آیا باید به حضور گوشی های پرچمدار 1400 دلاری عادت کنیم؟

به گزارش کنفرانس هکا، در سال 2018 در دنیای فناوری، گوشی های پرچمدار 1000 دلاری سروصدای زیادی راه انداختند. با وجود اینکه این گوشی ها فقط 100 تا 150 دلار از اغلب رقبای خود گران تر بودند، اما عبور از مرز 1000 دلار همواره مورد توجه گسترده ای قرار می گرفت. به عنوان مثال می توانیم به معرفی گوشی هایی مانند هواوی P20 پرو، گلکسی نوت 9 و آیفون X اشاره کنیم که کاربران زیادی در مورد قیمت بسیار بالای این گوشی ها اظهارنظر می کردند. سامسونگ سال گذشته از یک گلکسی نوت 1200 دلاری رونمایی کرد اما حالا نه تنها جدیدترین پرچم دار سامسونگ با قیمت 1400 دلاری روانه بازار شده، بلکه شرکت های هواوی و اوپو هم چنین رویکردی را اتخاذ کرده اند.

آیا باید به حضور گوشی های پرچمدار 1400 دلاری عادت کنیم؟

1000 دلار برای کاربران ساکن کشورهای پیشرفته هم مبلغ زیادی به حساب می آید و پذیرش 1400 دلار نسبت به آن بسیار سخت تر است. در کشورهایی مانند ایران که کاربران قدرت خرید بسیار کمتری دارند، چنین مقایسه ای معمولا انجام نمی گردد زیرا در هر صورت معمولا کاربران ثروتمند توان خرید چنین گوشی هایی را دارند.

در دفاع از گوشی های پرچمدار 1000 دلاری

به راحتی می توان از وجود گوشی های 1000 دلاری دفاع کرد چون عموما این گوشی ها از امکانات جذابی بهره می برند. به عنوان مثال می توانیم به گلکسی نوت 9 اشاره کنیم. این گوشی از سخت افزار پیشرفته، امکانات جانبی (جک هدفون، درگاه کارت حافظه و دیگر موارد)، باتری بزرگ، نمایشگر و دوربین عالی، اسپیکرهای استریو، قلم S-Pen و دیگر ویژگی های جذاب بهره می برد.

البته ما در اینجا قصد نداریم بگوییم که تمام کاربران باید 1000 دلار برای خرید گوشی جدید هزینه کنند زیرا حتی در کشورهای پیشرفته هم چنین مبلغی ارزان محسوب نمی گردد. اما در این میان، باید به قیمت گوشی های رقیب نوت 9 هم اشاره کنیم. پیکسل 3 ایکس ال و ال جی V40 در همان سال با قیمت 900 دلاری معرفی شده اند و نوت 9 فقط 100 دلار از آن ها گران تر بود. بحث در مورد اینکه آیا این 100 دلار اضافی ارزشش را دارد یا نه، در مقایسه با شکاف هایی که اکنون شاهد آن هستیم، به هیچ وجه تناسب ندارد.

400 دلار صرف چه بهبودهایی شده است؟

این بحث در حال حاضر بیش از دو سال قبل اهمیت دارد. بسکمک از سازندگان گوشی های پرچمدار از مرز 1000 دلار عبور نکرده اند و فعلا سه گوشی گلکسی اس 20 اولترا، هواوی P40 پرو پلاس و اوپو فایند ایکس 2 پرو قیمت 1400 دلاری را معین کرده اند. ما دیدیم که سامسونگ با معرفی گوشی 1000 دلاری نوت 9 توانست ویژگی های جذابی را به ارمغان بیاورد. اما در ازای پرداخت 400 دلار اضافی، چه چیزهایی نصیب کاربران می گردد؟

از بین ویژگی های شاخص این گوشی می توانیم به سنسور دوربین اضافی، زوم 100 برابری (که فقط 4 برابری آن اپتیکال است)، پشتیبانی از اینترنت 5G و باتری 5000 میلی آمپر ساعتی اشاره کنیم. هواوی P40 پرو پلاس و اوپو فایند ایکس 2 پرو هم دارای دوربین همه فن حریف و ویژگی های سخت افزاری جذاب و متنوعی هستند. هیچ یک از این گوشی ها ضعف قابل توجهی ندارند و تجربه کاربری بسیار خوبی را ارائه می دهند. اما چنین معینه هایی هرچند فوق العاده هستند، اما هنوز هم نمی توانند این اختلاف قیمت وسیع را توجیه کنند.

حدود دو سال قبل، با اختلاف قیمت 100 دلاری بین برخی از گوشی های پرچمدار سروکار داشتیم و این موضوع سروصدای زیادی ایجاد کرد. اما حالا که با اختلاف قیمت بین 200 تا 600 دلاری سروکار داریم (با توجه به گوشی های مورد مقایسه)، چرا این موضوع به اندازه دو سال قبل کمتر مورد توجه قرار گرفته است؟

قیمت گذاری از کنترل خارج شده

وقتی به دیگر گوشی های سامسونگ نگاهی می اندازیم، مشکل عمیق تر می گردد. مدل معمولی گلکسی اس 20 با قیمت 999 دلاری، یعنی 100 دلار گران تر از نسل قبلی، روانه بازار شده است. گلکسی اس 20 پلاس (به همراه 5G) هم 1199 دلار قیمت دارد. سامسونگ برای نسل جدید پرچم داران خود جانشینی برای گلکسی S10e معرفی نکرد که پرچم دار مقرون به صرفه ای محسوب می شد. ظاهرا این استراتژی منجر به کاهش فروش این خانواده شده که البته بدون شک بخشی از این موضوع به بحران ویروس کرونا برمی گردد.

در حال حاضر قیمت مناسب ترین گوشی پرچمدار سامسونگ به اندازه بهترین پرچمدار سامسونگ در دو سال قبلی است. اما در این میان کاربران در ازای پرداخت مبلغی مشابه، تجربه خرید بسیار متفاوتی را پشت سر می گذارند. زمانی که در سال 2018 گوشی گلکسی نوت 9 را خریداری می کردید، می دانستید که یکی از بهترین گوشی های اندرویدی را دریافت می کنید. اما با نگاه به مدل معمولی گلکسی اس 20، می بینید که سامسونگ برای رساندن آن به قیمت 1000 دلاری، ویژگی هایی را حذف کرده است. حذف ویژگی های مختلف برای رسیدن به قیمت 1000 دلاری یک جمله عجیب برای تایپ کردن و یک کار عجیب وغریب برای انجام دادن است.

زمانی که مبلغ هنگفت 1000 دلار را برای خرید گوشی هزینه می کنید، انتظار دارید که بهترین ها نصیبتان گردد ولی وقتی که می فهمید این گوشی فاقد بهترین ویژگی ها است، احساس خوبی به شما دست نمی دهد. هرچند تکنولوژی با سرعت زیادی به سمت بهتر شدن حرکت می کند، ولی حتی موبایل ها هم به اندازه این اختلاف قیمت گسترده پیشرفت نکرده اند؛ روی هم رفته، به اندازه این اختلاف قیمت هنگفت شاهد بهبودهای گسترده ای نیستیم.

خشم درست در زمان اشتباه

دو سال قبل، کاربران بر سر گوشی های 1000 دلاری تا حد زیادی اعتراض کردند. اما در واقعیت، چنین قیمتی تنها یک افزایش قیمت نه چندان زیاد در برابر گوشی های رقیب بود. این در حالی است که چنین خشمی باید در حال حاضر به وجود بیاید. با توجه به اینکه بیشتر گوشی های پرچمدار فعلی حدود 1000 دلار و حتی کمتر قیمت دارند، این فاصله قیمت پرچم داران سامسونگ، اوپو و هواوی بیشتر از همیشه شده و به نظر می رسد قرار نیست این فرایند صعودی به انتها برسد.

در رابطه با این افزایش قیمت سوالی که مطرح می گردد این است که آیا این فرایند اصلا به ثبات می رسد یا نه. اگرچه قیمت 1000 دلار قیمت بالایی به حساب می آید، اما عدد رند خوبی بود و به عنوان یک سقف مناسب انجام وظیفه می کرد. در حال حاضر، قیمت گلکسی اس 20 اولترا 20 دلار بالاتر از گلکسی Z Flip به حساب می آید بنابراین قیمت پرچم داران حتی از گوشی های تاشو بسیار گران قیمت هم قیمت بیشتری پیدا کرده اند. این فرایند چه زمانی به اتمام می رسد؟

با قیمت 1400 دلاری، می توانیم گوشی های پرچمدار را با دیگر گجت های مصرفی جذاب مقایسه کنیم. به عنوان مثال می توانید تلویزیون بسیار عالی ال جی B9 مبتنی بر پنل اولد را با قیمت کمتر از گلکسی اس 20 اولترا خریداری کنید. همچنین با پرداخت 1300 دلار لپ تاپ گیمینگ با پردازنده نسل نهم i7 و کارت گرافیک دارای فناوری Ray Tracing نصیبتان می گردد.

البته در این میان نباید رویدادهای جهانی را از قلم بیندازیم که بر زندگی همه ما تاثیر دارد. به لطف شیوع ویروس کرونا، کشورهای مختلف وارد دوران رکود اقتصادی می شوند و در چنین وضعیتی، به سختی می توان هزینه هنگفت برای خرید گوشی جدید را توجیه کرد. در همین رابطه، می توانیم به تصمیم دولت آمریکا برای اهدا 1200 دلار به بیشتری آمریکایی ها اشاره کرد که در این دوران به عنوان کمک خرج آن ها انجام وظیفه کند. چنین مبلغی از قیمت گلکسی اس 20 اولترا و اوپو فایند ایکس 2 پرو کمتر است و همین موضوع بار دیگر قیمت هنگفت این گوشی ها را حتی در کشور پیشرفته ای مانند آمریکا به ما یادآور می گردد.

در نهایت، میزان ارزش گوشی یک موضوع شخصی است و برخی افراد هیچ مسئله ای در مورد پرداخت مبالغ هنگفت برای خرید گجت ها ندارند. با این حال، باید بگوییم که به جایی رسیده ایم که افزایش قیمت دیگر امکانات اضافی را توجیه نمی کند. به عنوان مثال کاربران آمریکایی با پرداخت 600 دلار کمتر می توانند دو سوم امکانات اس 20 اولترا را با خرید ال جی V60 به دست بیاورند. زوم اپتیکال و کیفیت بالای دوربین در محیط های کم نور بسیار جذاب است، اما نه به اندازه ای که این مقدار مبلغ هنگفت را پرداخت کنیم.

انتها باید خاطرنشان کنیم این مطلب از دیدگاه یک فرد آمریکایی نوشته شده و در کشورهایی مانند ایران، عمده کاربران فقط می توانند گوشی های بسیار ارزان تری را خریداری کنند و به همین خاطر چنین اختلاف قیمت گوشی های پرچمدار برای این افراد اهمیت زیادی ندارد.

5 باور نادرست ولی رایج در مورد گوشی های هوشمند

منبع: Android Authority

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

طفره: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9838

به "آیا باید به حضور گوشی های پرچمدار 1400 دلاری عادت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا باید به حضور گوشی های پرچمدار 1400 دلاری عادت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید