آشنایی با دریاچه نمک قم، جاذبه دیدنی شهری مذهبی

به گزارش کنفرانس هکا، اگر گذرتان به شهر قم خورده باشد، احتمالا نام دریاچه نمک قم را شنیده اید و یا از جاده آن قسمت سفید رنگی را که به نام دریاچه نمک معروف است را دیده اید. جاذبه های گردشگری دریاچه نمک قم را می توان جز جاذبه های طبیعی شهر قم دانست. در ادامه به معرفی بیشتر این دریاچه و خطرات دریاچه نمک قم می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

آشنایی با دریاچه نمک قم، جاذبه دیدنی شهری مذهبی

معرفی

دریاچه نمک را می توان در بزرگراه قم تهران دید. این دریاچه از شهر قم 40 کیلومتر و از شهر تهران 85 کیلومتر فاصله دارد. دریاچه نمک چندین نام دارد، مانند حوض سلطان، دریاچه ساوه، دریاچه شاهی و دریاچه قم. این دریاچه را می توان چهار قسمت دانست: 1. حاشیه باتلاقی 2. محدوده اکولوژیک 3. کفه نمکی که بخش اصلی تالاب است و 4. محدوده دشتی. این محدوده جز قسمت هایی از زمین است که بارش باران بسیار کمی دارد و میزان بارش باران در آن در سال بین 100 تا 120 میلیمتر است. این دریاچه از سطح دریا 710 متر ارتفاع دارد. مقدار آب و وسعت این دریاچه با توجه به میزان بارش باران است و در هر فصلی از سال این میزان بسیار متغییر هست. بدیهی است که در زمان هایی که بارش باران افزایش پیدا می نماید و همچنین در زمان هایی که برف های بر روی ارتفاعات آب می شوند، میزان وسعت این دریاچه افزایش پیدا می نماید. به این دریاچه، رودخانه هایی که عمدتا از زمین های نمکی عبور می نمایند، ریخته می گردد. مرکز این دریاچه، نمک بیشتری دارد و هرچه از مرکز آن دور شوید، میزان شوری آن نیز کاهش پیدا می نماید. نمک این دریاچه تا عمق 46 متری زمین وجود دارد و این نمک ها به صورت 5 لایه جدا از هم قرار گرفته اند. رسوبات جاذبه های گردشگری دریاچه نمک قم بیشتر از رس، نمک، گچ و مارن ساخته شده است. در این دریاچه دو چاله به نام های حوضه خاوری (حوض مره) و حوضه باختری (حوض سلطان) وجود دارد که این دو تنها با یک آب راهه به یکدیگر وصل می شوند و به طور کامل می توان گفت که از هم جدا هستند. در واقع سیستم این دو چاله این گونه است که اول آب وارد حوض مره می گردد، بعد از آنکه این چاله پر شد، از آب راهه بین دو چاله وارد حوض سلطان می گردد. در اینجا نیز وقتی که چاله پر می گردد، آب دوباره به سمت حوض مره می رود و سپس به طور کلی سرریز این دو چاله در دریاچه می ریزد.

اکوسیستم دریاچه نمک

حیات جانوران

از جمله پرندگانی که در این دریاچه یافت می شوند، می توان به لک لک، انواع کبوتر، انواع عقاب، غاز خاکستری اشاره نمود. خزندگانی مانند مار و سوسمار در این دریاچه یافت می شوند که از آفات جلوگیری می نمایند. از دیگر جانوران در بخش خطرات دریاچه نمک قم، موش صحرایی، روباه، خرگوش و آهو، عنکبوت، رتیل، مورچه و موریانه هستند. جلبک های تک سلولی یا دیاتوم ها موجوداتی هستند که در این آب های شور فراوری غذا می نمایند و از اهمیت بسیاری برخوردارند.

گیاهان

در قسمت های شمالی و شمال غربی این دریاچه، پوشش گیاهی وجود دارد. پوشش گیاهی این منطقه با توجه به بارش باران که به صورت فصلی و کم است و همچنین به شدت شور بودن خاک آن است. از جمله گیاهان این منطقه می توان به اسفناج، اشنان، سودا و تاغ زرد و سیاه اشاره نمود و به طور کلی در این منطقه بیشتر از 40 گونه گیاه وجود دارد. حوض سلطان جز یکی از مناطق بسیار مهم برای استان قم است . به همین دلیل در خصوص این منطقه آنالیز ها و تحقیقات بسیاری انجام می گردد تا بتوان بر روی زمینه هایی مانند تفریحی، تاریخی، بوم شناسی، زیست شناسی، اشتغال زایی بیشتر کار کرد. با توجه به اهمیتی که این دریاچه دارد، گیاهان و جانوران آن نیز بسیار با اهمیت هستند و به همین خاطر از سال 88 تا 93، این منطقه را به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام کردند. اگر در خصوص حوض سلطان یا دریاچه نمک قم اطلاعات بیشتری دارید، حتما با ما در میان بگذارید.

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: همگردی
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 3941

به "آشنایی با دریاچه نمک قم، جاذبه دیدنی شهری مذهبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با دریاچه نمک قم، جاذبه دیدنی شهری مذهبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید