کتاب بیانیه ها و منشورهای ایکوموس با ویراست نو منتشر شد

به گزارش کنفرانس هکا، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، کتاب بیانیه ها و منشورهای ایکوموس با ویراست تازه منتشر شد.

کتاب بیانیه ها و منشورهای ایکوموس با ویراست نو منتشر شد

بهنام پدرام، عضو هیئت علمی دانشکده حفاظت وبازسازی دانشگاه هنر اصفهان و مترجم این کتاب گفت: کتاب بیانیه ها و منشورهای ایکوموس؛ شورای بین المللی یادمان ها و محوطه ها نخستین بار در سال 1396 و به همت نشر گلدسته چاپ شد و ویراست دوم آن که مورد بحث است، به تلاش نشر جهاد دانشگاهی، انتشارات مانا و با همکاری دانشگاه هنر اصفهان منتشرشده است.

وی اضافه نمود: در این اثر 39 بیاینه و منشور شورای بین المللی یادمان ها و محوطه های تاریخی (ایکوموس) گردآوری شده که برگردانی از دو زبان انگلیسی و روسی به فارسی هستند. در ویراست دوم ضمن اضافه نموده شدن جدیدترین بیانیه ها و منشورهای ایکوموس به کتاب، متن آن از جنبه های فنی و ادبی ویرایش شده است.

این مترجم اضافه نمود: مخاطبان اصلی کتاب بیانیه ها و منشورهای ایکوموس؛ شورای بین المللی یادمان ها و محوطه ها دانشجویان، مدرسان و محققان رشته های بازسازی، معماری و باستان شناسی هستند. البته کتاب درسی نیست و می تواند با توجه به احتیاج هر فرد استفاده شود.

محمد مهدی هوشیاری، دانش آموخته دکترای بازسازی و احیای بناها و بافت های تاریخی از دانشگاه هنر اصفهان یکی دیگر از مترجمان این کتاب است که بیان نمود: پیش از این نیز تعدادی از منشورها و بیانیه های شاخص و کلیدی ایکوموس به طور پراکنده در بعضی از کتاب ها و مقالات، ترجمه و منتشر شده بودند اما ترجمه و گردآوری همه آنها در یک مجموعه برای اولین بار صورت گرفته و به ما یاری می نماید تا بتوانیم روند پیشرفت موضوعی بیانیه ها و منشورهای ایکوموس را آنالیز کنیم.

وی ادامه داد: بیانیه ها و منشورهای ارائه شده در کتاب بیانیه ها و منشورهای ایکوموس؛ شورای بین المللی یادمان ها و محوطه ها به صورت ترتیب زمانی و بر مبنای سال انتشار آنها تنظیم شده است. در واقع، ایکوموس و یونسکو براساس تحولات جهانی، هر ساله اندیشه و هدف مشخصی را در بیانیه ها و منشورهای خود دنبال می نمایند و کتاب حاضر نیز بازتابی از روند موضوعی و فعالیت های ایکوموس از شروع فعالیت تا امروز محسوب می شود.

این مترجم بعلاوه گفت: موضوع بازسازی و حفاظت از بناها به طور مستمر در حال بروز شدن است، به عبارتی، از پرداختن به مباحث نو و متناسب با احتیاجهای روز جهان غفلت نمی نماید و به تحولات جهانی نظر جدی دارد؛ از این رو بسیار اهمیت دارد که ایران نیز از روند تحولات این دانش عقب نماند و برای همگامی با اندیشه جهانی بکوشد. در واقع، هدف اصلی از ترجمه و انتشار منشورها و بیانیه ها در کتاب بیانیه ها و منشورهای ایکوموس شورای بین المللی یادمان ها و محوطه ها به همین مسئله مهم باز می شود.

در بخشی از مقدمه کتاب بیانیه ها و منشورهای ایکوموس؛ شورای بین المللی یادمان ها و محوطه ها آمد: مهمترین سازمان در حوزه حفظ و بازسازی بناها و شهرهای تاریخی، شورای بین المللی یادمان ها و محوطه ها یا همان ایکوموس است که در ادامه زنجیره تأسیس سازمان های بین المللی به وسیله سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو در سده بیستم به سال 1965 در ورشو مرکز لهستان شکل می گیرد. ایکوموس در راستای آموزش حفظ و بازسازی مصوباتی تحت عناوین بیانیه و منشور از شروع به کار تا به امروز داشته است.

منبع: همگردی
انتشار: 10 اسفند 1402 بروزرسانی: 10 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15558

به "کتاب بیانیه ها و منشورهای ایکوموس با ویراست نو منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب بیانیه ها و منشورهای ایکوموس با ویراست نو منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید