جزیره سرگردانی اینجاست!

به گزارش کنفرانس هکا، پیشینیان معتقد بودند که این جزیره دائماً در حال حرکت است و از جایی به جای دیگر نقل مکان می نماید!مرنجابمرنجاب

جزیره سرگردانی اینجاست!

خبرنگاران: اگر در نیمه شمالی کشور سکونت دارید و هوس کویر گردی به سرتان زده است، فرصت ملاقات از کویر مرنجاب را از دست ندهید. این منطقه، قابل دسترس ترین بخش کویری ایران در بخش شمالی کشور است. منطقه ای که با اعتدال نسبی دمای هوا، تنوع جاذبه های گردشگری، تنوع گونه های جانوری و پوشش گیاهی آن، از این منطقه فضایی وصف ناشدنی ساخته است.

مرنجاب، کاروانسرایی در دل کویر دارد که در ادامه راه ابریشم قرار گرفته است. آن هم در روزگاری که کاروان ها برای سفر به خراسان، اصفهان، ری و بالعکس، از این مسیر می گذشتند. کاروانسرای مرنجاب در حاشیه جنوبی دریاچه نمک قم و به طور دقیق تر، در 50 کیلومتری شمال شرق مرکز آران و بیدگل قرار گرفته است. این کاروانسرا به شکل قلعه ای مربع شکل ساخته شده و 6 برج در دیوارهای آن تعبیه شده است. حیاط بسیار بزرگی هم دارد که دور تا دور آن، چندین اتاق ساده و شاه نشین قرار گرفته است. بیرون از قلعه نیز برکه کوچکی وجود دارد که از دو چشمه آب تلخ و شور و چشمه شیرین پر می گردد.

امنیت عبور راه ابریشم

در دوران شاه عباس که ظاهراً هنوز در این منطقه تأسیسات دفاعی تعبیه نشده بود، ماجرای حمله ازبک ها اتفاق می افتد. در آن سال (یعنی سال 1012 قمری) با حمله ازبک ها و افغان ها به وسیله دریاچه نمک و پیشروی آنها تا کاشان و اصفهان، شاه عباس به صرافت می افتد تا هرچه سریع تر، یک پایگاه نظامی در این منطقه ایجاد کند و جلوی تهدید را بگیرد. سنگرهای دیده بانی بالای کاروانسرا حاصل همین تصمیم شاه عباس است که زمانی 500 مرد مسلح در آن جای می گرفتند و امنیت عبور کالا از چین به اروپا و بالعکس، یعنی راه ابریشم را در این منطقه تأمین می کردند.

جزیره سرگردان کویر

اگر راهی مرنجاب می شوید، سری هم به جزیره سرگردان بزنید. این نام تپه ای است که در دریاچه نمک آران و بیدگل قرار گرفته است و برای رسیدن به آن باید مسیر کاشان به آران و بیدگل را طی کرد و سپس وارد جاده خاکی مرنجاب شد.

در ادامه مسیر، بعد از کاروانسرای مرنجاب باید 15کیلومتر در دریاچه نمک پیش رفت تا به جزیره ای از سنگ های متخلخل آتشفشانی و عاری از هرگونه پوشش گیاهی رسید.

اطلاق نام سرگردان به این دلیل است که اگر از فاصله دور به این جزیره نگاه کنید، دو انتهای جزیره در افق محو می گردد و چشم انداز ای مانند کشتی سرگردان در دریای بیکران کویر پدید می آید. محو شدن دو انتهای افق، به دلیل گرمای منطقه و در نتیجه، خطای دید و شکست نور است، اما پیشینیان معتقد بودند که این جزیره دائماً در حال حرکت است و از جایی به جای دیگر نقل مکان می نماید، چیزی شبیه افسانه های امروزی و ماجرای جزیره شگفت انگیز سریال گمشدگان!

برترین مسیر سفر

برترین راه برای رسیدن به مرنجاب، رفتن به کاشان و بعد، آران و بیدگل است. در کنار امامزاده هلال ابن علی، راهی است که مستقیماً به دل کویر می رود و پس از 45کیلومتر به مرنجاب می رسید.

مسیر دیگر، از سمت پارک ملی کویر آغاز می گردد. بعد از پیشوای ورامین و سپس مبارکه که 15 کیلومتر مسافت دارد، پس از طی 60 کیلومتر، به کاروانسرای سنگی قصر بهرام می رسید. کاروانسرای سفیدآب، منزلگاه بعدی است که در 80کیلومتری کاروانسرای قبلی قرار گرفته است. 50کیلومتر بعد، مرنجاب در حاشیه دریاچه نمک خود را نشان می دهد.

تردد در این جاده تا سفیدآب، احتیاج به مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست استان سمنان دارد، بنابراین راه شمالی، کم رفت وآمد ترین مسیر است و فقط محیط بانان در آن تردد می نمایند.

برترین زمان سفر

برای سفر به کویر مرنجاب، کافی است ظهر 5 شنبه از تهران حرکت کنید تا قبل از غروب آفتاب به کاروانسرا برسید و بساط چادر ها را علم کنید. سپس شب را به کویر نوردی در اطراف کاروانسرا بگذرانید و آدینه صبح، به تماشا رمل ها و دریاچه و جزیره سرگردان بروید. برترین زمان برای سفر به کویر هم نیمه ماه قمری است، زمانی که ماه کامل بوده و مدت زمان زیادی را از هنگام طلوع تا غروب آفتاب در آسمان طی می نماید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 17162

به "جزیره سرگردانی اینجاست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره سرگردانی اینجاست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید