذشته بود که روزی جف با کلی هیجان، ایده فروشگاه اینترنتی کتابش را به مکنزی گفت: من اهل کاسبی نبودم ولی از لحن صدایش می توانستم اشتیاقش را متوجه شوم؛ و چه چیزی زیباتر از این که شاهد و همراه بالیدن همسرت باشی.

1994 بزوس ها از شغلشان در نیویورک کناره گیری کردند و برای تأسیس آمازون به سیاتل آمریکا رفتند. مکنزی می گوید: با ماشین شخصی رفتیم. کل راه را من راندم و جف با لپتاپ روی طرح تجاری ایده اش کار می کرد، بعد هم به چند نفری که گمان می کرد ممکن است به سرمایه گذاری تمایل داشته باشند زنگ زد.

آمازون که راه افتاد مکنزی اولین حسابدار شرکت شد. برای رایزنی های مهم هم می رفت؛ قرارداد آمازون با شرکت کتابفروشی بارنز و نابل را او راهنمایی کرد و به نتیجه رساند.

آن وقت ها یک خانه یک خوابه اجاره نموده بودند و فکرش را هم نمی کردند روزی چندین خانه اعیانی در چند جای آمریکا داشته باشند.

مکنزی تا سال 2013 خودش چهار فرزندشان و حتی خود جف را به مدرسه و سر کار می رساند. این ماجرای رانندگی خانوادگی بزوس ها مثل یک خانواده عادی، برای رسانه ها که به هر حال آن ها را عادی نمی دیدند همواره جلب توجه می کرد؛ اما خوب این چیزی بود که همه اشان دوست داشتند، آنقدر که جف هیچ وقت صبح زود کار نمی کرد و صبحانه را با خانواده می خورد.

مکنزی در این اثنا کتاب هم نوشت. جایی گفته: فکر می نماید جف بهترین خواننده کتابش است. با این حال جالب است که حاضر نشد برای نشر کتابش با آمازون قرارداد ببندد و مستقلا آن را منتشر کرد؛ به قول جف بزوس دم به تله نداد.

به گفته مکنزی آن ها مکمل هم بودند: او (جف) یک آدم اجتماعی است. ملاقات با آدم ها را دوست دارد. اهل میهمانی و حرف زدن است. اما من خیلی اهل اجتماعات بزرگ نیستم. حوصله جنجال های دور همی ها را هم ندارم.

جف در کار خانه هم همواره یاری حال مکنزی بود، ظرف می شست و خانه تکانی می کرد؛ با افتخار هم می گفت به نظرم این عاشقانه ترین کاری است که می کنم.

همه چیز در ظاهر خوب پیش می رفت تا این که در ژانویه 2019 جف در توییتر اعلام نمود بعد از 25 سال زندگی مشترک تصمیم گرفته اند از هم جدا شوند: خانواده و دوستان نزدیکمان در جریان بودند؛ بعد از یک دوره طولانی عاشقانه، مدتی به ناچار از هم جدا شدیم و در نهایت تصمیم به طلاق گرفتیم تا فقط دو دوست برای هم باقی بمانیم.

از قرار معلوم جف با فردی به نام لورن سانچز ارتباط مخفی داشته است. او چند ساعت بعد از اعلام طلاقش با مکنزی این موضوع را افشا کرد.

سانچز هم هرچند در زمان نوشتن این مقاله هنوز به طور رسمی طلاق نگرفته ولی از همسر سابق خود جدا شده تا رابطه علنی شده اش با جف مشکل ساز نگردد.

البته این رابطه مخفی برای جف بزوس ارزان تمام نشد. طی توافق طلاق 38 میلیارد دلار از سهام آمازون به مکنزی داده شد تا او به سومین زن ثروتمند دنیا تبدیل گردد. هر چند دارایی آمازون طی سال های اخیر به یک بیلیون دلار هم رسید و آن 38 میلیارد دلار تنها در حدود 4 درصد از سهام این شرکت است. برآورد شده مایملک خود بزوس در حدود 137 میلیارد دلار ارزش دارد.

سفری به انبارهای آمازون؛ سمفونی همکاری ماشین و انسان

این مطلب نسخه به روزشده مقاله ای است که اولین بار در تاریخ 1 فروردین 1395 در خبرنگاران مگ منتشر شده بود.

20amar.ir: آشنایی با علم آمار و ریاضیات

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6877

به "جف بزوس؛ مردی که همه او را با آمازون می شناسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جف بزوس؛ مردی که همه او را با آمازون می شناسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید