9 خودروی برگزیده که در سال 98 جای بزرگان را پر کردند
به گزارش کنفرانس هکا، خبرنگاران: آمار جاتوداینامیکز از میزان فروش خودرو در جهان حکایت از بدترین نرخ افت فروش در بازار ایران دارد. در واقع در حالی که اغلب بازار های بزرگ جهان با کاهش فروش در محدوده 1 تا 10 درصد روبه رو بوده اند، ایران ظرف سال گذشته میلادی 36 درصد از کل فروشش را از دست داده و به عرضه تنها 765 هزار دستگاه خودرو در بازار بسنده کرده است. چیزی که در اثر تحریم و البته تورم افسارگسیخته بر بازار تحمیل شد و خب طبیعتا به خروج بسیاری از برند ها از بازار ایران منجر گشت.
در سالی که گذشت ما با رنو، برلیانس، دانگ فنگ، هیوندای، سوزوکی، سیتروئن، کیا، هاوال و شمار وسیعی از برند های کوچک و بزرگ دیگر وداع کردیم. وضعیتی که به خروج طیف وسیعی از مدل های محبوب از بازار ایران منجر گشت و دست ما برای انتخابی بهتر را خالی تر از هر زمانی دیگری نمود. ما اینجا در این گزارش سعی کرده ایم با نگاه به امار های فروش، میزان استقبال بازار و نحوه مواجهه خریداران با محصولات مختلف موجود در بازار، 9 خودرو برگزیده را انتخاب کنیم. شما هم در بهبود این لیست به ما کمک کنید.
1. فولکس واگن گل مدل 1388
خب شرمنده ایم که نتوانستیم پراید یا سمند را اینجا در لیست قرار دهیم! این دو خودرو از بس بی کیفیت و پردردسرند که همان بهتر خط تولیدشان جمع شود. عوضش در جایگاه نخست خودرو های برتر، با محصولی روبروییم که بعد از دقیقا یک دهه کار همانند روز اول دقیق و درست کار می کند. این نوشته را بخوانید و یک بار سواری با یکی از گل های مدل 88 را امتحان کنید تا ببینید چقدر دوام این خودرو 40 تا 60 میلیوتی در بخش تزئینات داخلی یا رنگ بدنه یا حتی کارکرد موتور بالاست. سال جاری به همین دلیل بود که با اوج گیری دوباره پراید این خودرو به شدت محبوبیت پیدا کرد. چیزی که همواره مستحق آن بوده است.
2. سایپا کوییک اتومات
می دانیم کئیک خودرو زیبایی نیست، مثل استپ وی محصول رنو کیفیت بالا و دوام برجسته ای ندارد و حتی ایمنی اش همپای بهترین های این رده نیست. اما انصافا تولید یک خودرو 7500 دلاری اتومات که اندکی هم ظاهرش به روز باشد و قابل تحمل، کار سختی است و حتی رنو هم به سادگی از آن دم نمی زند. سایپا، اما سال جاری کوییک را در بازه قیمتی مشابهی در انواع معمولی، اتومات و R معرفی کرد و فروش نسبتا مناسبی را هم با آن تجربه کرد. این خودرو قطعا ایراداتی دارد و مشکلاتی، اما در شرایط تحریم و بسته ماندن اجباری بازار های داخلی، شاید یک هوای تازه باشد. این خودرو که به زودی قصد دارد راهی بازار آفریقا شود به دو دلیل قیمت به نسبت بهتر و هزینه نگهداری پایین، توانست در جمع بهترین های سال قرار گیرد. امید که کیفیتش ارتقا یابد و چهره ناموزونش با کمی کار به زبان طراحی رهام/شاهین نزدیک شود.
3. پژو 207 اتومات
از حق نگذریم سال خوبی برای 207 بود. خوب فروخت، خوب ماند و خوب تولید شد. البته خب نوسانات قیمت در بازار گا ها بهای پژو 207 اتومات را تا سطح 200 میلیون تومان و حتی بیشتر بالا برد. منتهی 207 در نسخه های دستی و اتومات محبوبیت خود را حفظ کرد و حتی گسترش داد و در غیاب برلیانس H320 و رنو ساندرو و ام جی 3 توانست یکه تاز بازار باشد. دلیل این موضوع هم ساده است. ترکیب یک جفت چشم برآمده و جسور در کنار رنگ های جیغ و امکانات بهتر و به روزتر و البته یک جعبه دنده اتوماتیک بی دردسر از 207 خودرویی محبوب برای طیف وسیعی از خریداران جوان ساخت که در فقدان رقبای وارداتی و یا چینی، تنها گزینه ممکن در این کلاس و رده قیمتی است. این خودرو سال بعد هم احتمالا همین فرایند را حفظ خواهد کرد اگر نفرین تورم دامانش را نگیرد و کرونا هم بگذارد خط تولیدش کار کند.
4. دنا پلاس توربو
این سدان 200 میلیون تومانی ایرانی سال جاری را با بهترین خاطرات ترک می کند. در غیاب رقبا، بی شک مهمترین اتفاق سال ورود دنا پلاس توربو به شکل انبوه به بازار بود که این اواخر با پیش فروش و عرضه بسیار محدود نسخه اتوماتیک کامل شد. دنا پلاس که از بدو ورود به بازار خود را خشن، جسور و سریع نشان داده در مدل توربو مهیج ترین شکل از یک سدان اقتصادی ایرانی را به نمایش گذاشت که با ک سوم هزینه نگهداری سالانه خودرو های وارداتی هم رده همان سطح قدرت را در کیفیت ساخت پایین تری به خریداران ارائه کرد. ایران خودرو اگر قدر اعتبار دناپلاس را بداند و در ادامه بر کیفیتش بیافزاید، قطعا خواهد توانست تا مدت ها در این کلاس یکه تاز میدان باشد. باید دید آیا سال آینده با ورود رهام به بازار، بازهم دنا پلاس توربو قادر است همچنان در بازار جولان دهد؟
5. جک S3
کسی فکرش را هم نمی کرد که اینقدر پرفروش شود. ترکیب یک چهره سردرگم، اما خشن با کابینی به نسبت مدرن و یک صندوق بار 600 لیتری از s3 محصولی پیروز در سال 98 ساخت. خودرویی که بخش بزرگی از تیراژ کرمان موتور در سال جاری را مال خود کرد و به شکل گسترده تری مونتاژ شد. این محصول که از ضعف آشکار قوای محرکه در راستا های بین شهری رنج می برد، برای زندگی شهری یک گزینه ایده آل است که با داشتن شباهت هایی به خانواده هیوندای و نیز امکانات به روز توانسته بهترین عملکرد را در سالی که گذشت به دست آورد و بر رقبای خود از برند های چانگان، چری و ... غلبه کند. اینطور که معین است سال بعدی هم رقیبی ندارد و اگر رهام به بازار نیاید، می تواند به خوبی یکه تاز بازار کراس اوور های ساب کامپکت باشد.
6. چری تیگو 7 تریم iE
کسانی که با تیگو 7 آشناترند می دانند در سال های گذشته به این خودرو انتقاد شد. انتقاداتی که عمدتا به قیمت گزاف و مصرف بالایش بود و زمینه افت قیمت شدیدش را در بازار موجب شد. سال جاری، اما ورق برگشت و همان ها که نفرینش می کردند، در به در دنبال تیگو 7 بودند. خب این طبیعی بود. با اوج گیری قیمت کراس اوور های کوچک و کامپکت بازار ایران از رده 100 تا 175 میلیون به 500 تا 900 میلیون، این تنها چری تیگو 7 بود که شادمان شد چرا که پیروز شد از آب گل آلود ماهی بگیرد و بخش نسبتا بزرگی از خریداران را به سمت خود جذب کند. طراحی مدرن و حتی جذاب بدنه در ترکیب با یک کابین موزون و اقتصادی و متعارف و البته لیستی از امکانات جدید که با تریم iE این خودرو عرضه شد از تیگو 7 جانشینی مناسب و آبرومند برای هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج ساخت. همین عامل هم باعث شد تا فرایند همیشگی افت قیمت نسخه های صفر این خودرو به کل از بازار رخت بندد! این خودرو سال آینده هم در بازار ایران حضور خواهد داشت.
7. سیتروئن C3
بابت طراحی عجیب بدنه یا عدم تجهیز به برخی امکانات به شدت مورد انتقاد بود، اما به خیر گذشت. محصول سفید و سرخ سیتروئن در ایران که بعد از سال ها دوباره به گروهبان فرانسوی اعتبار داد و نامش را در ایران سر زبان مردم انداخت، برنده سال 98 بود. چرا؟ چون با تنها 2 هزار دستگاه تیراژ کلی ترند شد و مورد توجه قرار گرفت. C3 که بر همان پلتفرم پژو 2008 بنا شده، با همه تولید اندکش توانست در سال 98 روز های خوبی رو بگذارند و روی دست نمونه های وارداتی مثل آلفا رومئو جولیتا بلند شود. موتور قدرتمند، طراحی مهیج و فضای کلاسیک کابین از جمله محسنات C3 بوده ضمن اینکه هندلینگ خودرو در مقایسه با 2008 بهتر و خوشایندتر است. البته خب صندوق بار کوچکی دارد. در عین حال بزرگترین ایراد C3 رنگ نامناسب و تکراری بدنه است که به اعتبارش ضربه وارد کرده.
8. تویوتا کمری هیبرید - مدل 2016
می دانیم! می دانیم! این خودرو کارکرده است و نباید وارد ارزیابی ما می شد. ولی با وجود گذشت سه سال از ترخیص اخرین نمونه های کمری هیبرید، هنوز بهترین سدان اقتصادی بازار ایران همین ژاپنی موقر است. این موضوع چند دلیل دارد. ولی افزایش قیمت ها را باید مهمترین دلیلی دانست که باعث شد دوباره نام کمری سر زبان ها بیفتد. با خیزش پاسات خوش پوش به رده قیمتی 1 و 1.1 میلیاردی و کاهش اعتبار تالیسمان، سوناتا و اوپتیما این کمری بود که از فرصت استفاده کرد و با افزایش قیمت، به گزینه نخست بسکمک از خریداران بدل شد. این موردی است که برای کمتر خودرویی در اینروز ها رخ می دهد، ولی سدان پرچم دار تویوتا با پایین ترین نرخ مصرف سوخت، یک موتور هیبریدی قدرتمند، اتاقی به غایت راحت و طراحی جذاب بدنه کماکان عملکردی برجسته دارد. بماند که هزینه نگهداری آن 50 درصد پاسات هم نیست و از همه سدان های کره آی، فرانسوی و ژاپنی دیگر چند پله کمتر است. کمری خود خود اقتصاد است!
9. دی اس 7 کراس بک مدل اپرا - 2018
همه محصولات متاخر دی اس فوق العاده بوده اند و 7 کراس بک از همه بهتر. منتهی این خودرو خیلی بدشانس بود که تحریم دامان ایران را گرفت وگرنه می توانست حداقل در ابعادی نزدیک به ب. ام؛ و X3 در کشور فروش کند. قیمت 1.5 میلیاردی آن هم در قیاس با بهای 1.7 میلیاردی لکسوس NX در نسخه اف اسپورت ابدا گران نیست! ظاهر لوکس و برجسته در کنار استفاده دست و دلبازانه از مواد گران قیمت و تجهیزات به روز از دی اس 7 کراس بک یک محصول مطمئن ساخته که به خوبی قادر است نیاز های خریداران مشکل پسند و آلمانی دوست را برطرف کند. این خودرو البته مثل هر محصول دیگری، عیوبی هم دارد که از جمله آن ها می توان به قدرت کمتر موتورش اشاره کرد. ولی همین موضوع از یک جنبه دیگر موجب رجحان کراس بک از نظر هزینه نگهداری پایین شده است.
منبع: برترین هاسبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید
طفره: طفره: تارنمای خبری تحلیلی