یادداشت: انحراف خوشایند ذهن!

به گزارش کنفرانس هکا، به سر تاختند که چرا مثل ورزشکاران کشورهای دیگر به مردم یاری نمی کند و به فکر اسب خریدن است. در فضای تند و توأم با فراموشکاری ذهن عموم ما، بسیاری یادمان رفت که که او در سیل گلستان تا چه اندازه کوشید.

یادداشت: انحراف خوشایند ذهن!

آنالیز علاقه جالب فوتبالیست ها به اسب

احسان محمدی ، دوسال پیش بعد از بهار یک هفته استان زیبای گلستان را گشتم. در گنبد یاد سردار آزمون افتادم و در آزادشهر(شاه پسند) یاد احمد نوراللهی. فوتبال را نمی گردد در خانه جا گذاشت. با آدم سفر می نماید. در صوفیان بخت دیدن یک باشگاه پرورش اسب را پیدا کردم. به اصطبل ها سرک کشیدم، با مربی ها حرف زدم، پسرهای کوچک چابک سواری را دیدم که با عشق اسب ها را قشو می کردند. می گفتند به اسب ها گاهی عسل و تخم مرغ می دهند و حتی بدن شان را با گلاب می شورند. اسب در فرهنگ ترکمنی یک موجود عزیزنموده است. مخدوم قلی شاعر و حکیمی که برایشان جایگاهی هم پای حافظ دارد از اسب به عنوان برادر یاد می نماید.

هرگز فکر نمی کردم در یک نیم روز این همه عاشق اسب ها شوم. تا به بدن عضلانی یک اسب مسابقه دست نکشید، پاهای باریک و کشیده اش را نبینید، سوارش نشوید و درست وقتی که گردنش را لمس می کنید به دشت نگاه کنید، این همه تحسین را هرگز درک نمی کنید. برای همین مجتمع سوارکاری گنبد را هم دیدم. گرچه مسابقه ای برگزار نمی شد اما اطرافش چند نفر بودند که اسب ها را تر و خشک می کردند و از علی دایی و سردار آزمون و هدیه تهرانی گفتند که اینجا آمده اند، اسب دیده اند، اسب خریده اند و ...

در چند هفته گذشته که کشور درگیر کرونا شده، خبر خرید اسب توسط سردار آزمون تیتر شد. به او تاختند که چرا مثل ورزشکاران کشورهای دیگر به مردم یاری نمی نماید و به فکر اسب خریدن است. در فضای تند و تلخ و توأم با فراموشکاری ذهن عموم ما، بسیاری از ما یادمان رفت که که او در سیل گلستان تا چه اندازه کوشید، هزینه کرد و حتی کنار مردم با چکمه های پلاستیکی توی آب رفت. او قبل از هر چیزی یک ترکمن است و عاشق اسب. این را پنهان نمی نماید.

سردار آزمون در برهه ای که بعد از جام جهانی 2018 گفت از تیم ملی جدا می گردد، در میان همه نقدها و حمله ها به او گفتند که اسبش را بیشتر از فوتبال دوست دارد. مرتضی پورعلی گنجی هم بازی او در تیم ملی مقابل دوربین بهاره افشاری در مستند سریک گفت سریک پسر سردار است!

سرآلکس فرگوسن یکی از کسانی است که شیفته سوارکاری و اسب است. او از مسابقات اسب دوانی به عنوان انحراف خوشایند از شغل طاقت فرسای فوتبال اسم می برد. چند اسب خرید و همواره پای ثابت این مسابقات بود. در کتاب خاطراتش می نویسد:اسب ها شیر تخلیه ذهن مرا باز کردند. به جای بیکار ماندن در دفترم یا تلف کردن وقتم در مکالمات تلفنی انتها ناپذیر، می توانستم فکرم را معطوف به مسابقات اسب دوانی کنم.

وین رونی و سرخیو راموس، کیلور ناواس، دیه گو مارادونا، توماس مولر و ... هم یا اسب دارند یا در مسابقات اسب دوانی سهم و شراکت و شرطی می بندند. آنتوان گریزمان مهاجم فرانسوی بارسا هم که شیفته اسب هاست به همراه پدرش یک مرکز پرورش اسب مسابقه ای تأسیس کرد. درست مثل ویدال که در شیلی این کار را نموده است.

فوتبال برخلاف آنچه که عده ای تصور می نمایند شغلی نیست که بتوان همواره از آن لذت برد. بازیکنان حرفه ای که از هفت-هشت سالگی مجبور به انجام فرایند تکراری تمرین- مسابقه می شوند و زیر فشار خردنماینده توقعات و انتظارات و حمله های رسانه ها و شایعات شبکه های اجتماعی قرار می گیرند گاهی به یک جان پناه احتیاج دارند. یک پنجره برای نفس عمیق. فضایی که ذهن شان را از فوتبال منحرف کند. بسته به علایق و سلایق هر کسی برای فرار از این فشارها راهی پیدا می نماید.

کسانی مثل جرج بست و پل گاسکویین الکل و مخلفاتش را به آغوش می کشند، عده ای مثل گرت بیل به گلف و ورزش های دیگر پناه می برند، تیمی مثل مارادونا و اورتگا و رنه هیگوئیتا و ... کوکائین را انتخاب می نمایند، داور شوکر و مندیتا و رضا قوچان نژاد سراغ موسیقی می فرایند و کسانی هم اسب ها را انتخاب می نمایند. همجواری با اسب ها، خیلی بهتر از شب نشینی با الاغ هاست!

این همان چیزی است که الکس فرگوسن از آن به عنوان شیر تخلیه ذهن پرفشار اسم می برد. سردار اگر آنقدر روی اسب هایش تمرکز کرد که نمایشش در زمین فوتبال کم رمق بود حق داریم او را نقد کنیم اما دست از سرک کشیدن در کیف پول دیگران برداریم. به ویژه کسانی مثل او که در برهه هایی که مردم گرفتار بوده اند کنارشان ایستاده است. نمونه اش سیل گلستان.

مجله عکسها: مجله تفریحی و سرگرمی عکسها

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9921

به "یادداشت: انحراف خوشایند ذهن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت: انحراف خوشایند ذهن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید