آقایان وعده ندهید؛ هنرمندان صنایع دستی را بیمه کنید

به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران، یکی از دغدغه های جدی هنرمندان صنایع دستی، بحث بیمه آنها است؛ کمترین امکانی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند در اختیار هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی قرار دهد. شهریور 1393، یعنی یک سال پیش بیمه هنرمندان قطع شد. از آن موقع تا به امروز هنرمندان و صنعتگرانی که به معاونت صنایع دستی مراجعه نموده اند تا از حداقل حقوق خود که همان بیمه است، بهره مند شوند، از این خدمات بی بهره مانده اند.

آقایان وعده ندهید؛ هنرمندان صنایع دستی را بیمه کنید

همان زمان، یعنی شهریور ماه سال گذشته، بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی در پاسخ به خبرنگاران گفت: ما به سخنگوی دولت نامه داده ایم و از مسئولان مرتبط از جمله وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی طی نامه ای خواسته ایم به این مساله رسیدگی نمایند.

به گفته نامور مطلق از 350 هزار نفری که در بخش صنایع دستی مشغول به کار هستند، تنها 70 هزار نفر، تحت پوشش بیمه و در حال حاضر 100 هزار نفر در لیست انتظارند. اگر تکلیف بیمه صنعتگران روشن گردد ما می توانیم قدم بزرگی در راه کارآفرینی برداریم آن هم در شرایطی که اشتغال در بخش صنایع دستی، به شدت در خطر است.

ما نامه نگاری های لازم برای بیمه هنرمندان را انجام داده ایم

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی در بخش صنایع دستی، نیازمند بودجه و تامین اعتبارات بیشتر است، می گوید: ما نامه نگاری های لازم را انجام داده ایم. هنرمندان و انجمن های صنفی هم از قطع بیمه افراد جدید اعلام نگرانی نموده اند؛ رئیس جمهور نیز خواهان فعال کردن بخش صنایع دستی و اشتغال زایی در این زمینه است اما توجه به این موارد نیازمند اعتبارات بیشتر است.

نامور مطلق بر این باور است: حداقل امکانی که ما می توانیم در اختیار هنرمندان صنایع دستی بگذاریم، بیمه است. امیدوارم سازمان ها و نهادهای مرتبط، حتی شخص رئیس جمهور و نمایندگان مجلس به اهمیت این موضوع پی ببرند و بودجه و اعتبارات بیشتری را به معاونت صنایع دستی اختصاص دهند.

معاون صنایع دستی، ماه پیش، یعنی مرداد 94 در تبادل نظر با خبرنگاران، ضمن اشاره به امضا توافق نامه ای میان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: براساس این توافقنامه مقرر شد تا در امسال، وزارت ارشاد، مستمری هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی را پرداخت کند و حتی معوقه های این چند ماه محاسبه و پرداخت گردد.

معاون صنایع دستی کشور در پاسخ به این که آیا پرداخت مستمری هنرمندان صنایع دستی، سال آینده نیز برعهده وزارت ارشاد است یا نه گفت: وزارت ارشاد، صندوقی با عنوان صندوق حمایت از هنرمندان راه اندازی نموده و بهتر است که هنرمندان از هم جدا نشوند و یک نهاد و وزارتخانه، مسئولیت پرداخت مستمری آنان را برعهده بگیرد. به همین خاطر خوب است که از همین حالا با همکاری سازمان برنامه و بودجه، تدبیری برای تامین اعتبار سال آینده در نظر گرفته گردد.

نامورمطلق همچنین اعلام کرد: اگر مشکل مستمری هنرمندی همچنان حل نشده، می تواند به سازمان میراث فرهنگی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کند تا مستمری اش برای او واریز گردد.

شهریور به خاتمه رسید و مشکل بیمه حل نشد

این تنها معاون صنایع دستی کشور نبود که به برطرف شدن مشکل بیمه هنرمندان صنایع دستی اشاره نمود که مقام بالاتر از او یعنی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسعود سلطانی فر هم در مراسم روز جهانی صنایع دستی از برطرف مشکل بیمه تا خاتمه شهریورماه اطلاع داد و اضافه نمود: ما با وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی تعامل برقرار نموده ایم تا هنرمندانی که پیروز به دریافت کارت از معاونت صنایع دستی شده اند و فعالیت مستمر در این زمینه دارند بیمه شوند. صنعتگرانی هم که بیمه شان، قطع شده از نیمه دوم امسال، دوباره بیمه می شوند.

معاون رییس جمهور در پاسخ به این که شرایط مستمری هنرمندان صنایع دستی چه می گردد، گفت: با برطرف مشکل بیمه، شرایط مستمری هنرمندان هم اصلاح می گردد و به سامان می رسد.

وی همچنین به رشد 40 درصدی صادرات صنایع دستی در سال 93 نسبت به سال 92 اشاره و اعلام کرد: گرچه ما با رشد صادرات در زمینه صنایع دستی روبرو بوده ایم اما هنوز هم از ظرفیت های موجود در این بخش چندان که باید و شاید استفاده ننموده ایم. ما باید زیرساخت ها را فراهم آوریم. بازارچه های محلی، استانی و ملی داشته باشیم، تعداد نمایشگاه ها را افزایش دهیم و بخش خصوصی را بیش از گذشته وارد میدان کنیم.

هنرمندان صنایع دستی هنوز بیمه نشده اند

نیما ذاکری سعید، یکی از هنرمندان صنایع دستی در زمینه چرم است. او به اینکه در دولت نهم و دهم وعده هایی مبنی بر حمایت از هنرمندان صنایع دستی داده شد، اشاره و اعلام کرد: همه این وعده وعیدها در مرحله حرف باقی ماند و به اجرا درنیامد.

وی می گوید: انتظار ما این بود که در دولت تدبیر و امید، اندک خواسته ها و انتظاراتمان برآورده گردد اما متاسفانه از شهریور ماه سال گذشته تا به امروز، معاونت صنایع دستی، درخواست بیمه هیچ عضو جدیدی را نمی پذیرد و با این کار صنعتگران را از حداقل حقوق خود محروم می نماید.

او با اشاره به شرایط لازم برای بهره مند شدن از بیمه معاونت صنایع دستی گفت: ما ابتدا به سازمان فنی، حرفه ای مراجعه می کنیم و مدرک می گیریم پس از آن به معاونت صنایع دستی می رویم و مدارک خود را ارائه و برای بیمه شدن اقدام می کنیم. در صورت بیمه شدن 20 درصد حق بیمه را ما و باقی را دولت پرداخت می نماید. اگر بیمه را قطع نمایند، چند درصد می توانند تمام حق بیمه خود را بپردازند!؟

ذاکری سعید با انتقاد از وعده و وعیدها گفت: ما دیگر از شعار خسته شده ایم. مگر نگفته بودند تا خاتمه شهریور، مشکل بیمه هنرمندان حل می گردد، چرا هیچ اتفاقی نیفتاده؟ برای برطرف مشکل هنرمندی که درآمد اندکی دارد و از پس هزینه های زندگی و درمان خود برنمی آید و بیمه اش هم قطع شده، فکری نمی گردد. ما می خواهیم طوماری بنویسیم و به مجلس بدهیم، شاید کارساز باشد.

آیان کتاب: مجموعه ای از بهترین کتاب های دنیا را در این مجموعه بخوانید

دبی: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8659

به "آقایان وعده ندهید؛ هنرمندان صنایع دستی را بیمه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آقایان وعده ندهید؛ هنرمندان صنایع دستی را بیمه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید