تیک تاک تهدیدی برای اینستاگرام و فیسبوک

به گزارش کنفرانس هکا، در اواخر سال 2018، شرکت فیسبوک که تهدید تیک تاک را برای خود بسیار خطرناک می دید، از اپلیکیشنی به نام Lasso رونمایی کرد که عملکردی تقریبا مشابه با تیک تاک ارائه می داد.

تیک تاک تهدیدی برای اینستاگرام و فیسبوک

در میان صد ها شرکت و استارت آپی که قدم به عرصه وجود گذاشته اند، کمتر پیش آمده که شرکتی بتواند مانند استارت آپ چینی بایت دنس (ByteDance)، خالق اپلیکیشن تیک تاک (TikTok)، راستا رشد و محبوبیت را با چنین سرعتی بپیماید.

تیک تاک طی دو سال توانست خود را به جایگاهی برساند که اکنون از آن به عنوان رقیبی برای اینستاگرام، نت فلیکس، یوتیوب، اسنپ چت و حتی فیس بوک یاد می نمایند. این اپلیکیشن توانست در بیش از 150 کشور دنیا که به 75 زبان صحبت می نمایند، بیش از یک میلیارد دانلود را برای خود ثبت کند.

با یاری این اپلیکیشن، کاربران می توانند ویدئو های کوتاه خود را در حالت ها و با افکت های مختلف تهیه نموده و در شبکه های اجتماعی با دیگر کاربران دنیای به اشتراک بگذارند.

محیط کار با این نرم افزار به گونه ای طراحی شده که نیازی به ترجمه ندارد و استفاده از آن بسیار آسان است. این ویژگی، برگ برنده تیک تاک در مقایسه با نرم افزار های مشابه چینی همانند وی چت یا تنسنت محسوب می گردد.

استراتژی تیک تاک

ژانگ ییمینگ (Zhang Yiming)، بنیانگذار استارت آپ بایت دنس به همراه تیم خود در طراحی تیک تاک نشان داد که می توانند علاوه بر بازار چین، در یک بازار بین المللی نیز با دیگر شرکت های فعال، رقابت نمایند.

لازم به ذکر است نهاد های قانونگذار در چین قوانین سفت و سختی را پیش روی شرکت های آمریکایی قرار می دهند و دسترسی مردم این کشور به وب سایت ها و شبکه های اجتماعی را مسدود می نمایند. اما ژانگ ییمینگ، استراتژی مناسبی را برای تیک تاک برگزید؛ به این معنی که وی دو نسخه از این اپلیکیشن را فراوری کرد که یک نسخه برای چینی ها و متناسب با بازار اینترنت این کشور فراوری و نسخه دیگر برای کاربرانی از سراسر دنیا طراحی شد.

این استراتژی و راه چاره خلاقانه می تواند الگویی برای دیگر استارت آپ ها و شرکت هایی باشد که به دنبال جذب کاربرانی از سراسر دنیا هستند، به ویژه شرکت هایی که می خواهند از جمعیت میلیاردی چین نهایت استفاده را ببرند و با این روش می توانند نسخه ای از اپلیکیشن خود را همسو با قوانین و مقررات این کشور طراحی نمایند.

ژانگ که سابقه کار در شرکت مایکروسافت را دارد و یکی از کارآفرینان برجسته چین به شمار می رود، از همان اولین روز هایی که خود را در دنیای آی تی پیدا کرد، رویای راه اندازی شرکتی بزرگ و بی حدومرز را در سر می پروراند. او که اکنون تنها 36 سال دارد، جزو نسل جدیدی از چهره های تاثیرگذار چین به حساب می آید که به دنبال ادامه دادن راه بزرگانی همچون جک ما بنیانگذار علی بابا، رابین لی بنیانگذار بایدو و پونی ما موسس تنسنت است.

در حال حاضر، ارزش شرکت تحت راهنمایی ژانگ یعنی بایت دنس، حدود 78 میلیارد دلار برآورد شده است. بایت دنس، حمایت شرکت هایی همچون Sequoia از چین، Softbank Group از ژاپن، KKR از آمریکا، Hillhouse از چین و Sig Asia را پشت سر خود می بیند. اگرچه بایت دنس توانسته در چین، اعتماد نهاد های رگولاتوری را به دست آورد، اما کار این شرکت در عرصه بین المللی بسیار سخت است؛ چرا که بنا به دلایلی همچون مسائل امنیتی و مسائلی که برای شرکت های چینی مانند هوآوی در راه اندازی نسل پنجم شبکه ارتباطی یا همان 5 G. به وجود آمده، در معرض مسدود شدن و محدودیت های زیادی واقع شده است.

در آگوست 2012، یعنی 5 ماه بعد از را ه اندازی استارت آپ بایت دنس، ژانگ اولین اپلیکیشن موبایلی خود را تحت عنوان Toutiao که با نام Headlines نیز شناخته می گردد، ایجاد کرد. این اپلیکیشن از فناوری هوش مصنوعی بهره می برد و محتوای خبری به روز را در اختیار کاربران قرار می دهد.

در سال 2016 نیز، ژانگ از اپلیکیشن دیگری به نام Fouyin ویژه اشتراک ویدئو برای کاربران چینی پرده برداشت و یک سال بعد تیک تاک را برای استفاده کاربران دیگر کشور های دنیا توسعه داد. در همان سال، بایت دنس چیزی حدود 900 میلیون دلار را برای خرید یکی از اپلیکیشن های فعال در این زمینه به نام Musical.ly پرداخت کرد. نزدیک به 200 میلیون کاربر در دنیا از این کاربر استفاده می کردند.

بنابراین، تیک تاک توانست با تکیه بر فناوری هوش مصنوعی و استفاده از نوآوری های به کار رفته در اپلیکیشن Musical.ly، نگاه کاربرانی از سراسر دنیا را به خود جلب کند. در آگوست 2018، شرکت بایت دنس با ترکیب اپلیکیشن Musical.ly و تیک تاک، یک اپلیکیشن واحد را با عنوان تیک تاک روانه بازار کرد و جالب آنکه ظرف سه ماه توانست، بالغ بر 30 میلیون کاربر را به نصب و استفاده از این اپلیکیشن ترغیب کند.

محیط کار با این نرم افزار بسیار ساده و کاربرپسند طراحی شده و قادر است با توجه به سابقه استفاده کاربر از این برنامه و عادت های وی در مشاهده ویدئوها، پیشنهاد هایی را به وی ارائه می دهد. تیک تاک به وسیله آگهی ها و فروش محصولات مجازی همچون ایموجی ها و استیکر ها به کاربران، درآمد کسب می نماید.

گزارش ها نشان می دهد که تیک تاک توانسته در کشور های کمتر توسعه یافته، مناطق محروم چین و هند و به طور کل، کشور هایی که کاربران برای دسترسی به بعضی اپلیکیشن ها با محدودیت هایی روبروند، با استقبال خوبی روبرو گردد.

ژانگ در استفاده از فناوری نوظهور هوش مصنوعی در این اپلیکیشن نیز بسیار مصمم است و اعلام نموده که هدف این شرکت استفاه از قدرت هوش مصنوعی و یاری دریافت از رشد اینترنت موبایل برای به وجود آوردن تحولی عظیم در نحوه مصرف و دریافت اطلاعات توسط کاربران است.

در تیک تاک از الگوریتم هایی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می گردد که تجربه نسبتا شخصی را از کار با این اپلیکیشن برای هر کاربر فراهم می نماید و این روش ها، با آنچه که توسط شرکت های فیس بوک، نت فلیکس، اسپاتیفای و یوتیوب در استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه پیشنهاد ها به کاربران به کار گرفته می گردد، متفاوت است. بایت دنس طی یکی دو سال اخیر توانسته چند استارت آپ را خریداری و به مجموعه خود اضافه کند.

هر کدام از این اپلیکیشن ها، ویژگی های خاص خود را دارند و بایت دنس سعی دارد تا با ادغام این قابلیت ها، اپلیکیشنی جامع را در اختیار کاربران قرار دهد.

با این حساب، می توان گفت: شرکت هایی همچون فیس بوک، رقیبی جدید و بسیار جدی پیش روی خود خواهند دید. در سال 2018، تیک تاک توانست رده چهارم فهرست برترین اپلیکیشن های دانلودی غیربازی را از آن خود کند.

برای این اپلیکیشن، حدود 663 میلیون دانلود ثبت شد که این رقم برای فیسبوک برابر با 711 میلیون نصب عنوان شد. شواهد نشان می دهد که حدود یک چهارم دانلود های تیک تاک، از سوی هندی ها بوده به طوری که برای سه ماهه نخست سال 2019، بالغ بر 188 میلیون دانلود از سوی کاربران این کشور ثبت شده است. این در حالی است که این میزان دانلود، برای اپلیکیشن محبوبی همچون فیسبوک 176 میلیون بار گزارش شد.

واهمه فیسبوک از تیک تاک

در اواخر سال 2018، شرکت فیسبوک که تهدید تیک تاک را برای خود بسیار خطرناک می دید، از اپلیکیشنی به نام Lasso رونمایی کرد که عملکردی تقریبا مشابه با تیک تاک ارائه می داد و به زعم بسیاری از کارشناسان، صرفا برای خارج کردن این اپلیکیشن چینی از توجهات روزافزون کاربران طراحی و وارد بازار شده بود.

تعداد دانلود های Lasso در چهار ماهه نخست عرضه در آمریکا، حدود 70 هزار بار عنوان شده که در مقایسه به 40 میلیون دانلود تیک تاک در همین بازه زمانی، رقم ناچیزی به حساب می آید. هرچند تیک تاک مستقیما مشابه اینستاگرام (متعلق به فیس بوک) نیست و روی ویدئو تاکید بیشتری دارد، اما به نظر می رسد این اپلیکیشن نوظهور می تواند بسیاری از کاربران اینستاگرام را به سمت خود جلب کند.

به خصوص با توجه به علاقه مندی نسل جوان تر این اپلیکیشن احتمالا به زودی سایر شبکه های اجتماعی رقیب را به شدت تحت فشار قرار خواهد داد. افزایش محبوبیت تیک تاک در میان جوانان و نوجوانان، نگرانی هایی را برای کشور هایی همچون آمریکا به وجود آورده و اخیرا کمیسیون تجارت فدرال این کشور، تیک تاک را به دلیل عدم دریافت اجازه والدین برای گردآوری اسامی، آدرس ایمیل و دیگر اطلاعات شخصی افراد زیر 13 سال، 7/ 5 میلیون دلار جریمه کرد.

در هند نیز، استفاده از این اپلیکیشن از آوریل گذشته برای کاربران اندروید و iOS ممنوع اعلام و دلیل آن نیز تخریب فرهنگی عنوان شد. اما چند هفته بیشتر طول نکشید که وکلای بایت دنس توانستند مقامات این کشور را مجاب نمایند که سیستم تیک تاک قادر است مانع از نمایش محتوا های نامناسب برای بچه ها و نوجوانان گردد.

آن ها همچنین عنوان کردند که این اپلیکیشن همیشه به روزرسانی و مسائل شناسایی شده برطرف خواهد شد. به رغم تمامی سنگ اندازی هایی که در راستا حرکت روبه جلویی بایت دنس و اپلیکیشن تیک تاک انجام می گیرد، این شرکت برای رسیدن به هدف خود یعنی ایجاد امپراتوری از اپلیکیشن ها برای نسل جدید کاربران مصمم است.

بایت دنس با تیک تاک توانست این باور را در شرکت ها و استارت آپ ها به وجود آورد که می توانند به بازار های بین المللی نیز بیندیشند و خود را به عنوان رقیبی جدی برای شرکت های بزرگ فعال در این عرصه معرفی نمایند. چنین رویه ای سبب می گردد تا گزینه های بیشتری پیش روی کاربران دنیای دیجیتال قرار گیرد.

maeaedu.ir: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: فرادید
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6111

به "تیک تاک تهدیدی برای اینستاگرام و فیسبوک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیک تاک تهدیدی برای اینستاگرام و فیسبوک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید