13 رجب چه روزی است؟

به گزارش کنفرانس هکا، روز 13 رجب مصادف است با ولادت امام علی (ع) که به نام پدر نام گذاری شده است. همچنین روز 13 رجب اولین روز از ایام البیض است که مؤمنان به مدت 3 روز در مساجد به اعتکاف مشغول می شوند.

13 رجب چه روزی است؟

خبرنگاران | سرویس مذهبی - اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد روز 13 رجب هستید و می خواهید بدانید در این روز چه اتفاقاتی افتاده است خبرنگاران کار شما را آسان کرده و در این مقاله تمامی رویداد های این روز عزیز را برای شما بازگو کرده است.

13 رجب چه روزی است؟

روز 13 رجب مصادف با ولادت امام علی (ع) است. امام علی (ع) 23 سال قبل از هجرت در سال 30 ام عام الفیل در روز جمعه به جهان آمد. ایشان نمونه یک پدر وارسته بود و به همین دلیل است که روز ولادتش را در ایران و پاکستان روز پدر نام گذاری کرده اند. در سایر کشور ها سومین یکشنبه از ماه ژوئن را به عنوان روز پدر در نظر گرفته اند. روز 13 ماه رجب علاوه بر روی میلاد امام علی (ع) اولین روز از ایام البیض است که مؤمنان به مدت 3 روز در مساجد به اعتکاف می پردازند.

لحظه ولادت امام علی (ع)

فاطمه بنت اسد بسیار خداپرست و پیرو دین حضرت ابراهیم (ع) بود. هنگامی که متوجه شد زمان وضع حملش فرا رسیده است به زیارت کعبه رفت و گفت: خدایا من به تو و به آن چه از رسولان و کتاب ها از جانب تو آمده اند ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق می کنم و اوست که این بیت عتیق را بنا نهاده است. به حق آن که این خانه را ساخته و به حق مولودى که در شکم من است ولادت او را بر من آسان گردان.

در این لحظه دیوار خانه کعبه شکاف برداشت و فاطمه بنت اسد وارد کعبه شد و شکاف دیوار مجدداً بسته شد. سه روز بعد فاطمه بنت اسد در حالی که فرزندش را به بغل داشت از کعبه خارج شد. مادر امام علی (ع) ماجرای آن سه روز را این طور تعریف می کند:

من به خانه خدا وارد شدم و از میوه های بهشتى و بار و برگ آن ها خوردم و چون خواستم بیرون بیایم هاتفى ندا داد: اى فاطمه نام او را على بگذار که او على است و خداوند می فرماید من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تأدیب اش کردم و او را به غامض علم خود آگاه گردانیدم و اوست که بت ها را در خانه من می شکند و اوست که در بام خانه ام اذان می گوید و مرا تقدیس و پرستش می کند. خوشا به حال کسی که او را دوست داشته باشد و فرمانش را اطاعت کند و واى بر کسى که با او دشمنی کرده و از او نافرمانی کند.

ولادت امام علی (ع) در کلام بزرگان

بزرگان درباره ماجرای ولادت امام علی (ع) این طور نوشته اند:

حافظ گنجی شافعی در کتاب الکفایه: امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب در مکه در بیت الله الحرام، شب جمعه 13 رجب، 33 سال پس از عام الفیل، به جهان آمد. هیچ کس جز او در خانه خدا به جهان نیامده و نخواهد آمد و همین برای تبزرگ مقام والایش کافی است.

شیخ صدوق در امالی: یزید بن قعنب می گوید: من به همراه عباس بن عبدالمطلب و گروهی از بنی عبدالعزی در برابر خانه خدا نشسته بودیم. ناگهان فاطمه بنت اسد به کنار خانه خدا آمد، در حالی که 9 ماه از مدت حمل او به علی بن ابی طالب می گذشت. درد زایمان بر او عارض شد، دست ها را به دعا بلند کرد و با خدای خود چنین مناجات نمود: پروردگارا! من به تو و پیامبران و کتاب هایی که از سوی تو نازل شده است ایمان دارم و سخن جدم حضرت ابراهیم خلیل را گواهی می دهم؛ همان کسی که این بیت عتیق را ساخت، پس به حق آن کس که این خانه را بنا کرد و به حق جنینی که در شکم دارم، زایمان را بر من آسان فرما. یزید بن قعنب ادامه می دهد: ناگاه دیدیم پشت کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد به درون خانه خدا وارد شد و از دیدگانمان پنهان ماند، سپس دیوار خانه به هم آمد! رفتیم که قفل را باز کنیم تا از حقیقت قضیه آگاه شویم، ولی قفل خانه خدا باز نشد. دانستیم که این امری است الهی.

سه روز بر این منوال گذشت، در روز چهارم مادر علی (ع) در حالی که او را بر دست خود گرفته بود، از خانه خارج شد و چنین گفت: همانا بر بانوانی که پیش از من بودند، رجحان دارم، زیرا آسیه دختر مزاحم در پنهانی و در جایی که نباید خدا را عبادت نمایند، به پرستش و عبادت خدا می پرداخت و مریم دختر عمران، درخت خشک خرما را تکان داد تا از آن رطب تازه بچیند و بخورد، اما من در خانه خدا وارد شدم (و مهمان او گشتم) و از میوه ها و برگ های بهشتی تناول کردم و هنگامی که خواستم از خانه بیرون بیایم، هاتفی به من ندا داد که: ای فاطمه! نام فرزندت را علی بگذار چرا که او علی و بزرگ است و خدای علی اعلی می فرماید: من نام او را از نام خود برگرفتم و او را به آداب خود ادب کردم و بر پنهانی های علمم آگاه ساختم. او کسی است که بت ها را در خانه ام می شکند. او کسی است که بر پشت بام خانه ام اذان می گوید. او کسی است که مرا بسیار ستایش و تمجید می کند. پس خوشا به حال کسانی که او را دوست داشته باشند و اطاعتش نمایند و وای بر کسانی که او را دشمن داشته و مخالفتش نمایند.

بیست آمار: آشنایی با علم آمار و ریاضیات

منبع: setare.com
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12559

به "13 رجب چه روزی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 رجب چه روزی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید