آمار دانشجوفرستی کاهش یافت، تنزل به رتبه 20

به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران، نخستین سالنامه مهاجرتی ایران امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، بهرام صلواتی مدیر رصدخانه مهاجرت ایران رونمایی شد.

آمار دانشجوفرستی کاهش یافت، تنزل به رتبه 20

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

این سالنامه توسط پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف و رصدخانه مهاجرت ایران با حمایت معاونت علمی نگاشته شده است. در این سالنامه آخرین آمار و اطلاعات موجود در حوزه های مهاجرتی، فرایند جابجایی بین المللی، جمعیت ایرانیان مقیم خارج و غیره آمده است.

بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایرانیان در این مراسم عنوان نمود: این سالنامه شامل داده های مهاجرتی در حوزه جابجایی های دانشجویی، مهاجرت های مالی، اجباری، پناه جویی و غیره می گردد.

وی با بیان اینکه این سالنامه با بهره گیری از منابع داخلی و خارجی گردآوری شده است، توضیح داد: تا به امروز در کشور چنین مرجعی نداشته ایم که به صورت نظام مند آمار مهاجرتی را اعلام کند.

صلواتی با بیان اینکه ما باید برای مهاجران فرصت سازی کنیم، گفت: این فرصت می تواند در قالب انتقال دانش باشد.

وی با اشاره به بعضی از آمار ذکر شده در سالنامه مهاجرتی ایران، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، در دنیا 272 میلیون مهاجر وجود دارد و 3.5درصد از جمعیت دنیا مهاجر هستند؛ ما قریب به 1.9 میلیون مهاجر ایرانی در دنیا داریم که 2.3 دهم از جمعیت ایران را تشکیل می دهد. سهم ایران از کل جمعیت دنیا در زمینه مهاجرت 1.07 درصد است اما سهم ایران از جمعیت مهاجران دنیا 0.7 درصد است که هنوز شکاف قابل توجهی بین سهم ما از جمعیت دنیا و مهاجران دنیا وجود دارد.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایرانیان با بیان اینکه در مورد دانشجوفرستی اعداد و شاخص های مختلفی وجود دارد، گفت: ما رتبه 12 را در صندلی دانشجو فرستی در سال 2012 داشتیم که این به رتبه 20 در سال 2018 تنزل پیدا نموده است.

صلواتی تأکید کرد: دولت ترامپ به طور ویژه محدودیت های زیادی را برای مهاجرت ایجاد نموده که این می تواند سهم ویزا را کاهش دهد. اکنون امریکا در حال محدود کردن دانشجویان چینی و ایرانی است که این می تواند در سهم دانشجو فرستی ما تأثیر نزولی داشته باشد.

وی با اشاره به آمار بازگشت نخبگان به کشور تا بهار 99 گفت: براساس پلتفرم بنیاد ملی نخبگان هزار و 500 متخصص و فارغ التحصیل از 100 دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگشتند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایرانیان با بیان اینکه سهم چرخش نخبگانی ما بهبود پیدا نموده، توضیح داد: این افراد می توانند بعد از بازگشت در شرکت های دانش بنیان، استارت اپ ها، دانشگاه ها و مراکز علمی و غیره فعالیت نمایند.

صلواتی با اشاره به یک اشتباه دانشگاه استنفورد در مورد مهاجرت، تأکید کرد: این دانشگاه چندی پیش آماری از مهاجرت اظهار داشت در صورتی که نرخ جابجایی را با مهاجرت اشتباه ذکر نموده بود و این یک فاجعه است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 11386

به "آمار دانشجوفرستی کاهش یافت، تنزل به رتبه 20" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار دانشجوفرستی کاهش یافت، تنزل به رتبه 20"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید