جزییات فراوری 22 دارو در حوزه زیستی

به گزارش کنفرانس هکا، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاون علمی و فناوری از فراوری 22 دارو در حوزه زیست اطلاع داد.

جزییات فراوری 22 دارو در حوزه زیستی

به گزارش خبرنگار مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاون علمی و فناوری در برنامه روی خط درباره اهمیت فراوری 22 دارو در حوزه زیست فناوری اظهار کرد: اگر به آمار 140 داروی فراوری شده زیستی جهان نگاه کنید؛ 22 دارو بسیار پرفروش هستند و بالاترین قیمت ها را دارند. ما با فراوری این 22 دارو می توانیم بگوییم که حجم عمده ای از احتیاجهای مان برطرف شده است.

قانعی ادامه داد: با فراوری این میزان دارو و با توجه به شرایط ارزی فعلی توانسته ایم یک میلیارد دلار سالیانه وارداتمان را کم کنیم. آمارنامه ای که هر سال توسط سازمان غذا و دارو منتشر می گردد، نشان می دهد که کدام دارو چه میزان ارزبری داشته است.

او در پاسخ به این سوال که چرا باید داروی زیستی فراوری کنیم، شرح داد: این داروها طیف وسیعی از بیماری ها را دربر می گیرد. بیشترین دلیل برای بیماران صعب العلاج است یعنی کسانی که دائم باید مصرف نمایند. عوارض دارو های شیمیایی برای بیمار قابل تحمل نیست؛ بنابراین بیمار ترجیح می دهد دارویی با عارضه کم و اثر بخشی بیشتر استفاده کند.

به گفته او اثر بخشی بیشتر با عارضه کمتر، هدف داروهای زیستی است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاون علمی در تعریف داروی زیستی و تفاوت آن با داروی شیمیایی، گفت: داروی زیستی بخشی از بدنه موجود زنده یا در فراوری آن از موجود زنده مانند باکتری و مخمر و ... استفاده نموده باشیم و آن چیزی هم خارج می گردد در حقیقت در بدن ما وجود دارد اما آن را شبیه سازی می کنیم برای مثال برای اینکه خونریزی نکند حتما در بدنش فاکتور 7 و 8 می خواهد، چون باعث می گردد تا خون او بند بیاید که به آن فاکتور خونی می گویند.

قانعی با بیان اینکه تراز داروی زیستی ایران بین المللی است، اعلام کرد: ما توانسته ایم این محصولات را صادر کنیم. بنابراین صادرات ما به سایر کشورها، نشانه کیفیت محصولات است.

او ادامه داد: این ظرفیت در کشور ما وجود دارد که علاوه بر تامین احتیاج داخل، صادرات داشته باشیم، اما کمپانی های عظیم جهان روی کشورها تسلط خاصی دارند و اجازه نمی دهند ایران وارد گردد؛ باوجود این به 17 کشور صادرات داریم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاون علمی و فناوری توضیح داد: اگر بخواهند با قیمت آن ها وارد نمایند باید دارایی های کشورشان را بدهند و نشانه آن این است که در همسایه ما داروی ایرانی ترکیه قبول کرد که در آنجا برود که فراوری و توزیع گردد؛ بنابراین این داروها یک ظرفیت صادراتی خوب دارد.

قانعی اضافه کرد: با توجه به دانش و ظرفیت بالایی که در کشورمان است، در منطقه رقیب نداریم که بخواهیم با آن رقابت کنیم، ولی در آسیا چین، هند، ژاپن و کره جنوبی رقبای ما هستند که در حال حاضر ما از کره جنوبی و هند جلوتر هستیم اما از ژاپن کمی عقب تر هستیم البته صندلی ما با چین دائم در حال تغییر است اگر تا دو سال آینده بقیه دارو ها درست گردد رتبه دوم را در آسیا از لحاظ فراوری خواهیم داشت.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاون علمی و فناوری یادآوری کرد: علاوه بر این 22 داروی زیستی که فراوری شده، قرار است 28 داروی جدید زیستی هم فراوری گردد.

او با بیان اینکه قرارداد این 28 دارو منعقد شده است، گفت: در آینده ای نزدیک ایران دیگر به داروی زیستی احتیاجی ندارد. تا 3 سال آینده 50 داروی زیست را خواهیم داشت و با یاری سازمان غذا و دارو هم برای سرعت بخشیدن به دریافت مجوزها؛ به اهدافمان خواهیم رسید.

قانعی درباره شرایط ایران در حوزه دارو های زیستی و نو ترکیب، توضیح داد: ما تمام تجهیزات و مواد اولیه را داخلی سازی می کنیم بنابراین ما یک صنعتی داریم که از درون رشد می نماید و هیچکس در جهان نمی تواند بگوید که تکنولوژی این داروی زیستی را فلان کشور به ایران داده است؛ پیچیده ترین فناوری که درون کشور رشد نموده است و به مرز های دیگر گسترش پیدا می نماید.

مجله عکسها: مجله تفریحی و سرگرمی عکسها

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8970

به "جزییات فراوری 22 دارو در حوزه زیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات فراوری 22 دارو در حوزه زیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید