سال جاری خودرو گران می گردد؟
به گزارش کنفرانس هکا، شیوه اداره صنعت خودروسازی باید تغییر کند، لازم است این وضعیت دستخوش تغییراتی جدی گردد و دولت خود را یک جا از این صنعت بیرون بکشد و در نقش سیاستگذار ظاهر گردد، والا این نارضایتی ها ادامه خواهد یافت و صنعت خوردوسازی ایران را در موقعیت متزلزلی قرار خواهد داد.
خبرنگاران- فربد زاوه گفت: شرایط صنعت خودروسازی در امسال بدون تغییر روینمودها ، بهبودی را تجربه نخواهد نمود .
این کارشناس صنعت خودرو در تبادل نظر با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه شرایط ارزی ایران به دلیل شرایط تحریمی بی تردید بهبود نخواهد یافت، ادامه داد: ما در جنگ اقتصادی به سر می بریم و تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، نشان می دهد نقطه آسیب پذیری ما در کجاست.
وی گفت: صنعت خودروسازی ایران نیز در سال های اخیر نه تنها از وضعیت کنونی در رنج است بلکه اگر به فکر حل بحران های کنونی نباشد، این مسائل در شرایط کنونی تشدید نیز خواهد شد.
زاوه با اشاره به اینکه خودروسازان به رغم افزایش شدید قیمت ها زیان های بسیار سنگینی را متحمل شده اند، توضبح داد: صورت های اقتصادی شش ماهه نشان می دهد هم سایپا و هم ایران خودرو زیان های هنگفتی نموده اند، گفت: وقتی هم مشتری از قیمت و کیفیت ناراضی است و هم خودروساز ضرر می دهد و هم دولت مجبور است بخشی از این زیان را با حمایت های ویژه جبران کند، چرا باید این روند را ادامه دهیم؟
او تغییر رویکرد را در این حوزه ضروری دانست و گفت: شیوه اداره صنعت خودروسازی باید تغییر کند، لازم است این وضعیت دستخوش تغییراتی جدی گردد و دولت خود را یک جا از این صنعت بیرون بکشد و در نقش سیاستگذار ظاهر گردد، والا این نارضایتی ها ادامه خواهد یافت و صنعت خوردوسازی ایران را در موقعیت متزلزلی قرار خواهد داد.
زاوه با تاکید بر اینکه موافقان صنعت خودروسازی در شرایط کنونی تاکید دارند که این صنعت مانع خروج ارز از کشور می گردد، گفت: پاسخ من به این افراد این است که زیان ناشی از مصرف بالای بنزین را چگونه در این میان توجیه می کنید، هر چند این شیوه سبب نشده است صنعت خوردوسازی ایران مانع خروج ارز گردد.
او در شرح این مطلب ادامه داد: به عنوان مثال در سال 1396 بین 5 تا 6 میلیارد دلار ارز برای واردات قطعات یدکی از ایران خارج شده است، این به چه معناست؟ نشان دهنده این است که این قطعات در خطوط فراوری مصرف می گردد نه در قالب و صندلی لوازم یدکی چرا که مصرف واقعی ایران در حوزه لوازم یدکی حد. د 1.5 میلیارد دلار است.
آیا قیمت ها باز افزایش می یابد؟
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت خودرو در امسال نیز دستخوش افزایش خواهد شد یا خیر؟ گفت: به نظر من خرید خودرو دیگر اولویت مصرف نماینده واقعی نیست و وقتی مصرف نماینده واقعی از میدان خارج گردد، کسی در بازار نیست که سرمایه گذار با تکیه بر حضورش بتواند خودرو خریداری کند.
وی گفت: من معتقدم قیمت خودرو میل به افزایش دارد اما متاسفانه دیگر قدرتی برای خرید خودروها نیست و قیمت ها به وضعیتی رسیده است که مشتری توان انتخاب آن را ندارد.
وی با تاکید بر اینکه تورم در امسال نیز روندی افزایشی را طی خواهد نمود، گفت: ما در فضایی انتزاعی نمی توانیم در مورد میزان رشد تورم صحبت کنیم چرا که میزان رشد تورم در گرو وضعیت ارزی و میزان تنگ تر شدن حلقه تحریم علیه ایران است.
او با اشاره به اینکه اقتصاد ایران نیازمند بازنگری است، گفت: وقتی من از تغییر رویکرد رد صنعت خودروسازی صحبت می کنم، اشاره ام به وضعیتی است که پیش تر در حوزه فراوری لوازم خانگی با آن روبرو شدیم. دیدیم دولت در این صنعت؛ میدان را به بخش خصوصی باخت چرا که دیگر این صنایع دولتی نمی توانند کاری را از پیش ببرند.
چرا قیمت خودروها بالاست؟
وی در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت خودرو حتی پیش از طوفان تورمی سال 1397 بالا بود، گفت: خودروسازان تسهیلات بانگی بالایی را دریافت نموده اند و بهره بالایی بابت این تسهیلات پرداخت می نمایند.
او در شرح این مطلب ادامه داد: در حقیقت سهم بهره های بانکی در قیمت خودرو به شکلی کاملا غیر منطقی بالاست، در عین حال این خودروسازان زیان انباشته نیز دارند، در حقیقت مواد مصرفی بین 55 تا 60 درصد بهای تمام شده خودرو را تشکیل می دهد و 40 تا 45 درصد باقیمانده قیمت را بیمه، اقتصادیات بر ارزش افزوده، حمل و نقل، بازاریابی، خدمات پس از فروش و ... تشکیل می دهد و این خود نشان می دهد سهم اقلامی جز مواد اولیه و قطعات در مشخص قیمت تمام شده چقدر بالاست.
او افزود: به این ترتیب با اصلاح ساختاری می توان هزینه های جانبی را تا حد بسیار زیادی کاهش داد و صنعت خوردوسازی در ایران چاره ای جز پیمودن این راه ندارد.
منبع: زندگی امروزayrokh.ir: مجله گردشگری و مسافرتی
cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها