تقریبا نصف مردم دنیا ، بیماری های دهان و دندان دارند!

به گزارش کنفرانس هکا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اظهار داشت: شایع ترین بیماری های دهان ، شامل پوسیدگی دندان، بیماری شدید لثه، از دست دادن دندان و سرطان های دهان هستند.

تقریبا نصف مردم دنیا ، بیماری های دهان و دندان دارند!

سازمان دنیای بهداشت در گزارشی گفت: تقریبا نیمی از جمعیت دنیا از بیماری های دهان همانند پوسیدگی دندان، لثه های متورم و سرطان های دهان رنج می برند. در این گزارش تازه بر نابرابری های آشکار در دسترسی به خدمات بهداشت دهان تاکید شده چرا که این موضوع به شدت بر آسیب پذیرترین و محروم ترین جمعیت ها تاثیر گذاشته است.

تدروس آدهانوم دبیر کل سازمان دنیای بهداشت گفت: بهداشت دهان و دندان مدت هاست که در حوزه سلامت دنیای نادیده گرفته شده این درحالی است که بسیاری از بیماری های دهان را می توان با اقدامات ارزان پیشگیری و درمان کرد.

بنابر گزارش این سازمان، 45 درصد از جمعیت دنیا یا حدود 3.5 میلیارد نفر با پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر بیماری های دهان و دندان درگیر هستند. این گزارش که اولین تصویر جامع از شرایط موجود در 194 کشور است، نشان می دهد موارد ابتلا در دنیا طی 30 سال گذشته یک میلیارد افزایش یافته است و نشان می دهد بسیاری از مردم به روش های پیشگیری و خدمات درمانی مربوط به بیماری های دهان دسترسی ندارند.

شایع ترین بیماری های دهان شامل پوسیدگی دندان، بیماری شدید لثه، از دست دادن دندان و سرطان های دهان هستند. پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری است که حدود 2.5 میلیارد نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می دهد. بعلاوه تخمین زده شده بیماری شدید لثه که عامل اصلی از دست دادن کل دندان هاست، حدود یک میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار میدهد.

بنابر اعلام سازمان دنیای بهداشت، هر سال حدود 380 هزار مورد تازه ابتلا به سرطان دهان شناسایی می گردد. این گزارش نشان می دهد که سه چهارم افرادی که از بیماری های دهان و دندان رنج می برند در کشور های با عایدی کم و میانه زندگی می نمایند و در همه کشور ها بار بیشتر بیماری های دهان متوجه افراد کم عایدی، معلولان، سالمندانی که به تنهایی یا در خانه سالمندان زندگی می نمایند، افراد ساکن در منطقه ها دورافتاده و روستایی یا گروه های اقلیت است.

سازمان دنیای بهداشت گفت که این الگو برای سایر بیماری های غیرواگیر مانند سرطان ها، بیماری های قلبی-عروقی و دیابت مشابه است.

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 آبان 1401 بروزرسانی: 27 آبان 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13995

به "تقریبا نصف مردم دنیا ، بیماری های دهان و دندان دارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقریبا نصف مردم دنیا ، بیماری های دهان و دندان دارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید