با پنج استارتاپ برتر حوزه ویرایش ژن بیشتر آشنا شوید

به گزارش کنفرانس هکا، به تازگی نشریه علوم زیستی BioTechniques پنج استارتاپ برتر این حوزه را معرفی نموده است، استارت آپ هایی که از ابزار های ویرایش ژن CRISPR برای شکل دادن به آینده زیست فناوری و زیست پزشکی استفاده می نمایند.

با پنج استارتاپ برتر حوزه ویرایش ژن بیشتر آشنا شوید

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به تازگی نشریه علوم زیستی BioTechniques پنج استارتاپ برتر این حوزه را معرفی نموده است، استارت آپ هایی که از ابزار های ویرایش ژن CRISPR برای شکل دادن به آینده زیست فناوری و زیست پزشکی استفاده می نمایند.

از زمانی که کریک و واتسون ساختار DNA را در دهه 1950 کشف کردند، دانشمندان درک جامعی از نحوه خواندن کد ژنتیکی پیدا کردند. کشف ابزار ویرایش ژن CRISPR-Cas 9 در سال 2012، امکان بازنویسی و اصلاح این کد ژنتیکی را برای دانشمندان فراهم نموده است. ویرایش ژن CRISPR شامل استفاده از یک RNA راهنما و یک آنزیم (معمولا Cas 9) برای شناسایی و جدا کردن رشته های DNA است که محققان را قادر می سازد توالی های ژنومی را ویرایش نمایند. در نتیجه این پیشرفت در ویرایش ژنوم، در دهه گذشته شرکت های علمی و پزشکی ابزار های قدرتمند CRISPR را برای حل مسائل پیچیده در بخش هایی مانند مراقبت های بهداشتی، کشاورزی و انرژی توسعه داده اند.

در اینجا 5 شرکت نوپای پیشرو در این حوزه معرفی می شوند:

Inscripta

اندرو گارست، رایان تی. گیل و تانیا لیپسکامب Inscripta را در سال 2015 تأسیس کردند. این شرکت زیست فناوری، یک پلتفرم مهندسی ژنوم دیجیتال ایجاد نموده است که فناوری های مرتبط با CRISPR را متحول می نماید. این اولین پلتفرم رومیزی در دنیا برای مهندسی ژنوم دیجیتال مقیاس پذیر است. Inscripta به ویژه برای توسعه MAD 7™ شناخته شده است، که پذیرش گسترده ابزار های CRISPR را در محیط های تجاری و دانشگاهی تشویق نموده است. محصول CRISPR Inscripta شامل نسخه های سنتز شده و طبیعی آنزیم MADzymes است. این آنزیم های بهبودیافته ویژگی هایی مانند تشخیص توالی های بازها، بهبود راندمان برش و انواع سینتیک آنزیم ها را ارائه می دهند.

Mammoth Biosciences

جنیفر دودنا، جانیس چن، لوکاس هرینگتون و تروور مارتین، Mammoth Biosciences را در سال 2017 تأسیس کردند. این شرکت مستقر در کالیفرنیا، یک پلتفرم تشخیص مبتنی بر CRISPR ایجاد نموده است که محققان می توانند آزمایش هایی را برای کاربرد های تشخیصی ایجاد نمایند که تشخیص بیماری های انسانی را ممکن می سازد. Mammoth Biosciences در حال حاضر از پلتفرم اختصاصی خود برای کشف پروتئین های تازه Cas و غلبه بر چالش های مرتبط با سیستم های CRISPR-Cas استفاده می نماید. این شرکت همچنین پلتفرمی را برای شناسایی ویروس کرونا ایجاد نموده که برای تشخیص COVID-19 کلیدی است.

علاوه بر این، Mammoth Biosciences یک جعبه ابزار گسترده CRISPR را برای ویرایش پیشرفته DNA ایجاد نموده است. این ابزار ها برای برنامه های مراقبت های بهداشتی، هم برای آزمایش در خانه و هم در کلینیک، تغییردهنده بازی هستند. این شرکت اکنون در نظر دارد راهکار های خود را برای بسیاری از بخش های دیگر از جمله کشاورزی و دفاع زیستی نیز توسعه دهد.

Spotlight Therapeutics

الکس مارسون، پاتریک هسو و جاکوب کورن Spotlight Therapeutics را در سال 2017 تأسیس کردند. Spotlight Therapeutics مستقر در کالیفرنیا یک پلتفرم ویرایش ژن فعال و هدفمند ساخته است که دانشمندان می توانند از آن استفاده نمایند تا جمعیت های سلولی خاصی را در داخل بدن، هدف قرار می دهند. این شرکت با چالش های تحویل سلولی، ویروسی و نانوذراتی در ویرایش ژن CRISPR مقابله می نماید.

Spotlight Therapeutics همچنین در حال ساختن نسل بعدی محصولات CRISPR است که به ویژه بر مسائل تحویل در محیط های in vivo و ex vivo تمرکز دارد. همچنین، این شرکت در حال توسعه برنامه های کاربردی ایمونوآنکولوژی است که شامل برنامه ریزی مجدد ریزمحیط تومور برای تقویت ایمنی بیشتر آن است.

Refuge Biotechnologies

استنلی چی، بینگ سی وانگ و دیوید پارکینسون Refuge Biotechnologies را در سال 2015 تأسیس کردند. این شرکت مستقر در کالیفرنیا، درمان های سلولی را بر اساس فناوری های CRISPRa (فعال سازی) و CRISPRi (تداخل) برای مبارزه با سرطان با فعال کردن یا سرکوب ژن ها توسعه می دهد. این تعدیل نماینده های دقیق عملکرد ژن می توانند انواع مختلفی از عملکرد های درمانی را بدون ایجاد ویرایش دائمی در ژنوم ایجاد کند. Refuge Biotechnologies بر روی انواع روش های درمانی کار می نماید که به سمت تحقیقات بالینی در حال پیشرفت هستند.

Ligandal

آندره واتسون و کریستین فاستر، Ligandal را در سال 2013 تأسیس کردند. Ligandal مستقر در کالیفرنیا، از لیگاند ها (مولکول های زیستی کوچکی که در گیرنده های خاص روی سطح سلول قرار می گیرند) برای توسعه نسل بعدی مواد زیستی غیر ویروسی مبتنی بر پروتئین استفاده می نماید. Ligandal فناوری مفهومی را ارائه نموده است که مکانیسم های تحویل درون تنی را برای ابزار های ژنتیکی، مبتنی بر CRISPR و غیره، ساده می نماید. این شرکت زیست فناوری به ویژه به علت سیستم SARS-BLOCK™ خود مشهور است. این سیستم مجموعه ای از داربست های پپتیدی مصنوعی را ترکیب می نماید که به عنوان پادزهر-واکسن در برابر ویروسی که عامل کروناویروس است عمل می نماید. Ligandal همچنین یک پلتفرم نانوپزشکی ایجاد نموده است که کد های پستی مولکولی یا گیرنده های درون و روی سلول ها را هدف قرار می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 خرداد 1401 بروزرسانی: 2 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13793

به "با پنج استارتاپ برتر حوزه ویرایش ژن بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با پنج استارتاپ برتر حوزه ویرایش ژن بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید