بشر حس بویایی اش را از دست می دهد!

به گزارش کنفرانس هکا، دانشمندان اخیراً آنالیز را بر اساس استشمام دو گونه رایحه متفاوت به انجام رساندند که یافته های آن نشان می دهد که بشر ممکن است به تدریج حس بویایی خود را از دست بدهد.

بشر حس بویایی اش را از دست می دهد!

به گزارش خبرنگاران، گیرنده های بویایی مواد شیمیایی موجود در هوا را شناسایی می نمایند که در بینی ما نفوذ می نمایند، اما گیرنده های بویایی از فردی به فرد دیگر بسیار فرق دارد. پیش از این، یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که هر دو نفر به طور میانه در بیش از 30 درصد از ژن های گیرنده بوی بد خود، تفاوت های عملکردی دارند. این یافته شرح می داد که چرا بعضی از افراد ممکن است بوی تند یا دلپذیری را درک نمایند که شخص بعدی حتی نمی تواند آن را تشخیص دهد.

حالا یک مطالعه تازه که به وسیله Bingjie Li از موسسه تغذیه و سلامت شانگ های رهبری شد، از 1000 چینی و 364 نفر از مردم نیویورک خواستند تا بویی از 10 رایحه، از جمله دو بو را که مردم اغلب آن ها را متفاوت درک می نمایند یا اصلاً درک نمی نمایند، یعنی یک نوع مشک مصنوعی به نام Galaxolide و یک مولکول کلیدی مرتبط با بوی بدن زیر بغل انسان، را ببویند. آنچه آن ها پیدا کردند، از یک فرضیه قدیمی حمایت می نماید که حس بویایی انسان ممکن است در طول زمان به دلیل تغییرات در ژن هایی که گیرنده های بویایی ما را رمزگذاری می نمایند، تحلیل رفته باشد.

محققان شدت و خوشایندی بو ها را در مقیاس 100 درجه ای ارزیابی کردند و تنوع ژنتیکی در ژن های بویایی شرکت نمایندگان را آنالیز کردند، به این امید که تغییرات مرتبط با نحوه درک مردم از رایحه ها را پیدا نمایند. لی و همکارانش می نویسند: مقایسه این تنوع ادراکی با تنوع ژنتیکی به ما امکان می دهد تا نقش گیرنده های بویایی را شناسایی کنیم. بر همین اساس، تیم تحقیق دو گیرنده بوی تازه را شناسایی کردند؛ یکی که گالاکسولید یا بویی تمیز، شیرین و پودری که در بسیاری از عطر ها استفاده می گردد را حس می نماید و دیگری که ماده شیمیایی به نام 3M2H را تشخیص می دهد؛ یکی از حدود 120 ترکیبی که بوی بدن انسان را تشکیل می دهد.

جهش در ژن های کدنماینده این گیرنده ها که بر اساس آن افراد رایحه ها را قوی تر یا با شدت کمتر درک نمایند، تأثیر می گذارد، اما ژنتیک تنها بخش کوچکی از تفاوت را شرح می دهد. لی و همکارانش، این دو تغییر ژنتیکی تازه و 27 جهش شناخته شده مرتبط با بو را آنالیز کردند و سن تکاملی زمانی که هر جهش وارد ژنوم ما شد و اینکه آیا این تغییرات باعث می گردد گیرنده های بوی انسان نسبت به بو ها کمتر یا بیشتر حساس شوند را مقایسه کردند. آن ها می نویسند: با خلاصه کردن تمام تغییرات ژنتیکی منتشر شده که با ادراک بو مرتبط است، دریافتیم افرادی که از لحاظ ژنتیکی، گیرنده های بویایی مشابهی با اجداد خود دارند، بو ها را شدیدتر درک می نمایند. در واقع اجداد این افراد به نسبت دارای گیرنده های بویایی بیشتری از افراد مورد مطالعه هستند. این محققان می افزایند: اگرچه هدف پژوهش این مسئله نیست، اما یافته های ما نشان می دهد که مجموعه ژن بویایی پستانداران و مشخصاً انسان ها، در طول زمان تحلیل رفته است.

البته این ایده تازهی نیست، زیرا یک فرضه قدیمی وجود دارد که نشان می دهد با تبدیل شدن بینایی به حس غالب ما، انسان ها به مرور درحال از دست دادن حس بویایی خود هستند. تقویت نماینده این نظریه این واقعیت است که انسان ها و بعضی پستانداران دیگر، صد ها ژن بویایی کمتر از دیگر هم نوعان خود مثل موش ها دارند و این نشان می دهد حدود نیمی از ژن های بویایی که ما در اختیار داریم، دیگر عمل نمی نمایند.

با این حال، این پیشنهاد که حس بویایی انسان در طول زمان به آرامی محو می گردد، به شدت مورد مناقشه قرار گرفته است. محققان دیگر قبلاً این موضوع را مطرح نموده اند که حس بویایی ما آنقدر ها هم که فکر می کنیم بد نیست و به مطالعات تست بویایی اشاره می نمایند که نشان می دهد حتی با وجود ژن های بویایی کمتر نسبت به حیوانات دیگر، توانایی تشخیص بوی انسان حتی از بعضی حیوانات دیگر بهتر است. جان مک گان، عصب شناس دانشگاه راتگرز، در سال 2017 نوشت: مانند سایر پستانداران، انسان ها می توانند تعداد بی نظیری از بو ها را تشخیص دهند و حتی می توانند جهت های بویایی در فضای باز را دنبال نمایند. وی اضافه نمود؛ آنچه مهم است، تعداد ژن های رمزنماینده گیرنده های بو یا حتی تعداد نورون های انسان نیست، بلکه این است که چگونه برای حس بویایی ما کار می نمایند.

آسیفه مجید روانشناس دانشگاه رادبود نیز در سال 2017 گفت: مطالعه معمولی [بویایی]بر شرکت نمایندگان غربی متمرکز است، که در فرهنگی زندگی می نمایند که بویایی در آن به طور خاص شرح داده نشده است. در حالی که مردمان دیگر نقاط دنیا به دلیل فرهنگی که دارند، در تشخیص بو و نامگذاری آن بهتر عمل می نمایند. روی هم رفته هنوز میان دانشمندان اتفاق نظر جامعی در مورد نظریه مشهور از دست رفتن تدریجی حس بویایی بشر وجود ندارد، اما بینگ جی لی و همکارانش باور دارند که دانش ژنتیک این فرضیه را تا حدود زیادی تأیید می نماید. نتیجه این مطالعه در نشریه PLOS Genetics به چاپ رسیده است.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 27 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13349

به "بشر حس بویایی اش را از دست می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بشر حس بویایی اش را از دست می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید