برگزاری سومین جلسه معاونان فرهنگی باشگاه های لیگ فزونی در سازمان لیگ
به گزارش کنفرانس هکا، سومین جلسه معاونان فرهنگی باشگاه های لیگ فزونی با حضور مدیران فرهنگی فدراسیون و سازمان لیگ برگزار گردید.
به گزارش خبرنگاران و به نقل از سایت سازمان لیگ فوتبال ایران، سومین جلسه معاونان فرهنگی باشگاه های لیگ فزونی به دعوت حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ با حضور معاونان فرهنگی 12 باشگاه لیگ فزونی، غلامحسین زمان آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال، حجت الله بهمنی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ امروز (یکشنبه - 8 دی) برگزار گردید. در این نشست معاونان فرهنگی باشگاه ها ضمن ارائه گزارش فعالیت های فرهنگی صورت گرفته در نیم فصل پیشنهادها و راهکارهای خود را برای بهبود فضای فرهنگی در نیم فصل دوم مسابقات ارائه کردند.
بهمنی: فرهنگ دغدغه اول فوتبال و ورزش کشور است
غلامحسین زمان آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال ضمن بیان اهمیت انجام فعالیت های فرهنگی در فوتبال از تمام باشگاه ها درخواست کرد که در این زمینه فعال تر از گذشته عمل نمایند.
حجت الله بهمنی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ هم با تأکید بر انجام فعالیت های فرهنگی در فوتبال گفت: متأسفانه در گذشته باشگاه ها از نظر فرهنگی توجه کمی به مسائل فرهنگی نشان می دادند، اما در سال های اخیر فرهنگ تبدیل به دغدغه اصلی مدیران ورزش و فوتبال کشور و مدیران باشگاه ها شده است. مسئولان فرهنگی نیز باید اقدام های مناسب فرهنگی را از خودشان آغاز نمایند. اقدام هایی مثل راستگویی، صداقت و سایر سجایای اخلاقی را در رفتارشان به نمایش بگذارند.
وی در ادامه اضافه نمود: متأسفانه در نیم فصل اول بعضی باشگاه ها تا اواسط مسابقات هنوز معاون فرهنگی باشگاه خود را انتخاب و معرفی ننموده بودند، اما این مرتبه خوشحالیم که 12 باشگاه لیگ فزونی در این نشست حضوری مثبت و مؤثر دارند.
معاون فرهنگی نفت آبادان: همیار طرفداران را فعال کردیم
عبدالرحیم صفری، معاون فرهنگی باشگاه صنعت نفت آبادان اولین نفری بود که در این جلسه صحبت هایش را مطرح نمود و گفت: از سازمان لیگ فوتبال تشکر می کنم که عامل برگزاری این جلسات شده است. ما در باشگاه نفت آبادان در نیم فصل اول همیار طرفداران را فعال نموده و با هماهنگی نیروی انتظامی و یگان ویژه ساماندهی روی سکوهای استادیوم تختی در آبادان را به همیاران طرفدار سپردیم. همچنین مناسبت های مختلف فرهنگی را در طول نیم فصل اول مانند هفته معلولان، روز پزشک و... را گرامی داشتیم.
وی اضافه نمود: همیاران طرفداران باشگاه نفت آبادان همچنین از طرفداران میهمانی که به آبادان می آیند مراقبت و محافظت می نمایند. از سویی دیگر باشگاه نفت آبادان آمادگی کامل دارد که کانون بانوان طرفدار را هم زیر نظر معاونت فرهنگی باشگاه راه اندازی کند و به بانوان تماشاگر هم خدمت رسانی کنیم. درهای خروج و ورود مخصوص بانوان هم در استادیوم تختی آبادان در نظر گرفته ایم.
معاون فرهنگی فولاد خوزستان: انحلال کانون های طرفداری عجولانه بود
ساسان سیاح طاهری، معاون فرهنگی باشگاه فولاد خوزستان هم صحبت هایش را این گونه آغاز کرد: از روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ به جهت برگزاری این نشست ها تشکر می کنم، اما می خواهم که فاصله برگزاری نشست ها کمتر گردد و این جلسه ها بیشتر برگزار گردد. از سویی دیگر ایجاد معاونت فرهنگی در باشگاه ها به خصوص باشگاه های صنعتی که چارت تشکیلاتی و اداری معینی دارند کار دشواری بود، زیرا تغییر چارت این باشگاه های صنعتی به راحتی امکانپذیر نیست. در نهایت در باشگاه فولاد پست مدیر فرهنگی ایجاد شد که همان وظایف معاونت فرهنگی را انجام می دهد.
وی اضافه نمود: انتظار داریم که باشگاه ها از مدیران فرهنگی خود حمایت بیشتری انجام بدهند. واحد فرهنگی باشگاه ها مسائل فراوانی دارند و برای دریافت بودجه هم باید چانه زنی های بسیاری انجام بدهند.
طاهری با بیان فعالیت های فرهنگی باشگاه فولاد عنوان نمود: بهمن یا اسفند سال جاری می توانیم میزبان مدیران فرهنگی باشگاه ها باشیم تا از نزدیک شاهد فعالیت های فرهنگی باشگاه فولاد باشند. البته انحلال کانون های طرفداری به نظر عجولانه می آمد، زیرا بعضی از مشوقان باشگاه ها ریشه دارند و می توانند روی سکوها یاری حال باشگاه ها باشند. از سویی دیگر باشگاه فولاد خوزستان یکی از اولین باشگاه هایی بود که کانون بانوان طرفدار خود را هم تأسیس و راه اندازی کرد و این آمادگی را هم داریم که کانون بانوان طرفدارمان در مسابقات ملی از تیم ملی حمایت نمایند.
معاون فرهنگی نساجی مازندران: وظایف معاونت های فرهنگی دقیق معین گردد
رضا نادری، معاون فرهنگی باشگاه نساجی مازندران نیز گفت: بهتر است که وظایف معاونت های فرهنگی باشگاه ها به طور دقیق معین گردد و این وظایف از سوی سازمان لیگ به باشگاه ها ابلاغ گردد. از سویی دیگر معاونت های فرهنگی بودجه ای برای انجام فعالیت های مناسب فرهنگی ندارند و دست خالی هم نمی گردد کار زیادی انجام داد. از سویی دیگر اگر قرار است کانون بانوان طرفدار فعال گردد این مسئله را اعلام رسمی نمایند تا بتوانیم جوابگوی بانوان طرفدار نساجی باشیم و در این زمینه نیز اقدام های لازم را انجام بدهیم.
وی اضافه نمود: طرفداران نساجی همیشه تیم های میهمان را مورد تشویق قرار می دهند و حتی به آنها با خواندن متنی خوشامدگویی می نمایند. ضمن اینکه به نظرم برای لیدرهای باشگاه ها نیز باید اقدام های مناسبی انجام داد و اقدام های تشویقی و کلاس های آموزشی در این زمینه برگزار کنیم.
معاون فرهنگی ذوب آهن: رسانه ها به فعالیت های فرهنگی بیشتر توجه نمایند
سیدوحید طباطبایی، مسئول فرهنگی باشگاه ذوب آهن اصفهان گفت: خوب است که فراخوانی برای لیدرها داشته باشیم، زیرا فرهنگ سازی در فوتبال از روی سکوها آغاز می گردد. باید کانون های طرفداری سازماندهی مجدد شوند. بخش نامه و دستورالعمل های لازم باید از سوی نهادهای بالادستی مثل سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به باشگاه ها ابلاغ گردد.
وی اضافه نمود: بولتن های آموزشی از سوی سازمان لیگ فوتبال به باشگاه ها ارسال گردد تا باشگاه ها نیز در این زمینه بتوانند اقدام های مناسب تری را انجام بدهند. ضمن اینکه باید بگویم رسانه ها معمولا کمتر اخبار فعالیت های فرهنگی را پوشش می دهند و از رسانه ملی توقع می رود که توجه بیشتری به فعالیت های فرهنگی که به خصوص قبل از آغاز مسابقات انجام می شوند را پوشش بدهند.
معاون فرهنگی سپاهان: بند فرهنگی در قرارداد بازیکنان گنجانده گردد
محسن شکل آبادی، معاونت فرهنگی باشگاه سپاهان اصفهان گفت: سه پیشنهاد برای بهتر شدن فعالیت های فرهنگی باشگاه ها دارم. اول اینکه مسئولان فرهنگی به تیم ها نزدیک تر شوند و همراه تیم فوتبال باشند. ما در باشگاه سپاهان یک درصد از مبلغ قرارداد بازیکنان را صرف امور خیریه می کنیم. پیشنهاد دوم این است که در قرارداد بازیکنان بند فرهنگی گنجانده گردد و در صورتی که بازیکنی اقدامی مثبت و مؤثر فرهنگی انجام داد مبالغی به بازیکنان پرداخت گردد.
وی اضافه نمود: پیشنهاد سوم این است که در مراسم فزونین ها نیز قهرمان یا پهلوان فرهنگی داشته باشیم. انتخاب این قهرمان فرهنگی فاکتورهای خاص خود را داشته باشد.
زمان آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال در این زمینه گفت: ما به دنبال ایجاد یک کوچ فرهنگی (مربی فرهنگی) هستیم. معاون فرهنگی در واقع این مربی فرهنگی در تیم های لیگ فزونی خواهد بود. از سویی دیگر وزارت ورزش اعلام نموده باشگاه ها مکلف هستند که سه درصد از بودجه شان را اختصاص به کار فرهنگی بدهند و معاونت های فرهنگی این بودجه را از مدیران باشگاه ها پیگیر باشند.
معاون فرهنگی پرسپولیس: اقدام های فرهنگی مدیر محور شده است
حسین خبیری، معاون فرهنگی باشگاه پرسپولیس گفت: خوشحالم که اقدام های فرهنگی از لیدر محور به مدیر محور تغییر پیدا نموده است. از سویی دیگر اینکه بگوییم 3 درصد از بودجه باشگاه باید به کارهای فرهنگی اختصاص داده گردد خوب است اما ضمانت اجرایی ندارد زیرا ما منصوب مدیر باشگاه هستیم. بهتر است بخشنامه های فرهنگی به باشگاه ابلاغ گردد. از سویی دیگر مدیران باشگاه ها باید بدانند که اقدام های فرهنگی بازخورد مثبتی دارد.
وی اضافه نمود: اگر هم قرار است ورود بانوان در مسابقات لیگ برتر اجرایی گردد این مسئله را زودتر به باشگاه ها اعلام و ابلاغ نمایند تا قبل از دقیقه 90 بتوانیم کارها را به طور مناسب ساماندهی کنیم.
معاون فرهنگی ماشین سازی تبریز: با تکنولوژی داوری سکوها آرام تر می شوند
میرحسن محمودپور، معاون فرهنگی باشگاه ماشین سازی تبریز ضمن بیان فعالیت ها فرهنگی این باشگاه هم گفت: در صورتیکه از تکنولوژی یاری داور ویدیویی استفاده کنیم جو استادیوم ها به میزان زیادی بهتر خواهد شد. زیرا بخش زیادی از فحاشی تماشاگران مربوط به اشتباهات داوران در مسابقات فوتبال است.
معاون فرهنگی تراکتورسازی تبریز: برای فرهنگ سازی باید فرهنگ شناسی کرد
حامد طلوعی، معاون فرهنگی باشگاه تراکتورسازی تبریز هم گفت: برای فرهنگ سازی در فوتبال باید ابتدا فرهنگ شناسی کنیم و مختصات طرفداران باشگاه های مختلف را هم باید بدانیم تا بتوانیم به درستی در این زمینه برنامه ریزی کنیم.
معاون فرهنگی نفت مسجدسلیمان: در فوتبال همه مسایل باید شفاف سازی گردد
سیروس حیدری، معاون فرهنگی باشگاه نفت مسجدسلیمان ضمن بیان فعالیت های فرهنگی این باشگاه گفت: استادیوم خانگی تیم نفت مسجدسلیمان به نام شهید بهنام محمدی 13 ساله است. بنابراین در کارهای فرهنگی باید همه مدیران باشگاه ها و فوتبال پاک دست باشند و به صورت شفاف مسایل را بیان نمایند.
معاون فرهنگی باشگاه گل گهر سیرجان: فرهنگ در بطن فوتبال قرار گیرد
مسعود سنجری پاریزی، معاون فرهنگی باشگاه گل گهر سیرجان گفت: بخش فرهنگی باشگاه ما بیش از سه درصد از بودجه باشگاه را در اختیار دارد و تمامی مناسبت ها و اقدام های فرهنگی را هم در زمان مسابقات لیگ برتر و هم در طول هفته انجام می دهیم. از سویی دیگر این آمادگی را داریم که میزبان معاونت های فرهنگی باشگاه ها در سیرجان باشیم.
وی اضافه نمود: فقط انتظار داریم که اقدام های فرهنگی در متن فوتبال قرار بگیرند نه در حاشیه و پیوست. باید بتوانیم که فرهنگ مناسب را در بطن فوتبال نهادینه کنیم.
معاون فرهنگی باشگاه سایپا: فرهنگ سازی را از بازیکنان آغاز کنیم
خانم افسانه حسن زاده، مسئول فرهنگی و تربیتی باشگاه سایپای تهران گفت: آن طور که من متوجه شدم فرهنگ سازی در فوتبال مختص تماشاگران و لیدرها شده است. در حالی که باشگاه ها می توانند اقدام های فرهنگی را با کار روی بازیکنان خودشان آغاز نمایند. در این زمینه ما اقدام های مثبت و مؤثری در باشگاه سایپا انجام داده ایم. حتی برای بازیکنان تیم های پایه خودمان اقدام های تربیتی و فرهنگی مثبتی را آغاز نموده ایم که با استقبال تمام بازیکنان روبرو شده است.
وی اضافه نمود: برای بعضی بازیکنان تیم های پایه اقدام های فرهنگی نظیر کتابخوانی، حضور در سینما و تئاتر و... انجام داده ایم. البته به شرطی که بازیکنان اصول فرهنگی و تربیتی ساده ای مثل پرتاب نکردن بطری آب و... را حتی در تمرین های تیم رعایت نمایند.
معاون فرهنگی باشگاه پیکان: فعالیت های فرهنگی الزام آور شوند
امیرمهدی نفر، معاون فرهنگی باشگاه پیکان تهران هم گفت: بخش اعظم مسائل فرهنگی فوتبال به دلیل این است که تعریف جامع و کاملی از فرهنگ در فوتبال نداریم. باید سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در بخش فرهنگی باشگاه ها نیز اقدام های الزام آوری را انجام بدهند. همان طوری که در بخش صدور پروانه حرفه ای باشگاه ها چنین اقدام هایی انجام شد.
در خاتمه اعلام شد: چهار باشگاه استقلال، شهر خودرو، شاهین شهرداری بوشهر و پارس جنوبی که نماینده ای در این نشست فرهنگی نداشتند تا مورد سؤال قرار بگیرند که چرا نماینده باشگاه های آنها در این جلسه حاضر نشده اند.
منبع: خبرگزاری تسنیم