آیا بازی های اقتباس شده از شوگون به میزان سریال آن پیروز هستند؟

به گزارش کنفرانس هکا، شوگون (Shogun) یک مینی سریال آمریکایی است که از فوریه 2024 از شبکه های هولو و اف ایکس در حال پخش است. این درام تاریخی که در قرن هفدهم ژاپن اتفاق می افتد، از رمان محبوب جیمز کلاول (James Clavell) به همین نام در سال 1975 اقتباس شده است.

آیا بازی های اقتباس شده از شوگون به میزان سریال آن پیروز هستند؟

داستان این سریال حول محور جان بلکثورن (John Blackthorne) می چرخد که ملوانی بریتانیایی است که خود را غرق شده در سواحل ژاپن می بیند. بلکثورن با وارد شدن به دنیایی که آن را نمی فهمد، درگیر منظره سیاسی پیچیده ژاپن فئودال می گردد. او در مبارزات میان اربابان جاه طلب، مانند لرد توراناگا که برای رسیدن به برای موقعیت شوگون یعنی بالاترین مقام در سرزمین رقابت می نمایند، وارد می گردد. این سریال با دریافت نقدهای درخشان و بحث های مختلفی که در خصوص آن وجود دارد، در حال حاضر سر و صدای زیادی به پا نموده است. با این حال این مینی سریال اولین اقتباس از آثار کلاول نیست و یک مینی سریال دیگر از آن در سال 1980 با هنرنمایی توشیرو میفونه و دو بازی ویدیویی نیز وجود دارد.

نکته اینجاست که شوگون یک رمان گسترده و بلندپروازانه سیاسی است که داستانی از دسیسه های خانوادگی، دایمیوهای شرور و تضاد و در هم آمیختن فرهنگ ها را روایت می نماید. در این میان بازی های ویدیویی دهه 80 میلادی هنوز چندان پیشرفته نبودند و قرار دادن چنین مضامینی در بازی ها کار سختی بود، اما توسعه دهندگان دو برابر در سال های 1986 و 1989 کوشش خود را کردند. کوشش هایی که البته چندان پیروز نیستند و بهتر است که فارغ از سریال نو ذکر شده، فعلا در پی اثری اقتباسی از این رمان نباشید.

James Clavells Shōgun

تهیه نماینده: Infocom / سازنده: Dave Lebling

سال انتشار: 1989

پلتفرم: PC

این یک ماجراجویی متنی است که اواخر دهه 1980 از Infocom منتشر شد و مانند کتابی است که می توانید آن را مطالعه کنید. در واقع در این بازی بازیکنان به وسیله دستورات تایپ شده روایت را راهنمایی می نمایند. چیزی که این بازی خوب آن را فهمیده این بود که هواداران آرزو دارند رویداد های کتاب را به طور کامل زندگی نمایند و در صورت کوچکترین فاصله از متن کلاول با مرگ سریع مجازات شوند. در این اثر شما به عنوان پروتاگونیست داستان شوگون یعنی بلکثورن، کار خود را در حالی آغاز می کنید که او روز بسیاری بدی را در قایقش گذرانده است. خدمه او اکثرا مرده اند و کشتی او در دریایی طوفانی گم شده است. از طرفی تنها علتی که بقیه افرادش او شورش ننموده اند این است که همه آن ها گرفتار اسکوربوت و محرومیت هستند. این اثر اولین بازی Infocom بود که گرافیک را در کنار متن گنجاند و نقدهای ضد و نقیضی دریافت کرد. این بازی به علت تبعیت از داستان اصلی تحسین شد اما به علت ساختار اپیزودیکش مورد انتقاد نهاده شد.

شاید با خود بگویید که این دقیقا مانند رمان عالی شوگون از جیمز کلاول است و فرصتی عالی برای کشف دنیا و شخصیت های آن، تصمیم گیری های جالب و اکتشافات روشنگرانه در خصوص دنیایی مجذوب کننده محسوب می گردد. با این حال نقش شما در بازی این است که به نوعی به اسپیدرانر شوگون تبدیل شده و به نوعی خود را به ابزاری عالی تبدیل کنید که تنها هدف آن این است که پی رنگ کتاب را به کارآمدترین شکل ممکن راهنمایی کند. آیا می خواهید با یکی از خدمه صحبت کنید؟ آیا می خواهید دفتر خاطرات خود را بخوانید؟ آیا می خواهید دوباره به اتاقی که در آن هستید نگاهی بیندازید؟ ممکن نیست! گیم پلی این بازی در واقع آزمون و خطای محض بوده و تنها هدف واقعی شما این است که مجموعه دقیق ورودی ها را پیدا کنید تا در سواحل ژاپن گرفتار شوید و هرگونه انحراف از بهینه ترین مسیر، یک تایمر پنهان را به طور اجتناب ناپذیری به سمت مرگ شما به جلو می برد. در واقع چیزی که باید فرصتی سرگرم نماینده برای کاوش دنیای رمان از منظری نو باشد، تبدیل به یک آزمایش تلخ در بازی های ویدیویی می گردد؛ شما باید برای یافتن کارآمدترین مسیر به وسیله یک صحنه از کتاب، کوشش خود را انجام دهید یا شکست در انتظار شما خواهد بود

با توجه به مورد گفته شده، بسیاری از بازیکنان یا این اثر را کنار گذاشتن یا در پی راهنما برای آن بودند زیرا مطلقا هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید به تنهایی به سری صحیح ورودی ها دست پیدا کنید چرا که ما در اینجا در خصوص سطح پیچیدگی یک بار چرخش، سه نوبت صبر، سپس چهار بار پیچش به سمت راست صحبت می کنیم!

James Clavells Shōgun

تهیه نماینده: .Mastertronic Ltd / سازنده: Virgin Games

سال انتشار: 1986

پلتفرم: PC

این یک بازی بسیار متفاوت از بازی Infocom است که در آن شما به عنوان یکی از تعدادی از شخصیت ها که سعی می نماید رابطه خود را با مردم ایجاد کند، در حال نبرد بوده و برای تبدیل شدن به یک شوگو ن در اطراف نقشه سرگردان هستید. مراحل بازی به صورت دو بعدی طراحی شده اما به طرز متفاوتی شما می توانید در همه جا پرواز کنید که در آن موقع بسیار عجیب بود، اما در نهایت باعث شد که به یک بازی خاطره انگیز تبدیل گردد. در واقع در این بازی عجیب و غریب از Mastertronic که شما را در دوران فئودال ژاپن قرار می دهد، با فشردن دکمه بالا شخصیت شما به طور جادویی به سمت بالا پرواز می نماید.

طراحی های پس زمینه به خوبی با افراد کوچک مختلف در حال دویدن، ساختمان هایی با معماری زیبا و غیره ایجاد شده و ب اینکه به شدت قدیمی هستند اما هنوز هم حس ژاپن فئودالی را القا می نمایند. موسیقی و صدا نیز در واقع بسیار بهتر از آن چیزی است که انتظارش را دارید و با اینکه حیرت انگیز نیستند، اما به هدف خود عمل می نمایند. به طور کلی در شوگون شما می توانید با مردم صحبت کنید، به آن ها حمله کنید یا مبادله کنید. یادگیری ماهیت شوگون سخت است و به مرور متوجه خواهید شد که به علت فقدان دستورالعمل های مناسب، فقط برای یادگیری مکانیک های اولیه بازی، بار ها و بار ها شکست خواهید خورد.

در هر صورت این اثر یکی از اولین بازی های ماجراجویی است که عناصر ماجراجویی سنتی را با عناصر سبک اکشن و استراتژی ترکیب می نماید. درنهایت چیزی که می توان گفت این است که اگر می خواهید بازی شوگون سال 1986 را بیشتر درک کنید، تصور کنید یک پیرمرد گیج و سردرگم برای همواره در آسمان سرگردان است. البته این چندان هم بد نیست چرا که بدترین اتفاقات در دریا رخ می دهد!

منبع: PCGamer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 اسفند 1402 بروزرسانی: 26 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16064

به "آیا بازی های اقتباس شده از شوگون به میزان سریال آن پیروز هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بازی های اقتباس شده از شوگون به میزان سریال آن پیروز هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید