ترانزیت یکی از عناصر کلیدی و زیربنا های توسعه مالی است

به گزارش کنفرانس هکا، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد گفت: حمل و نقل و ترانزیت از مهم ترین عناصر کلیدی توسعه مالی در کشورها بشمار می رود.

ترانزیت یکی از عناصر کلیدی و زیربنا های توسعه مالی است

به گزارش خبرنگار از ، محمود امتی عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد و نایب رئیس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در اولین همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در راستا توسعه مالی که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار گردید، هدف از برگزاری این همایش را دریافت نظرات و پیشنهادات و انتقاد های مربوط به ترانزیت در دو سه دهه اخیر دانست که به صورت جزیره ای و پراکنده بدان پرداخته می شده و گفت: نتوانسته ایم بهره لازم را از نظرات در این حوزه را ببریم و امروز جمع شده ایم تا مسائل و راه حل ها در این عرصه را مورد نقد و آنالیز قرار دهیم.

او به اهمیت ترانزیت اشاره نمود و ادامه داد: ترانزیت یکی از عناصر کلیدی و زیربنا های توسعه مالی است و از این منظر، کشور های صنعتی و توسعه یافته به حمل و نقل اهمیت زیادی می دهند. در این کشور ها سهم خدمات از فراوری بیشتر است و حمل و نقل در زمره یکی از همان خدمات است.

لزوم توجه بیشتر به جاده ابریشم

امتی از بی توجهی به جاده ابریشم به عنوان یکی از پتانسیل های ترانزیتی کشور انتقاد کرد و اضافه نمود: راستا چند هزار ساله جاده ابریشم در کشور ما کم رنگ دیده شده و راستا های دیگر رشد بیشتری داشته اند. این راستا باید بار دیگر مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد.

نایب رئیس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: به باور کارشناسان، ترانزیت بعد از نفت و گردشگری مزیت مالی کشور ماست؛ ما در تلاقی کریدور های بین المللی غرب به شرق و شمال به جنوب قرار داریم، اما متاسفانه آن طور که باید از این صنعت و فرصت بهره نبرده ایم.

او توضیح داد: یکی از مسائل کنونی ما این است که در بحث حمل و نقل و صادرات به کشور های آسیای میانه، عراق و افغانستان با چالش روبرو هستیم؛ اگر یک حمل و نقل بین المللی قوی و مقتدری داشته باشیم، این صنعت مهم ترین پشتوانه حمل ارزان و سریع محصولات صادراتی ما خواهد بود و در کنار آن صنایع دیگر ما نیز شکوفا خواهد شد. در صورت توسعه ترانزیت، 70 تا 80 هزار ناوگان به کشور اضافه خواهد شد و این تحولی عظیم را در اقتصاد ما به دنبال خواهد داشت.

امتی اضافه نمود: توسعه بنادر پایانه های مرزی و زیرساخت های جاده ها نیز نتیجه دیگری از توسعه ترانزیت است. با توسعه این صنعت، شاهد آبادانی و گسترش این مراکز خواهیم بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد با اشاره به محور های این همایش گفت: محور اول بحث اهمیت حمل و نقل و ترانزیت است. بحث افزایش درآمد ناخالص داخلی از ترانزیت، توسعه و رشد ناوگان کشور به تبع از ترانزیت، افزایش امنیت ملی و سهم ایران در مناسبات مالی و سیاسی کشور های همسایه در این محور قرار می گیرد؛ هر چقدر ترانزیت را توسعه دهیم به همان نسبت میزان چانه زنی ما در جهان افزایش می یابد. مراوده تجاری ما با کشور های خارجی بیشتر شده و مال التجاره و سرمایه گذاری آن ها نیز در کشور رشد می یابد. دیدگاه دوم این است که هر چقدر ترانزیت توسعه یابد، اشتغالزایی و تحرکات مالی در مرز ها و بنادر افزایش پیدا می نماید.

او درباره کاهش و تغییر راستا ترانزیت و عدم شکل گیری شرکت های قوی در این حوزه، توضیح داد: کارشناسان مهم ترین عامل ناکامی را عدم تدوین یک نظام جامع در حوزه ترانزیت می دانند؛ ما یک چارچوب کلی برای این موضوع نداشته ایم و بر همین اساس، محور دوم همایش درباره قوانین و مقررات مخل در حوزه ترانزیت و چالش های پیش رو است.

امتی از تعدد سازمان های دخیل و نقش متولی واحد در حوزه ترانزیت به عنوان محور سوم همایش نام برد و اضافه نمود: فقدان مدیریت واحد باعث شده تا در بسیاری از مرز ها در مورد فرایند ترانزیت دچار کشمکش بین نهادها، ارگان ها و سازمان های مختلف باشیم. در این قسمت متاسفانه ضعیف عمل شده است.

نایب رئیس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: نقش دانشگاه و مجامع علمی در توسعه ترانزیت چهارمین محور این همایش است. عدم دخالت مجامع علمی و دانشگاه ها و دریافت نظرات کارشناسی از این بخش ها یکی از مسائل امروز صنعت ترانزیت به شمار می آید.

/ ز.م

اروپا: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7858

به "ترانزیت یکی از عناصر کلیدی و زیربنا های توسعه مالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترانزیت یکی از عناصر کلیدی و زیربنا های توسعه مالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید