استان مرکزی از گردشگر سهمی نبرده است

به گزارش کنفرانس هکا، کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار گردید.

استان مرکزی از گردشگر سهمی نبرده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی استان روز گذشته چهارم دی ماه 97 در کارگروه میراث فرهنگی استان گفت: استان مرکزی حد واسط مرکز کشور است اما متاسفانه تنها به حلقه اتصال استان ها تبدیل شده و از گردشگر سهمی نبرده است در حالی که هر شهرستان استان دارای یک پتانسیل منحصر بفرد است. استان در صد سال اخیر به واسطه استقرار صنایع مختلف جزو اهداف صنعتی کشور قرار گرفته ، هرچند شاید در بحث محیط زیست مسائلی وجود داشته باشد، اما به هر حال در حوزه صنعتی انتفاعی برای استان مرکزی حاصل شده است اما در حوزه گردشگری که صنعتی پایدار و پاک است کاملا به بهره مانده ایم.

ایزدی اضافه نمود: از هزار و 600 میلیارد دلار گردش اقتصادی در صنعت گردشگری دنیا که صنعت و اقتصاد پاک به شمار می رود متاسفانه ایران پیروز به جذب سهم مناسبی از این اقتصاد نشده و به دلایل بسیار ساده این انتفاع تاکنون صورت نگرفته است. در استان مرکزی یکی از دلایل این مسئله عدم تبلیغات مفید و برندسازی بوده که استان را به معبری گذری تا مقصدی گردشگری بدل نموده است.

او علت اصلی عدم پیروزیت در توسعه گردشگری را عدم تبلیغات مناسب به عنوان عامل اصلی سرمایه گذاری دانست و بیان نمود: استان همدان تنها به واسطه پتانسیل های مرکز استان پیروز به جذب گردشگر شده در حالی که استان مرکزی در شهرستان های مختلف خود ظرفیت های ویژه ای دارد، اما به دلیل نبود تبلیغات مناسب تاکنون برندسازی درخصوص استان صورت نگرفته است. شهر نراق به عنوان یک ظرفیت هویت ساز در دوره ای که بیش از هر چیز به عناصر فرهنگی احتیاجمدیم و روستاهایی مانند وفس، بواسطه عدم معرفی مناسب برای گردشگران ناشناخته باقی مانده اند.

ایزدی اظهار کرد: استان بواسطه جغرافیا و موقعیت خاص خود می تواند در ایام تعطیل پذیرای سرریز استان های تهران و قم باشد در حالی که تاکنون به عنوان یک حلقه واسط بین استان ها بوده است، در حالی که می توان با معرفی ظرفیت ها استان مرکزی را از حالت استان گذری خارج کرد. میراث فرهنگی به عنوان بخش دولتی باید در کنار بخش خصوصی هم افزایی داشته باشد و با استفاده از توان رسانه ها در جهت معرفی ظرفیت ها اقدام کند در غیر این صورت از بن بست مسائل خارج نمی شویم.

او با بیان اینکه باید نگاه جدیدی برای معرفی استان مرکزی به عنوان مقصد جدید گردشگری در پیش گرفت، اضافه نمود: هیچ بخش و صنعتی از حیث فراوری ثروت، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی نمی تواند به مانند حوزه گردشگری اثرگذار باشد، اما متاسفانه استان مرکزی علیرغم توان و ظرفیت از نظر جذب و جلب گردشگر وضعیت مناسبی ندارد.متاسفانه عموما میراث فرهنگی به عنوان مانعی در جهت توسعه گردشگری مطرح می گردد در حالی که این مجموعه باید موتور محرکی در این راستا باشد بر این اساس میراث فرهنگی استان برای توسعه پایدار و همه جانبه و کسب سهم و انتفاع مناسب از اقتصاد گردشگری کوشش خواهد نمود.

او با تاکید بر اینکه سیاست یک بام و دو هوا عمل کردن ها در حوزه گردشگری چالش هایی در پی دارد، اضافه نمود: در روستای حسین آباد بغدادی اراک بعضی واحدها فاقد سند یا فاقد تغییر کاربری هستند که این امر مانع صدور مجوز شده و از طرفی بعضی از مجوزها توسط اصناف صادر می گردد که این دوگانگی باعث بروز چالش و تنش می گردد و نظارت را مختل می نماید.

ایزدی اضافه نمود: در روستای نظم آباد اراک نیز همین مسائل وجود دارد البته بناست طرح مطالعاتی در این راستا تهیه گردد، همچنین برای اجرای طرح مطالعاتی ویژه روستای شهرستانک و حسین آباد اعتباراتی احتیاج است که تاکنون تخصیص نیافته است که کوشش خواهد شد ظرف هفته جاری مشاور اجرای طرح مطالعاتی انتخاب گردد و با مساعدت جهت تامین اعتبار، کار تسریع گردد.

با تصویب 11طرح در کارگروه چهارم دی ماه، 1051 میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در حوزه گردشگری انجام می گیرد. همچنین479 شغل مستقیم و 1500 شغل غیر مستقیم در این طرح ها ایجاد می گردد.

ayrokh.ir: مجله گردشگری و مسافرتی

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 5391

به "استان مرکزی از گردشگر سهمی نبرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استان مرکزی از گردشگر سهمی نبرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید