آمریکا اصلی ترین مانع صلح در غرب آسیا است، موفقیت اینستکس را هنوز باید سنجید

به گزارش کنفرانس هکا، نماینده ایران در سازمان ملل، مسائل منطقه غرب آسیا را حضور نظامی آمریکا در این منطقه عنوان نمود.

آمریکا اصلی ترین مانع صلح در غرب آسیا است، موفقیت اینستکس را هنوز باید سنجید

به گزارش ، مجید تخت روانچی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه ایران آماده است تا روابط را با تمام کشور های همسایه بهبود بخشد، گفت آمریکا، اما مانع اصلی در راستا حصول صلح در غرب آسیا است.

تخت روانچی درباره پاسخ ایران به درخواست آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل برای برقراری آتش بس دنیای به دلیل شیوع ویروس کووید19، شرح داد: [این درخواست]باید از سوی جامعه دنیای جدی گرفته شود، زیرا می تواند نقش مهمی در مبارزه با ویروس کرونا ایفا نماید که به شکل یک پاندمی در حال اثر گذاشتن بر سراسر دنیا است. علاوه بر درخواست دبیر کل برای آتش بس دنیای، او و تعدادی از مقامات ارشد سازمان ملل، دولت ها، نمایندگان مجلس ها از جمله در آمریکا و سازمان های غیر دولتی خواهان برطرف تحریم ها شده اند تا کشور های متأثر از ویروس کرونا بتوانند بهتر با آن مبارزه نمایند.

او درباره لزوم برطرف تحریم ها در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: ایران یکی از کشور هایی است که به سختی از کووید19 صدمه دیده است. تداوم تحریم های یک جانبه غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا علیه ایران، کوشش های ما برای شکست دادن این تهدید را تضعیف می نماید. متاسفانه آمریکا اعتنایی به درخواست جامعه بین المللی برای لغو تحریم ها نمی نماید و بار دیگر خصومت خود با مردم ایران را، که به سختی برای مبارزه با این ویروس کوشش می نمایند، نشان داده است. به نظر می رسد آمریکا وخامت مشکل را درک ننموده است.

نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه ویروس کووید19 مرز نمی شناسد و هیچ کشوری از تهدیدات آن در امان نیست، گفت: ما (تمام دنیا) یا برنده می شویم یا با هم می بازیم. بیماری های همه گیر را نمی توان مهار کرد مگر اینکه تمام ظرفیت ها در سطح بین المللی به کار گرفته شده و برنامه جامع و قاطعی برای شکست این پاندمی توسط تمام کشور ها اجرا شود. به همین دلیل، منابع مورد احتیاج تمام کشور هایی که از این ویروس متأثر شده اند، باید در اختیار آن ها باشد.

تخت روانچی در پاسخ به این سوال که آیا ایران آماده توقف تنش ها با آمریکا و متحدانش در غرب آسیا است، توضیح داد: بسیاری از مشکل ها در منطقه ما، ریشه در حضور نظامی آمریکا در این منطقه دارد. به علاوه، خروج یک جانبه [دونالد]ترامپ [رئیس جمهور آمریکا]از توافق هسته ای ایران، تنش را در منطقه دامن زد. ما مسئول شرایط پرتنش کنونی نیستیم. آمریکا از هزاران مایل آن طرف تر به خلیج فارس آمده است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد اضافه نمود: آن ها میلیارد ها دلار تسلیحات مرگبار به بعضی کشور ها در این منطقه می فروشند. آن ها هر کاری می نمایند تا اختلاف را بین کشور های منطقه رواج دهند. بهترین چیزی که می تواند در منطقه رخ دهد، عقب نشینی آمریکا از این بخش حساس در دنیا است. این امر به صراحتاً از سوی مجلس عراق خواسته شده و این موضع بین مردم تمام منطقه مشترک است.

او با بیان اینکه آمریکا هیچ علاقه ای به ارتقای روابط ایران و همسایگانش ندارد، شرح داد: ما همیشه گفته ایم که می خواهیم با همسایگان مان در صلح زندگی کنیم. ما خواهان بهترین روابط با آن ها هستیم. سال گذشته رئیس جمهور روحانی طرحی را برای ایجاد تمهیدات امنیتی منطقه ای در خلیج فارس ارائه کرد که نام آن طرح صلح هرمز بود. ما باور داریم که به وسیله جذب به جای دفع، همکاری به جای رقابت، حسن همسایگی به جای دخالت در امور یکدیگر و تنش زدایی به جای تنش زایی، کشور های منطقه می توانند منطقه ای بهتر و امن تر بسازند.

تخت روانچی با اشاره به اثرات همه گیری ویروس کرونا بر ایران و اولویت های سیاست خارجی اشادامه داد: شکی نیست که این همه گیری، دنیا را تغییر داده است. در کنا سختی هایی که به تعداد زیادی از کشور ها وارد نموده، مخصوصا جان های ارزشمندی که به تبع آن از بین فته، اقتصاد دنیا آسیب بدی دیده است. ایران نیز استثنا نیست. ما به سختی از این همه گیری ضربه خوردیم و مُجدانه کوشش می کنیم آن را مهار نموده و به زودی شکست دهیم. ما یکی از بهترین کادر های درمان در دنیا را داریم که با سخت کوشی کوشش می نمایند به بیماران در سراسر ایران یاری نمایند. آن ها کار بزرگی در نجات دادن جان مردم انجام دادند و این در حالی است که تحریم های غیرانسانی به ایجاد دشواری برای مردم ما، از جمله در حوزه پزشکی، ادامه می دهند.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه سیاست خارجی تهران در این روزها، همکاری با کشور های دیگر جهت نابودی کامل همه گیری ویروس کرونا است، اضافه نمود: تعدادی از کشورها، از جمله بعضی همسایگان ما، و سازمان های بین المللی یاری هایی را به ایران ارائه نموده اند. در همین زمان، آمریکا به اعمال تحریم های غیرقانونی علیه کشور ما ادامه می دهد. جدیدترین نمونه آن نیز هفته قبل بود که آمریکا کره جنوبی را از فروش کیت های تشخیصی ویروس کرونا به ایران منع کرد. در این برهه زمانی حساس، مردم ایران هرگز فراموش نخواهند کرد چه کسانی به آن ها یاری می نمایند و چه کسانی به آن ها صدمه می زنند.

او اضافه نمود: برجام ثمره مذاکرات فشرده بیش از 12 ساله با تعدادی از کشور ها است. برای مدت سه سال و نیم، ایران به تمام تعهداتش در برجام عمل کرد. وقتی در می 2018، آمریکا برخلاف تعهدات بین المللی اش، از توافق هسته ای خارج شد، شرکای اروپایی ما در این توافق از ایران خواستند که چنین کاری ننموده و از توافق خارج نشود؛ آن ها به ما قول دادند که صدمات وارد شده به ما در نتیجه خروج آمریکا را جبران نمایند. ما درخواست آن ها را پذیرفتیم و برای حدود یک سال صبر کنیم تا فقط شاهد این باشیم که وعده هایی که شرکای اروپایی به ما دادند، محقق نشدند. در آن موقع در می 2019، ایران مطابق با بند 26 و 36 برجام عمل نموده و اجرای بخشی از تعهداتش را متوقف کرد. ما صراحتاً تاکید کردیم که به محض اینکه شرکای اروپایی ما به اجرای کامل برجام بازگردند، ایران نیز فوراً گام های خود را به عقب برمی گرداند و به اجرای کامل برجام باز می شود.

تخت روانچی درباره سازوکار موسوم به اینستکس نیز شرح داد: اینستکس از زمان خروج آمریکا از برجام، در فرایند فراوری بود و بیش از یک سال طول کشید تا عملیاتی شود. موفقیت آن را هنوز باید سنجید و به توانایی کشور های اروپایی برای ارائه نقدینگی لازم بستگی دارد. ما همیشه تاکید نموده ایم که حقوق برجامی ما باید به وسیله مکانیسم های موجود محقق شود. اگر اینستکس بتواند این کار را انجام دهد، ما از آن استقبال می کنیم. اگر دیگر مکانیسم ها هم بتوانند این کار را انجام دهند، فب ها المراد. چیزی که مهم است این است که ایران باید از منافع اقتصادی در توافق [هسته ای]بهره مند شود. تا کنون، یکی از موارد تجارت به وسیله اینستکس مسجل شده است. این چیز خوبی است.

او با تاکید بر لزوم گسترش مقیاس سازوکار اینستکس برای پوشش دادن تبادلات تجاری غیر مرتبط با موارد بشردوستانه و انسانی، خاطر نشان کرد: اینستکس را باید به وسیله پولی که از فروش نفت ایران به اروپا حاصل می شود، تامین اقتصادی کرد یا به وسیله تامین اقتصادی مستقیم توسط کشور های اروپایی. نفت ایران ذیل تحریم های اروپا نیست. به همین دلیل، اروپا می تواند نفت ایران را برای استفاده فوری یا آینده خریداری کند. رویکرد اتحادیه اروپا در قبال ایران، از جمله در حوزه تجارت و کسب وکار، مخصوصا در زمانی که سیاست منفور فشار حداکثری آمریکا در حال سخت تر شدن است، یک عامل مشخص نماینده در آینده روابط طولانی مدت ایران و اروپا است.

رپورتاژ رایگان: 10az10: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

روسیه: روسیه: سفر به کشور پهناور تزارها، مسکو، سن پطرزبورگ، سوچی و کازان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10302

به "آمریکا اصلی ترین مانع صلح در غرب آسیا است، موفقیت اینستکس را هنوز باید سنجید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا اصلی ترین مانع صلح در غرب آسیا است، موفقیت اینستکس را هنوز باید سنجید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید