کشف بقایای دهکده باستانی در لامرد

به گزارش کنفرانس هکا، مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لامرد از کشف بقایای یک دهکده باستانی در اطراف روستای میرحسنی، در این شهرستان اطلاع داد.

کشف بقایای دهکده باستانی در لامرد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، مسعود تقی زاده گفت: این دهکده باستانی در تنگه ای مُشرف بر روستای میرحسنی واقع شده است و قبل از تخریب شامل اتاق هایی ایجاد شده در دل کوه بوده که با توجه به علائم و نشانه های موجود به لحاظ علمی، سابقه سکونت انسان در آن به دوران ساسانیان و حتی قبل از آن بازمی گردد.

او توضیح داد: در دهه 60 به دلیل نبود اداره میراث فرهنگی در شهرستان لامرد، بخش اعظمی از این دهکده تاریخی تخریب شده است.

تقی زاده ادامه داد: این اثر شاخص در دهه شصت و قبل از تخریب گسترده، دارای بازدیدکنندگانی بوده، اما در کمال ناباوری و به واسطه سهل انگاری و بی توجهی محض، به بهانه برداشت سنگ گچ ، قسمت عمده آن تخریب شده است، اما به لحاظ اهمیت و موقعیت و قدمت این اثر ارزشمند، کار پژوهش و تحقیق با هدف تکمیل اطلاعات در بقایای این دهکده باستانی انجام شد.

مسئول اداره میراث فرهنگی لامرد اضافه نمود: متاسفانه در ادامه این تحقیقات، پژوهشگران با صحنه دردآوری از تخریب های گسترده با انواع وسایل انفجاری و حفاری روبرو شدند که منجر به از بین رفتن بسیاری از علائم و نشانه های این اثر ارزشمند شده است.

تقی زاده ادامه داد: تحقیقات و پژوهش با توجه به علاقه مندی کارشناسان حفاظت و مرمت اداره میراث فرهنگی لامرد و پژوهشگران افتخاری و اعضای انجمن این اداره در میرحسنی و شورای اسلامی این روستا، با حداقل امکانات و در شرایطی خطرناک اجرا شده است.

وی از اهالی و اعضای انجمن و شورای اسلامی روستا میرحسنی محل خواست از برداشت هرگونه سنگ یا فعالیت معدن گچ در این محدوده جلوگیری نموده و مسئولان را در جریان امر قرار دهند.

تقی زاده اعلام کرد: اگر اعتبار و تجهیزات لازم تامین گردد، با توجه به وجود نیروهای متخصص و علاقه مند، می توان زوایای تاریک و مبهم تاریخ شهرستان لامرد را مستندنگاری و روشن کرد.

به گزارش خبرنگاران، روستای میرحسنی، در 11 کیلومتری شهرستان لامرد واقع شده است و اثر تاریخی ثبتی هفت برکه مربوط به دوره تاریخی در محدوده همین روستا واقع شده است.

مجله عکسها: مجله تفریحی و سرگرمی عکسها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8673

به "کشف بقایای دهکده باستانی در لامرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بقایای دهکده باستانی در لامرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید