60 درصد استودیوهای بازی سازی مشغول استفاده از هوش مصنوعی هستند

به گزارش کنفرانس هکا، هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) در این چند سال اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. به نوعی می توان سال گذشته را سال این تکنولوژی دانست که باعث شد هوش مصنوعی نسبت به قبل یک پیشرفت بزرگ داشته باشد. با پیشرفت هوش مصنوعی شرکت های مختلف نیز از آن استفاده کردند و همین موضوع باعث شد که ما شاهد حضور آن در صنعت باشیم.

60 درصد استودیوهای بازی سازی مشغول استفاده از هوش مصنوعی هستند

تا حدی می توان گفت که استفاده از کلمه هوش مصنوعی به حدی زیاد شده که دیگر به مرز خطرناک شدن رسیده است. با این حال همچنان در خصوص آن بحث است و معلوم نیست که آینده این تکنولوژی چگونه می گردد. نکته جالب اینجاست که هوش مصنوعی همواره تا حدی در جهانی گیمینگ حضور داشته ولی الان به بیشترین میزان خود رسیده است. به این شکل که در گذشته ما شاهد این بودیم که شخصیت های مختلف بازی و مخصوصاً دشمنان توانایی تصمیم گیری داشتند و حتی بعضی با بازی کاربر تطابق پیدا می کردند. حال شرکت های سازنده بازی تصمیم گرفتند تا پای خود را از این هم فراتر گذاشته و در قسمت های مختلفی از هوش مصنوعی استفاده نمایند.

طبق آخرین آماری که شرکت یونیتی (Unity) منتشر نموده بسیاری از شرکت های سازنده بازی از هوش مصنوعی استفاده می نمایند. آمار دقیق یونیتی به 62 درصد اشاره می نماید که اکثریت جهانی گیمینگ را تشکیل می دهد. طبق رای گیری که این یونیتی انجام داده حدود 71 درصد از شرکت های سازنده بازی اعلام کردند که هوش مصنوعی باعث شده کارها سریع تر و بهتر انجام گردد. در نتیجه بازی ها در شرایط بهتری عرضه شده و زمان کمتری هم برای ساخت یک بازی طول می کشد.

کاربرد هوش مصنوعی در جهانی گیمینگ چیست؟

اولین استفاده هوش مصنوعی در جهانی گیمینگ پیشرفت در زمینه انیمیشن شخصیت ها است. پس از آن در کد نویسی نیز از هوش مصنوعی استفاده می گردد که روند آن را بسیار سریع تر می نماید. در کنار این دو مورد اصلی ما شاهد استفاده ااز هوش مصنوعی در بخش هنری و طراحی مراحل در کنار نویسندگی و طراحی داستانی هم هستیم. هوش مصنوعی می تواند بازی را آزمایش هم بکند در نتیجه یک ابزار بسیار خوب برای امتحان کردن بازی در سطوح مختلف است.

یکی از راه های استفاده از هوش مصنوعی بخش پروتوتایپینگ (Prototyping) است. پروتوتایپینگ مرحله ای در جهانی بازی سازی است که در آن شرکت سازنده بازی را آزمایش نموده تا قسمت های اصلی و هسته ای آن را آنالیز کند. پروتوتایپینگ یک فرایند زمانبر و طولانی است که معمولاً در مراحل اولیه ساخت بازی کاربرد دارد. حال اینطور که به نظر می رسد حدود 68 درصد از شرکت های بازی سازی اعلام کردند که از هوش مصنوعی در پروتوتایپینیگ استفاده نموده تا روند آن را سریع تر بنمایند.

هوش مصنوعی در ساخت جهان بازی هم مؤثر است. به این شکل که طراحی جهانی بازی یک فرایند بسیار زمانبر و سخت است که شرکت های سازنده از کدهای مختلف برای آن استفاده می نمایند. حال طبق چیزی که گفته شده حدود 56 درصد از این شرکت ها برای ساخت جهان از هوش مصنوعی استفاده نموده و 64 درصد آن ها نیز در طراحی NPC از آن استفاده می نمایند. این گزارش به وسیله شرکت Inworld نیز تأیید شده که سال گذشته با مایکروسافت همکاری کرد تا هوش مصنوعی را به سازندگان بازی ارائه دهد.

طبق چیزی که شرکت Inworld اعلام نموده از هر 4 شرکت سازنده بازی 3 نفر در خصوص هوش مصنوعی و شخصیت های داخل بازی هیجان زده هستند. اینطور که به نظر می رسد ابزار استفاده از هوش مصنوعی در زمینه انیمیشن و جزئیات طراحی شده و حال نوبت به شخصیت های داخل بازی یعنی NPC رسیده است. نکته اینجاست که بسیاری از شرکت های سازنده بازی به هوش مصنوعی اعتقاد داشته و امیدوارند به زودی نقش بزرگ تری در جهانی گیمینگ پیدا کند.

علت مخالفت با هوش مصنوعی چیست؟

حود 43 درصد از شرکت ها اعلام نموده اند که علاقه ای به استفاده از هوش مصنوعی در بازی های خود ندارند. در اصل این شرکت ها اعلام کردند که تمایل به استفاده از آن دارند ولی زمان استفاده از هوش مصنوعی ندارند. همینطور اینکه بعضی شرکت ها تکنولوژی و ابزار استفاده از هوش مصنوعی را در دست نداشته و در نتیجه نمی توانند از آن در بازی های خود استفاده نمایند. بعضی از شرکت ها نیز اصلاً در جریان هوش مصنوعی نبودند و نمی دانستند که چه کاربردی در جهانی گیمینگ دارد!

اطلاعاتی که شرکت یونیتی در دست دارد بر اساس مواردی است که از طرف سازندگان کاربر موتور و ابزار آن بیان شده است. در کنار آن یونیتی از شرکت تحقیقاتی Cint هم استفاده نموده است که باعث می گردد جامعه گسترده تری را تحت نظر داشته باشد. چیزی که باید به آن توجه کرد این است که شرکت های سازنده ای که از یونیتی استفاده می نمایند معمولاً شرکت های موبایلی و کوچک هستند. با این حال این شرکت ها بیشتر از هوش مصنوعی در کارهای خود استفاده می نمایند.

آماری که شرکت یونیتی منتشر نموده بیشتر از چیزی است که شرکت GDC چندی پیش منتشر کرد. آمار GDC نسبت به یونیتی گسترده تر بود و شرکت های مختلفی را در بر می گرفت. در آماری که GDC منتشر کرد حدود 31 درصد از صنعت گیمینگ از هوش مصنوعی استفاده می کردند که 44 درصد از آن ها در بخش اقتصاد و تجارت بودند.

طبق چیزی که شرکت GDC منتشر کرد، شرکت هایی که بیشتر روی بخش داستانی و هنر کار می کردند اعتقاد داشتند که هوش مصنوعی به صنعت گیمینگ آسیب می زند. از طرفی افرادی که در بخش تجارت، تبلیغات و برنامه نویسی کار می کردند اعتقاد داشتند که هوش مصنوعی باعث شده عملکرد بهتری داشته باشند.

هوش مصنوعی جایگزین انسان؟

کاملاً تعیین است که هوش مصنوعی به صورت گسترده در جهانی گیمینگ استفاده می گردد. با توجه به اینکه شرایط ساخت بازی هم سخت شده و هزینه ها هم بیشتر شده است، قطعاً ما بیشتر شاهد استفاده از این تکنولوژی هستیم. نکته اینجاست که استفاده از هوش مصنوعی و قیمت هزینه بالای ساخت بازی و استخدام کارکنان باعث شده که شرکت های سازنده تصمیم به تعدیل نیرو بگیرند. چیزی که ما شاهد آن در این مدت بوده ایم.

حال آیا واقعاً هوش مصنوعی می تواند جایگزین انسان ها بگردد؟ به نظر امکان پذیر نمی رسد. به علت اینکه طبق تحقیقی که اخیراً اجرا شده برای ساخت یک بازی ساده دو بعدی تنها با استفاده از هوش مصنوعی احتیاج به 400 ابزار مختلف بوده که باعث می گردد ساخت یک بازی تنها با هوش مصنوعی دردسر زیادی داشته باشد. مخصوصاً اینکه این بازی کیفیت چندان بالایی نداشت و نزدیک به یک بازی واقعی بود اما حس آن را منتقل نمی کرد.

بحث اصلی اینجاست که شاید استفاده از ابزار هوش مصنوعی روند ساخت یک بازی و کارهای مختلف را سریع کند ولی برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب احتیاج به افراد حرفه ای در آن زمینه است. در نتیجه هرچه ابزار هوش مصنوعی بیشتر هم پیشرفت کند باز هم نمی تواند به میزان افراد حاذق در آن زمینه خوب عمل کند.

اینطور که به نظر می رسد هوش مصنوعی در حال پیشرفت است و چیزی نمی تواند جلوی آن را بگیرد. شرکت های سازنده بازی به برترین نحو از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده نموده و در کوشش هستند تا روند کار خود را آسان تر نمایند. قطعاً مانند هر چیزی هوش مصنوعی نیز مخالفان خود را داشته ولی در این مدت تعداد این مخالفان کاهش مشهودی داشته است. به حدی که شرکت های مختلف نظر خود را نسبت به این تکنولوژی تغییر داده و در کوشش هستند تا از آن استفاده نمایند.

یکی از زمینه هایی که به شدت با آن مخالفت می گردد، زمینه صدا گذاری است. هوش مصنوعی هنوز صدای اصلی خود را نداشته و برای صدا گذاری احتیاج است تا از صدای افراد دیگر استفاده گردد. در نتیجه افراد مختلف در این زمینه نسبت به این ماجرا شکایت داشته و از لحاظ اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی در زمینه صداگذاری مناسب نیست.

یکی از شرکت هایی که در صداگذاری بازی خود از هوش مصنوعی استفاده نموده بود شرکت Embark بود که در بازی فینال ها (The Finals) از هوش مصنوعی استفاده نموده بود که به شدت با مخالفت از طرف جهانی گیمینگ روبرو شد. همینطور اینکه شرکت سازنده تصمیم گرفت تا در روند خود تغییر ایجاد کند و اعلام کند که ساخت بازی بدون صداگذار از اهداف اصلی این شرکت نیست.

منبع: Eurogamer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 فروردین 1403 بروزرسانی: 11 فروردین 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16416

به "60 درصد استودیوهای بازی سازی مشغول استفاده از هوش مصنوعی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "60 درصد استودیوهای بازی سازی مشغول استفاده از هوش مصنوعی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید