تجارت الکترونیک راهکاری مناسب در راستای توسعه صادرات صنایع دستی اصفهان در پساکرونا

به گزارش کنفرانس هکا، اصفهان به عنوان دومین شهر جامع صنایع دستی دنیا در قلب فلات تمدن ساز مرکزی ایران واقع شده، لذا فعالیت بیش از 60 هزار هنرمند در این محدوده که در قالب 199 رشته صنایع دستی فعالیت می نمایند باعث شده تا یک سوم صنایع دستی فعال دنیا در این پهنه فرهنگی متمرکز گردد.

تجارت الکترونیک راهکاری مناسب در راستای توسعه صادرات صنایع دستی اصفهان در پساکرونا

بدون شک هرگاه سخن از اصفهان به میان می آید در کنار جاذبه های ارزشمند تاریخی، همگان از هنر و هنرمندی مردمان این دیار در طی اعصار مختلف سخن ها رانده اند، به گونه ایی که کمتر گردشگری است که به اصفهان سفر نموده و از صنایع دستی این دیار، ره آوردی را برای عزیزانش به ارمغان نبرد.

با توجه به آمار موجود، بیش از 60 هزار نفر هنرمند صنایع دستی در حال حاضر در مناطق مختلف استان در بیش از 199 رشته صنایع دستی فعال هستند. لذا بر اساس آمار موجود سازمان دنیای صنایع دستی، بیش از یک سوم رشته های صنایع دستی فعال دنیا در استان اصفهان موجود است و این در حالی است که از زمان ها گذشته تا به امروز بیش از یک هزار فروشگاه عرضه صنایع دستی نیز در استان برپاشده که از این تعداد بیش از 500 فروشگاه در مجموعه بزرگ میدان امام (ره) (نقش دنیا) فعال است. با این وصف اقتصاد صنایع دستی استان اصفهان تا حد زیادی به صورت مستقیم به رونق صنعت گردشگری (داخلی و خارجی) وابسته است.

با روینمودهای جدید اقتصاد دنیای در سده بیست و یکم میلادی، و در راستای توسعه توأمان اقتصاد و فرهنگ از یک سو و ایجاد تدریجی رقابتی تنگاتنگ در میان صنایع مختلف به منظور عرضه و فروش کالاهای خود به مشتریان در سراسر دنیا، به نظر می رسد با گذشت دو دهه از سده بیست و یکم میلادی، به تدریج عرضه کالا بر تقاضای مصرف کنندگان برخلاف جو بازارهای دنیای در سده بیست میلادی پیش گرفته است. لذا می توان به راحتی پیش بینی کرد که در این رقابت تنگاتنگ دنیای، شیوه های سنتی بازاریابی ازجمله برپایی فروشگاه های صنایع دستی و عرضه مستقیم و سنتی کالاها و محصولات به تنهایی کارساز نیست. در این میان شیوع بیماری کرونا و تعطیلی پی در پی بسیاری از صنایع (در همه دنیا) بر همگان ثابت کرد که شیوه های سنتی در عرضه کالا و محصولات به تنهایی نمی تواند چرخ اقتصاد متوقف شده جوامع را به حرکت درآورد، با این وصف حال که به تدریج به ایام پساکرونا وارد می شویم، به نظر می رسد حداقل در حوزه صنایع دستی ما به سرعت نیازمند بهره مندی از شیوه های نوین در راستای عرضه محصولات خود به بازارهای دنیای هستیم.

هم اینک شایسته است به منظور اندیشیدن به این مقوله ابتدا به داشته های خود در اصفهان بنگریم. اگر چه به بعضی از این توانمندی ها در ابتدای این نوشتار اشاره شد، لکن در این میان می توان به شناسایی بیش از 40 هزار نفر هنرمند صنایع دستی و شناسنامه دار کردن فعالیت های آنان (از مجموع 60 هزار نفر هنرمند) در کنار وجود بیش از یک هزار فروشگاه عرضه صنایع دستی، فعالیت بیش از پنج هزار کارگاه فراوری صنایع دستی و دریافت صدها نشان ملی و بین المللی اصالت محصولات صنایع دستی توسط هنرمندان اصفهان نیز اشاره نمود. با آنالیز این آمارها می توان به نیکی دریافت که در حال حاضر نزدیک به 200 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در امر فراوری و عرضه محصولات صنایع دستی در استان اصفهان فعال هستند که این تعداد در کنار افراد خانواده خود جمعیتی در حدود یک میلیون نفر را بالغ می گردد.

حال این مجموعه بزرگ به دلیل بروز ویروس کرونا به مدت دوماه است که تعطیل شده و آسیب های فراوانی را نیز از این منظر متحمل شده و از طرفی دیگر به نظر نمی رسد صنعت گردشگری نیز که خود از این ویروس دچار آسیب های جدی شده بتواند زخم هایش را تا چند ماه آینده ترمیم کند. پس در این میان پرسشی مطرح می گردد و آن اینکه چه باید کرد؟

به نظر می رسد امروزه همگی ما در عصر انفجار فناوری ارتباطات به سر می بریم وازیک سو همگی نیک بر قدرت این فناوری واقفیم و از سوی دیگر خوشبختانه هم از نظر کمیت وهم از نظر کیفیت در زمینه محصولات صنایع دستی هم در اصفهان وهم در سایر نقاط کشور عزیزمان ایران حرف های زیادی در سطح دنیای برای گفتن داریم.

در حال حاضر آمارها حاکی است که بیش از 55 شرکت در استان اصفهان در طی پنج سال اخیر به تدریج با درک این ظرفیت بزرگ به سمت تجارت الکترونیک محصولات صنایع دستی حرکت نموده و اکثراً هم تجارب پیروزی را در این زمینه اندوخته اند. لذا هم اکنون با استفاده از این تجربه پیروز و آمادگی تدریجی بازارهای دنیای پس از اتمام دوران رخوت ناشی از اعمال محدودیت ها (ایام قرنطینه)، باید کوشش کنیم تا از این فرصت پیش رو که این بیماری کرونا به صورت غیرمستقیم در اختیارمان قرار داده استفاده کنیم و با شناسایی ظرفیت های بازارهای دنیای و همچنین با شناسایی و شناخت صحیح ذائقه های جدید مردم کشورهای هدف و درک شور و اشتیاق آنان برای یک زندگی توأم با هیجان پس از سرانجام ایام نسبتاً طولانی محدودیت های قرنطینه، به سرعت و پیش از آنکه سایر رقبا، بازارهای مجازی را مجدد در اختیار خود قرار دهند به سمت معرفی و توسعه عرضه الکترونیک صنایع دستی اصیل خود گام برداریم تا از این طریق ضمن جبران آسیب های وارده به اقتصاد ملی در این حوزه، صندلی خود را نیز در اقتصاد دنیای در غیبت موقت رقبا تثبیت کنیم.

* کارشناس ارشد میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10615

به "تجارت الکترونیک راهکاری مناسب در راستای توسعه صادرات صنایع دستی اصفهان در پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت الکترونیک راهکاری مناسب در راستای توسعه صادرات صنایع دستی اصفهان در پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید