توصیه هایی برای جلوگیری از مسمومیت بچه ها در سفر

به گزارش کنفرانس هکا، ندا فرح بخش، با تاکید بر اهمیت حفظ سلامت و تغذیه کودک در سفر اظهار کرد: ممکن است در طول سفر، زمان مصرف وعده های غذایی تغییر کند و زمانی که کودک گرسنه است، غذا آماده نباشد و در نتیجه مجبور به ریزه خواری و مصرف تنقلات می گردد، بنابراین بهتر است مقداری غذای آماده مانند ساندویچ کوکو، کتلت یا ساندویچ مرغ همراه خانواده باشد تا از ریزه خواری کودک جلوگیری گردد.

توصیه هایی برای جلوگیری از مسمومیت بچه ها در سفر

وی اضافه کرد: به علت اینکه احتمال فاسد شدن غذاهای حاوی سس مانند سالاد الویه زیاد است بهتر است این غذاها تهیه نگردد یا اینکه حتما باید در جعبه های حاوی یخ حمل گردد. در قطار یا هواپیما نیز می توانید همین کار را انجام دهید.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: تا جایی که امکان دارد زمان خواب و خوردن کودک را باید به گونه ای تنظیم کنید که کودک در آخر سفر گرسنه و خسته نباشد. اگر در هتل یا محل اقامت یخچال وجود داشته باشد، به راحتی می توان غذای دلخواه را تهیه و مصرف کرد. همواره یک شیشه آب جوشیده نیز با خود همراه داشته باشید.

وی با بیان اینکه احتمال آلودگی میکروبی و مسمومیت در بچه ها بسیار شایع است، اضافه کرد: در طول سفر، والدین باید به تغذیه و انتخاب غذای بچه ها خود اهمیت بیشتری دهند زیرا شرایط نگهداری مواد غذایی در خارج از منزل ممکن است موجب آلوده شدن مواد غذایی گردد و سموم غذایی، کودک را بیمار کند.

فرح بخش گفت: با توجه به اینکه بچه ها احتیاج به مواد مغذی مختلفی دارند، باید در طول روز از تمام گروه های غذایی شامل نان و غلات، گوشت، لبنیات، حبوبات و مغز دانه ها و میوه و سبزی ها به آن ها داده گردد.

وی اضافه کرد: در مواردی که شرایط به گونه ای است که می خواهید در رستوران غذا بخورید حتما در انتخاب غذا احتیاط لازم را داشته باشید و از مکان هایی کاملا بهداشتی غذا تهیه کنید زیرا بچه ها بسیار حساسند و احتمال آلودگی میکروبی و مسمومیت در آن ها بسیار زیاد است. به طور مثال باید از دادن غذاهایی که در آن ها از گوشت چرخ نموده استفاده شده مانند کباب، همبرگر و چیزبرگر پرهیز کرد زیرا احتمال کهنه بودن و مخلوط کردن مواد دیگر به غیر از گوشت داخل آن ها زیاد است و این مساله می تواند موجب ایجاد مسمومیت در بچه ها گردد.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بعلاوه باید از خوردن غذاهایی که از انواع سس برای خوش طعم کردن آن ها استفاده شده است نیز بپرهیزید زیرا امکان اینکه این غذاها کهنه و مانده باشد و برای پنهان کردن طعم و بوی بد آن ها از سس و ادویه زیاد استفاده شده باشد، بسیار است.

وی بیان نمود: در رستوران هم به جای سالاد برای بچه ها باید از ماست های پاستوریزه با مارک های شناخته شده که از سلامت آن ها اطمینان دارید بهره ببرید. به ظروفی که غذای کودک در آن سرو می گردد توجه کنید که کاملا استریل و تمیز باشند.

فرح بخش گفت: حتی بهتر است قاشق، چنگال، کارد و لیوان مخصوص کودک خود را به همراه داشته باشید و آن ها را با استفاده از مواد ضدعفونی کننده کاملا تمیز و استریل کنید و در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف نیز حتما پس از یک بار استفاده، آن ها را دور بریزید.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 فروردین 1403 بروزرسانی: 7 فروردین 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16297

به "توصیه هایی برای جلوگیری از مسمومیت بچه ها در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه هایی برای جلوگیری از مسمومیت بچه ها در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید