بیماری بروس ویلیس چیست و آیا امکان درمان دارد؟

به گزارش کنفرانس هکا، به تازگی اعلام شد که بروس ویلیس بازیگر شناخته شده هالیوودی به علت ابتلا به بیماری آفازی بازنشسته شده و دیگر در فیلم ها به نقش آفرینی نمی پردازد.

بیماری بروس ویلیس چیست و آیا امکان درمان دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس، آفازی بیماری ای است که در آن به دلیل اختلال مغزی مشکلاتی در تکلم، خواندن و نوشتن فرد ایجاد می گردد. این بیماری کم تر شناخته شده می تواند بر اثر سکته مغزی، تومور، آسیب به سر یا سایر آسیب های مراکز زبانی مغز ایجاد گردد. هم چنین، این بیماری می تواند به وسیله عفونت مغزی یا بیماری آلزایمر ایجاد گردد. در آمریکا، انجمن ملی آفازی تخمین می زند که 2 میلیون نفر از اختلالات ناشی از این بیماری تاثیر پذیرفته و سالانه نزدیک به 180 هزار نفر به این اختلال مبتلا می شوند.

خانواده ویلیس روز چهارشنبه اعلام کردند که این بازیگر 67ساله مبتلا به آفازی است، اما هیچ جزئیاتی در خصوص دلیل احتمالی آن ارائه نکردند. برندا راپ پژوهشگر شناختی دانشگاه جان هاپکینز که با افراد مبتلا به این بیماری کار می نماید می گوید: برای یک بازیگر، آفازی بسته به شدت آن می تواند چالش بزرگی باشد.

راپ می افزاید: می توانید تصور کنید که چقدر خسته نماینده است اگر نتوانید کلمات را پیدا کنید، اگر نتوانید کلمات را در قالب جملات سازماندهی کنید، اگر نتوانید کاری کنید که دهان تان صدا هایی را که می خواهید فراوری کند.

برای بیشتر افراد آفازی در نتیجه سکته مغزی رخ می دهد چرا که پس از آن خون رسانی به بخشی از مغز متوقف شده است. بدون اکسیژن و مواد مغذی، سلول های مغز می میرند و این امر منجر به مشکل در بازیابی کلمات می گردد. آفازی روی هوش تاثیری ندارد. بعضی از افراد ظرف مدت چند ماه به طور چشمگیری بهبود می یابند. دیگران ممکن است احتیاج داشته باشند راه های دیگری برای برقراری ارتباط پیدا نمایند.

گفتار درمانی و زبان درمانی می توانند یاری نماینده باشد. پژوهشگران در حال آنالیز انواع تازه گفتار درمانی و روش های غیرتهاجمی مانند روشی که از پالس های مغناطیسی برای تحریک سلول های مغزی استفاده می نماید برای درمان آفازی هستند. آفازی با طیف وسیعی از شرایط عصبی از جمله سکته مغزی، آسیب سر و یک شرایط دژنراتیو (فرسایشی تخریبی) به نام آفازی پیشرونده اولیه همراه است. این اختلال اغلب پنهان بر توانایی افراد برای بیان خود با کلمات و یا درک زبان کلامی تاثیر می گذارد.

منبع: فرارو
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13871

به "بیماری بروس ویلیس چیست و آیا امکان درمان دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری بروس ویلیس چیست و آیا امکان درمان دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید