20 شرکت آرژانتینی برای فعالیت مالی به ایران می آیند

به گزارش کنفرانس هکا، خورخه ماریانو جردن، کاردار جمهوری آرژانتین در تهران با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ملاقات کرد.

20 شرکت آرژانتینی برای فعالیت مالی به ایران می آیند

در ابتدای این ملاقات، شافعی با اشاره به موقعیت و ظرفیت مالی آرژانتین، گفت: کشور آرژانتین، کشور بزرگ و پهناور است با مجموعه ای از تنوع در حوزه کشاورزی و صنعتی که برای بسیاری از کشورهای دنیا مورد توجه جدی است. مناسبات مالی ایران گرچه در طول چند سال گذشته کاهش یافته، ولی قطع نشده است. البته ما کالاهایی از آرژانتین را در بازار ایران داریم که از کشورهای ثالث وارد می گردد ولی در آمار حجم تجارت ایران با آرژانتین محاسبه نمی گردد.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: مثلاً در بازار ایران حبوبات آرژانتین به وفور عرضه می گردد که به طور مستقیم از آرژانتین وارد نمی گردد بلکه از کشورهای اطراف وارد ایران می گردد. مشکل حمل ونقل مستقیم میان دو کشور از موانع اصلی تجارت است.

شافعی گفت: ما در خصوص بعضی از محصولات مثل سویا ظرفیت همکاری خوبی با آرژانتین داریم. از نظر تنوع محصولات هم البته می توان کالاهای دیگر را آنالیز کرد؛ امکان همکاری برای دو کشور وجود دارد.

رئیس اتاق ایران اظهار کرد: من خبری را شنیده ام اما در خصوص صحت و سقم آن نمی توانم اظهارنظر کنم؛ اینکه یک شرکت کشتیرانی آرژانتینی اعلام آمادگی نموده تا خط کشتیرانی ای را بین دو کشور فعال کند. این خیلی اتفاق مهمی است و در صورت راه اندازی این خط مستقیم، حجم تجارت دو کشور تغییر خواهد نمود.

شافعی توضیح داد: یکی از مسائلی که به وسیله تشکل مالی ایران آنالیز می گردد، کشت فراسرزمینی، یعنی استفاده از آب و خاک کشورهای دیگر مثل آرژانتین است. در این زمینه امکان همکاری خوبی وجود دارد.

به گفته رئیس اتاق ایران در آینده احتمالاً شرایط تغییر می نماید و امکان توسعه مناسبات با کشورهایی مثل آرژانتین فراهم می گردد؛ امیدواریم در این شرایط فعالان مالی دو کشور را به هم متصل کنیم و از این موقعیت برای افزایش مبادلات تجاری استفاده کنیم.

شافعی توضیح داد: فعالان مالی دو کشور اطلاعات کافی از ظرفیت مالی هم برای همکاری ندارند؛ باید مبادله اطلاعات در این زمینه در اولویت قرار گیرد. اتاق ایران آماده همه گونه حمایت برای توسعه روابط مالی در بخش خصوصی است.

در ادامه کاردار آرژانتین در تهران گفته های خود را در سه محور عنوان نمود: نکته اول اینکه ظرفیت همکاری بالایی بین دو کشور ایران و آرژانتین وجود دارد. روابط بازرگانی ما پایین است ولی الان فضایی برای بهبود روابط مالی وجود دارد. شما درباره تبادل دو جانبه اطلاعات هم به درستی اشاره کردید که احتیاج به تکمیل شدن هست. به من دستور داده شده که بتوانم شرایط را بهتر کنم؛ برای همین باید از وزارت خارجه تشکر کنم.

او ادامه داد: نکته دوم من درباره همان ظرفیت های مورد اشاره شماست؛ آرژانتین ظرفیت بالایی دارد؛ در آرژانتین محصولات زیادی فراوری می گردد، از کشاورزی تا بازرگانی می تواند مورد همکاری دو ظرف باشد. جمعیت آرژانتین حدود 45 میلیون نفر است، اما در کشور ظرفیت فراوری غذا برای 500 میلیون نفر وجود دارد. در شهرهای مختلف تجارت با کشتی انجام می گردد.

خورخه ماریانو جردن گفت: نکته سوم این است که بخش بزرگی از وظیفه من، بهبود مناسبات مالی دو کشور است؛ اینکه بتوانم بازارهای بیشتر و متنوع تری برای تجارت عمقی فراهم کنم.

او ادامه داد: همان نکته ای که با درایت اشاره کردید این است که احتیاج داریم که دانش و اطلاعات خود را در میان دو کشور افزایش دهیم. آرژانتین زمین های حاصلخیزی دارد و این ظرفیت کمتر شناخته شده در دنیا است. از طرفی در آرژانتین مشابه ایران، بخش مهمی از اقتصاد کشور دانش بنیان است؛ در حوزه صنعتی این موضوع اهمیت بالایی دارد. ما اگرچه تجارت بالایی با ایران نداریم ولی دانش پیچیده و فنی را در حوزه خدمات، بخش کشاورزی و دامپزشکی داریم.

کاردار آرژانتین در تهران توضیح داد: من کوشش می کنم با انجمن و اتحادیه های مختلف فعال در حوزه برنج، دانه روغنی و قطعات خودرو، موبایل و فین تک در ارتباط باشم، تا زمینه همکاری را با ایران فراهم کنم.

او تاکید نمود: آرژانتین ظرفیت خوبی در حوزه گوشت وجود دارد، ما در این حوزه تجارتی نداریم. من فکر می کنم بعضی سوءتفاهم ها به علت نبود اطلاعات کافی از ظرفیت هم دیگر است؛ من سعی می کنم این مسائل را رفع کنم.

به گفته کاردار آرژانتین در ایران، سفارت آرژانیتن در ایران با تیم کوچکی کار می نماید، ولی برای 2022 کوشش می کنیم شرکت های آرژانتینی به ایران بیایند؛ آن ها مدتهاست که با ایران کار نمی نمایند و می توانند دوباره همکاری خود را آغاز نمایند.

او تاکید نمود: من می خواهم 20 شرکت را بین اتاق های بازرگانی ایران و آرژانیتن به صورت دوجانبه فعال کنم و می خواهم پلی بین بخش های فراورینماینده باشم. برای همین سعی می کنم در بین این شرکت ها فراورینماینده هم باشد. امیدوارم این کارها انجام گردد. امیدوارم دفعات زیادی به اتاق بازرگانی ایران بازگردد و همکاری جدی ای را در آینده آغاز کنیم و من فرد عملگرایی هستم و فقط حرف نمی زنم.

بعد از آن شافعی، رئیس اتاق ایران گفت: اهدافی که مطرح شد بسیار جای خوشحالی دارد. اینکه در روابط ایران و آرژانتین مسائل مالی برای شما در اولویت است، برای فعالان مالی دو کشور بسیار مهم است. محصولاتی مانند برنج، دانه روغنی و قطعات خودرویی در ایران بازار مناسبی دارد و این اقلام در حجم بالایی به کشور وارد می گردد؛ جاذبه های آرژانتین می تواند فعالان مالی ایران را به آن سمت راهنمایی کند. مثلاً ما هر سال اندازه قابل توجهی از برزیل گوشت وارد می کنیم؛ می توانیم با آرژانتین هم این کار را آغاز کنیم.

او ادامه داد: ایران در حوزه کشاورزی و دامپروری ظرفیت همکاری دارد؛ در حوزه کشاورزی با خشکسالی هایی روبروییم، استفاده از دانش نوین کشاورزی موضوع مورد علاقه ما برای همکاری با کشورهای دیگر است.

رئیس اتاق ایران تاکید نمود: ایده کار با 20 شرکت آرژانتینی در ایران خیلی خوب است، ما هم می توانیم 20 شرکت را در ایران انتخاب کنیم و این همکاری سرآغاز موفقی برای توسعه روابط مالی خواهد بود. ما با علاقمندی آماده استقبال هستیم و هر موقع لازم باشد، برنامه پیشنهادی را آنالیز می کنیم. منتظر ملاقاتهای بعدی با شما هستیم تا با هم ایده کار 20 شرکت را عملیاتی کنیم.

کاردار سفارت آرژانتین در ایران گفت: ما به لحاظ جغرافیایی فاصله زیادی داریم، ولی الان به لحاظ زمانی نزدیک به جام دنیای هستیم. مردم عادی و تجار زیادی از این رویداد استقبال می نمایند و آن فرصت خوبی برای آشنایی تجار با هم خواهد بود.

خورخه ماریانو جردن گفت: قرار است این شرکت ها به ایران بیایند که محور اصلی مأموریت من خواهد بود. البته من با وزارت امور خارجه هم در تماس هستم و سعی می کنم ملاقاتی با سازمان دامپزشکی ایران داشته باشم و امیدوارم این ملاقات کلیدی برای باز کردن بازار گوشت در ایران باشد. امیدوارم برای حل این مسائل فعالانه یاری کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 2 خرداد 1401 بروزرسانی: 2 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13799

به "20 شرکت آرژانتینی برای فعالیت مالی به ایران می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 شرکت آرژانتینی برای فعالیت مالی به ایران می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید